۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۴۷۰۸۳۲
حجت الاسلام پناهیان:

عقلانیت پایه دین است

حجت الاسلام پناهیان با انتقاد از کسانی که پز عقلانیت را در مناسبات سیاسی به انقلابیون می دهند، گفت: عاشورا سرشار از عقلانیت و عقل و عشق ما به هم آمیخته است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه عصر امروز 9 دی در هفتمین نشست هم اندیشی ستایشگران اهل بیت نخبه کشور در مشهد که در محل هتل نخل مشهد برگزار شد، اظهار داشت:در واقع کار ذاکر با سخنران متفاوت است چرا که اثرگذاری مداحان بیشتر از سخنرانان است.

وی با بیان اینکه مداحی بیشتر مخاطب دارد و در عین حال در جان و دل مخاطب هم اثرگذارتر است، افزود: و این درحالی است که معلوم نیست سخنان سخنران اثرگذاری مطلوب را داشته باشد.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان تفاوت های کار مداحان و ذاکران با سخنرانان گفت: ممکن است سروده ها و مداحی ها بارها تکرا شود اما افراد باز هم تمایل به شنیدن دارند و آنها را حتی حفظ هم می کنند درحالی که این امکان برای سخنران وجود ندارد.

وی با اشاره به دایره گسترده مداحی گفت: مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) فقط روضه نمی‌خوانند بلکه  نصیحت، حماسه  و غیره نیز می‌خوانند  و در واقع مداحی محل اظهار نظر در همه زمینه‌ها است و می‌توان فرهنگ جامعه را از هر بُعد در مداحی مورد توجه قرار داد.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه از همه ظرفیت مداحی استفاده نشده است، افزود: چرا که ذاکران اهل بیت (ع) اینقدر درگیر هستند و قسمت‌های پر جاذبه مداحی اینقدر بازار دارد که ممکن است یک ذاکر به ذهنش نرسد که برای سبک زندگی، کاسبی، جلسه جشن و ماتم و مسائل سیاسی مردم نیز فکری کند و مطالبی را در مداحی خود بیان کند.

استفاده از هنر مداحی برای انواع مشکلات جامعه ضرورت دارد/ هنر مداحی کهنه نمی شود

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه درباره اصل مداحی ضرورت دارد جامعه ما به ویژه ذاکران اهل بیت (ع) به ارزش این جایگاه توجه ویژه‌ای کنند، تصریح کرد:مداحی هنر فاخر و مؤثری است که استفاده از این هنر برای انواع مشکلات جامعه ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه مداحان پیشرفته‌ترین هنر را در اختیار دارند، گفت: برخی شاید بگویند موسیقی و فیلم موثرترین هنرها است اما در واقع فردی که اجرای تکی داشته باشد یکی از موثرترین فنون است و این ابزاری نیست که کهنه شود که در اختیار مداحان نیز است.

وی با بیان اینکه دایره تاثیر مداحی در موضوعات مختلف را باید دریافت، گفت: دو نیاز کلیدی مردم این است که اخلاق، شخصیت و منش اصیل اسلامی پیدا کنند که مکان تحققش در جلسات ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) است و باید صفات پایه‌ای شخصیت مخاطبان در این جلسات شکل گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: مهمترین اثری که دین در انسان باید بگذارد این است که انسان قوی شود که اگر قوی نبود اما مهربان و متواضع شد این آدم ضعیف و ذلیل است.

مؤمن ضعیف و گردن شکسته به درد ما نمی خورد

پناهیان تصریح کرد: در حال حاضردینی که در برخی مجالس ما ترویج می‌شود دین مسیحی است به طوری که ضعیف بودن را مردم با خوب بودن اشتباه می‌گیرند در حالی که باید مخاطب را قدرتمند بار بیاورید چرا که مؤمن ضعیف و گردن شکسته به درد ما نمی خورد.

