۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۴۷۰۷۴۰
در تهران برگزار شد؛

همایش مبارزه جهانی مستضعفین علیه امپریالیسم جهانی

همایش بزرگداشت فیدل کاسترو، با سخنرانی حسن رحیم پور ازغدی و سفیر کوبا و ونزوئلا به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در این دانشگاه برگزار شد.
بزرگداشت فیدل کاستور دانشگاه امام صادق بزرگداشت فیدل کاستور دانشگاه امام صادق بزرگداشت فیدل کاستور دانشگاه امام صادق بزرگداشت فیدل کاستور دانشگاه امام صادق بزرگداشت فیدل کاستور دانشگاه امام صادق بزرگداشت فیدل کاستور دانشگاه امام صادق بزرگداشت فیدل کاستور دانشگاه امام صادق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش «مبارزه جهانی مستضعفین علیه امپریالیسم جهانی» با موضوع بزرگداشت فیدل کاسترو و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) در اتحاد با مستضعفین جهان بر علیه استکبار جهانی به همت دفتر صدور انقلاب اسلامی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) سه‌شنبه 7 دی 1395 در تالار آیت الله مهدوی کنی این دانشگاه برگزار شد.

ایستادگی ملت کوبا و فیدل کاسترو در برابر آمریکا

در ابتدای این همایش که با حضور نمایندگانی از سفارت کوبا، ونزوئلا و بولیوی برگزار می شد، احمد سبحانی، مدیرکل سابق آمریکای لاتین وزارت امور خارجه، با تأکید بر ایستادگی ملت کوبا و فیدل کاسترو در برابر آمریکا بیان داشت: درست بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و به تبع آن حکومت های اقماری، کوبا دچار این وضعیت نشد و مقاومت کرد، انقلابی که فیدل کاسترو بنیان گذاشته بود، وابسته به جریان شوروی نبود؛ در آن زمان شوروی از کوبا حمایت می کرد و این ها با هم متحد شدند، ولی با فروپاشی شوروی، فروپاشی در کوبا اتفاق نیفتاد.

وی افزود: کوبا تحت شدیدترین تحریم ها قرار داشت اما در نهایت این کوبای فیدل کاسترو نبود که به زانو درآمد، بلکه این امپریالیست ها بودند که به زانو در آمدند و گفتند تحریم ها بر انقلاب کوبا موثر نبوده است، کاسترو رهبری بود که تا آخرین روز زندگی اش به آن چه که گفت وفادار بود.

سبحانی با اشاره به اثرگذاری ایستادگی کوبا در برابر آمریکا در بین کشورهای آمریکای لاتین خاطرنشان کرد: این ایستادگی در کشورهای آمریکای لاتین جریان ساز بود تا جایی که شخصیتی مثل چاوز با الهام از انقلاب کوبا، در ونزوئلا انقلاب ایجاد می کند و بعد از انقلاب کوبا بود که کشورها یکی پس از دیگری، ملهم از ایستادگی این چریک بدون مرز به دست حکومت های عدالتخواه افتاد؛ در بولیوی کسی روی کار می آید که یک کشاورز ساده است و طوری حکومت را اداره می کند که با ثبات ترین حکومت در تاریخ بولیوی است و همین مورالس خود را شاگرد فیدل کاسترو می داند.

وی گفت: امروز گفته می شود کوبایی ها دارند با غربی ها رابطه بر قرار می کنند، کوبایی ها از اول هم نگفته بودند که رابطه نمی خواهند، این آمریکایی ها بودند که رابطه را قطع کردند، ایستادگی و مقاومت کوبایی ها نهایتا به جایی منجر شد که آمریکایی ها سر تسلیم فرود بیاورند، البته با کلک می توانند کوبا تحت تاثیر قرار دهند؛ امروز هم کوبا همان کوبای فیدل کاسترو باقی مانده و اگر رای گیری بشود باز هم رائول کاسترو رای خواهد آورد.

رابطه کاسترو و انقلابیون آمریکای لاتین

مدیرکل سابق آمریکای لاتین وزارت امور خارجه درباره رابطه کاسترو و انقلابیون آمریکای لاتین با مذهب تصریح کرد: چاوز به هیچ وجه نگفت من کمونیست هستم، گفت من سوسیالیست هستم، او یک عدالت خواه و موحد معتقد بود، در انقلاب کوبا هم هرگز مبارزه ای با دین و خدا و جریان های موحد نداشتند و در مقابل آن ها کلیسایی بود که در کمپ امپریالیست ها قرار داشت و مرتب این ها را تکفیر می کرد؛ در آن شرایط حکومت شوروی از این انقلابیون حمایت می کرد و به خاطر همین به نام اردوگاه شوروی مشهور شدند، و اگرنه هیچ کدام از این ها با خدا دشمنی نداشتند.