هیأتهای مذهبی نباید جای ضعفا باشد

وی با بیان اینکه هیأتهای مذهبی نباید جای ضعفا باشد، اظهار کرد:مهمترین اثر دین و معنویت در انسان قوت قلب است وهر گناه و صفت بدی بر اثر ضعف روحی است و این با کار مداحان تناسب دارد که ضعف روحی را برطرف کند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه غرب‌زدگی ناشی از ضعف است و اگر مخاطب جوان در روضه قوی شود و با قوت قلب بیرون رود دیگر غرب زده نمی‌شود، گفت: مداحانی را دیدم که روضه را به سمت سبک مسیحی می‌برند و مداحی را ضعیف می‌کند که مردم از جنگ بترسند و به سمت صلح بروند که این را ذاکران اهل بیت (ع) باید اصلاحش کنند.

وی با بیان اینکه دسته‌های عزاداری رونق سابق را ندارد و ضعیف شده‌اند، گفت: امام فرموده است که مکتبی که هیاهو نداشته باشد از بین می‌رود در واقع دسته عزاداری وقتی از دور می‌آید آدم باید احساس کند که یک لشگر رزمی دارد نزدیک می‌شود و هیبت قوی داشته باشد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر مداحی‌ها شکل حماسی به خود گیرد و دسته‌های عزاداری سرشار از قدرت باشد تربیت انقلابی نیز انجام می‌گیرد اما در برخی مداحی‌ها می‌خواهند عاطفه را بر قدرت غلبه دهند و این غلط است و قدرت نباید نادیده گرفته شود.

اهمیت عقلانیت در دیانت و عشق 

وی با اشاره به اهمیت عقلانیت در دیانت و عشق  ومداحی اهل بیت (ع) گفت: عده‌ای در آثار خود نوشتند پس از امام حسین(ع) ائمه دیگر ما عقلانی رفتار کردند سوال اینجاست که مگر امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) عقلانی عمل نکردند پس شما ذاکران می‌توانید بیان عاشقانه و عقلانی داشته باشید.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه رفتار امام حسین(ع) در کربلا عقلانی بود، بیان کرد: بُعد عقلانی دین را باید به دست ذاکران اهل بیت(ع) که عشق پرور هستند سپرد چرا که محور دین ما حب اهل بیت(ع)  است پس ذاکران و مداحان باید در کنار بیان عاشقانه در مداحی خود روی بیان بعد عقلانی دین کار کنند.

پناهیان خاطرنشان کرد: نگذارید کسی که از کنار مجلس امام حسین (ع) می‌گذرد بگوید این مجالس احساسی است و ما به دنبال عقل می‌رویم در حالی که عقلانیت در همین مجالس است و عاشورا سرشار از عقلانیت است.

اگر عقل و قوت قلب مخاطبان تقویت شود بعد انقلابی به جلو پیش می‌رود

وی افزود: در جریان انقلاب اسلامی کدام موضع انقلاب ما، شهدا و امام غیرعقلانی است؟ پس اگرعقل و قوت قلب مخاطبان تقویت شود بعد انقلابی به جلو پیش می‌رود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مداح باید انقلابی باشد چرا که ما هیأت سکولار نداریم، اظهارکرد: اگر هیأتی فقط به عاطفه پرداخت و قوت روحی پیدا نکرد از اسلام ناب فاصله می گیرد و گریه کن بدون جنگ درست می کند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حماسه 9 دی گفت: ما 9 دی را جشن می‌گیریم چون مردم مطلب را دریافتند در واقع نباید به مردم گفت تظاهرات کنند بلکه باید مردم خود تظاهرات کنند و سپس رهبری بر آنان آفرین بگویند.

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: امام صادق (ع) می‌فرماید «هرکسی برای مظلومی از شیعه گریه کند برای ما گریه کرده است» پس چرا ما برای مدافعان حرم و شهدا گریه نکنیم؟ اگر برای مظلومین شیعیان گریه نکنیم نوعی نامردی است پس باید این را در مداحی‌ها جا انداخت.

وی با بیان اینکه انسان غیر انقلابی متوهم، خیال پرداز است، چرا که عقلانیت ما پایه دین است، گفت: گاهی جایش نیست مستقیم از انقلاب صحبت کرد و باید پایه‌های انقلابی را با قوت روحی، عقلانیت و گریه برای مظلومین تقویت کنیم.

حجت الاسلام پناهیان با انتقاد از کسانی که پز عقلانیت را در مناسبات سیاسی به انقلابیون می دهند، گفت: عاشورا سرشار از عقلانیت است و عقل و عشق ما به هم آمیخته است./202/934/ب1

ارسال نظرات