وی ادامه داد: مگر یک مبارز واقعی می تواند با خدا مشکل داشته باشد؟ در آخرین دیداری که من با چاوز داشتم، از خدا و از دین و ایمانش با من صحبت کرد، او گفت من با فیدل صحبت کرده ام، ایشان یک موحد است، یک خداپرست است؛ بنده خودم این جملات را بدون واسطه از چاوز شنیدم.

سبحانی افزود: آنچه باعث قرابت ما با انقلاب کوبا می شود، به تعبیر مقام معظم رهبری ظلم ستیزی کوبایی ها است. وقتی ما نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر را به حزب کمونیست ونزوئلا دادیم، آن ها بسیار علاقمند شدند و گفتند این مانیفست حکومتی بسیار خوبی هست و ما این را می پذیریم؛ آن نامه را چاپ و پخش کردند؛ کجا اسلام به آن ها ارائه شده است؟ اگر اسلام امام خمینی(ره) به آن ها ارائه می شد، اگر امام حسین(ع) و فلسفه قیام ایشان به این ها ارائه می شد، اگر حکومت حضرت علی(ع) و فلسفه حکومت ایشان به این ها ارائه می شد، شاید امروز با یک سری حکومت شیعه و مسلمان در آن جا مواجه بودیم.

زندگی فیدل کاسترو یک زندگی اشرافی نشد

سبحانی در پایان خاطر نشان کرد: زندگی فیدل کاسترو یک زندگی اشرافی نشد، مثل مردم زندگی کرد، در مورد کوبا همه چیز هم مورد تأیید ما نیست، خود فیدل کاسترو هم همه کارها را تأیید نمی کرد، اما آن چیزی که ما را به هم نزدیک می کند، ظلم ستیزی ای است که در آن سر دنیا اتفاق افتاد.

در ادامه جیزس گرگوریو گنزالس، سفیر ونزوئلا در ایران، برای دانشجویان سخنرانی کرد.

وی با ابراز خوشحالی فراوان از برگزاری این همایش بیان داشت: این گردهمایی می تواند الهام بخش خوبی برای ما در ادامه مسیرمان باشد.

فیدل کاسترو انسانی متعهد برای مبارزه در حمایت از مردمان دنیا

گنزالس افزود: فیدل کاسترو انسان متعهدی برای مبارزه در حمایت از مردمان دنیا بود، فیدل کاسترو توانست در طول 50 سال امپریالیست آمریکا را شکست بدهد و برای همه جوانانی که در این سالن حضور دارند، تلاش، تعهد و اراده ایشان در مبارزه یک نمونه است و چاوز نیز شاگرد فیدل کاسترو بود.

سفیر ونزوئلا با تأکید بر لزوم انقلاب کردن ملت ها بر ضد امپریالیسم بیان داشت: انقلاب بر ضد امپریالیسم باید یک حرکت و مبارزه دائمی برای تمامی ملت ها و برای تمامی مردمان باشد.

عبدالحمید شهرابی، مسئول تحقیقات و برنامه ریزی خانه آمریکای لاتین، سخنران بعدی همایش بود که وی نیز با اشاره به شهرت جهانی فیدل کاسترو گفت: این شهرت ناشی از حرّیت، شجاعت و تعهد او در پاسداری از ملت کوبا است؛ ناشی از ایمان و قدرت مردم و سازماندهی این قدرت است، ناشی از حمایت وی از ملل مظلوم در آسیا و آمریکا و آفریقا و مبارزه خستگی ناپذیری وی است.

شهرابی مهم ترین ویژگی شخصیتی فیدل کاسترو را نگرش وی به اهمیت و ضرورت وحدت نیروها در مبارزه با دشمن مشترک یعنی امپریالیسم آمریکا دانست و افزود: فیدل به اصل «تفرقه بینداز و حکومت کن» آگاهی کامل داشت و به این پادزهر که وحدت از هر مرام و مسلک بود تأکید داشت؛ وحدتی که فیدل کاسترو دنبال آن بود وحدت همه نیروهای مبارز و انقلابی فارغ از هر مرام و مسلک بود، فیدل در مقابل کلیسای وابسته به نظام سرمایه داری ایستاد و با کلیسای مدافع حقوق مظلومین وحدت کرد.

دیدار کاسترو با رهبر معظم انقلاب

شهرابی سپس به دیدار کاسترو با رهبر معظم انقلاب در سفرش به ایران اشاره کرد و افزود: در آن دیدار رهبری به کاسترو می فرماید مقاومتی که شما می کنید از نظر ما یک ارزش دینی است و کاسترو می گوید اگر ما متحد شویم می توانیم آمریکا را شکست دهیم.

ولادیمیر آندره گنزالس کسادا، سفیر کوبا در ایران، سخنران بعدی همایش بود که وی در ابتدا دستاوردهای انقلاب کوبا را برشمرد.

سفیر کوبا سپس به ارتباط ناگسستنی بین انقلاب کوبا و انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و مبانی و اصل همه این انقلاب ها را مبارزه با امپریالیسم دانست و افزود: هم انقلاب اسلامی ایران و هم انقلاب کوبا مبارزه ای را جلو می برند و آن مبارزه با استکبار جهانی است، چراکه هر دو انقلاب به دنبال ایجاد رفاه اجتماعی برای مردم هستند.

فشار امپریالیسم در دوران پهلوی

گنزالس کسادا به قطع روابط ایران و کوبا در دوران پلهوی به دلیل فشار امپریالیسم اشاره کرد و بیان داشت: کوبا جزو نخستین کشورهایی بود که انقلاب اسلامی را به رسمیت شناخت و به طور متقابل جمهوری اسلامی ایران هم از جمله کشورهایی بود که انقلاب کوبا به رهبری فیدل کاسترو را حمایت کرد.

سپس حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای حضار سخنرانی کرد.

وی تصریح کرد: تحلیل این است که نظام سرمایه داری آمریکا دوباره می خواهد بر آمریکای لاتین مسلط شود؛ آنها می گویند اقتصاد ونزوئلا به خاطر اقدامات چاوز در حال فروپاشی است و کوبا در برابر تحریم تسلیم شد؛ البته همین را هم در مورد ایران بیان می کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بالأخره رئیس جمهور آمریکا وارد کوبا شد اما نکته مهم برای ما آن بود که فیدل کاسترو اجازه ملاقات را به او نداد و این در حالی است که در برخی کشورهای دنیا و از جمله در کشور ما برخی مسئولان خواب می بینند که آیا می شود با رئیس جمهور آمریکا ملاقات کرد؟

رحیم پور ازغدی در ادامه این همایش افزود: بعد از فروپاشی شوروی، بلوک شرق کمونیسم به عنوان یک مدعی جهانی از صحنه بین الملل حذف شد؛ بسیاری از مارکسیست ها قبل از انقلاب اسلامی از افراد مذهبی بودند که عقاید مارکسیستی بر آنها غلبه کرده بود و با این حال بسیاری می گفتند که شوروی از آمریکا خطرناکتر است چراکه دین برای این گروه معنی ندارد اما آمریکا از یک دین حداقلی برخوردار است که امام ضمن مقابله با این طرزفکر آن را توطئه غرب دانست و در نهایت بعد از اشغال لانه جاسوسی اسناد و مدارکی پیدا شد که نشان می داد وجود طرز فکرهای مختلف مارکسیستی لیبرالیستی بین اقشار مختلف جامعه حتی برخی از روحانیان از حیله های آمریکا با هدف براندازی نظام بوده است.

کاسترو انسان شریفی بود

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه کاسترو انسان شریفی بود، تصریح کرد: با وجود اینکه کمونیست و شوروی دچار فروپاشی شدند، اما فیدل روی حرف خود ایستاد و تا آخر عمر با مردم عادی زندگی کرد و آلودگی اقتصادی پیدا نکرد و این در دین مبین اسلام یک ارزش اقتصادی است.

وی افزود: همانطور که آمریکایی ها برنامه ای برای کشورهای آمریکای لاتین دنبال می کنند، در منطقه ما نیز برنامه هایی در حال اجرا دارند؛ به گونه ای که آمریکا نهضت های اسلامی ضد استعماری، ضد امپریالیستی و ضد استکباری در این منطقه را به یک جنبش کور تروریستی احمق مذهبی که وحشی ترین نوع تروریست است، تبدیل کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عامل اصلی آشوب ها و فتنه های منطقه در آمریکا است، افزود: ایالات متحده آمریکا دویست و اندی عمر دارد و دویست و اندی هم جنگ به راه انداخته است و اگر حمایت های آمریکا از گروه های تکفیری نبود داعش بیش از سه ماه عمر نمی کرد.

ازغدی با تأکید براینکه ما باید به خصلت های خوب کسانی که مسلمان نیستند، اما انسان های با شرافتی هستند و تسلیم ظلم نشده و تا آخر حرف خود را عوض نکرده اند، احترام بگذاریم، اضافه کرد: کاسترو اجازه ملاقات به اوباما را نداد و ما از این جهت به او احترام می گذاریم؛ و گرنه تکلیف ما با مارکسیست روشن است؛ استدلال قرآن، استدلال شیعی و دین توحیدی ما این است که در کنار مظلومان عالم باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در کشور هند یک استاد دانشگاه در کنار من نشسته بود که یک بودای مارکسیست بود، او به من گفت اگر آمریکا به شما حمله کند ما همه می آییم و در کنار شما می جنگیم ،چون شما پرچم ضد آمریکایی را در دنیا بالا برده اید؛ واقعیت این است اگر چه این فرد یک مارکسیست بود، اما این ها دشمن مذهب و دین نیستند.

حمایت از مظلومان دستور دین ما است

وی بیان کرد: همواره از ما سؤال می کنند که شما به عنوان یک نهضت دینی که شعار آن توحید و عدالت است، چه سر و کاری با جریان های برابرطلب و ضداستثمار که مسلمان نیستند، دارید، افزود: ما ده ها و صدها آیه و روایت داریم که جزو منابع اصلی دین ما هستند و به عنوان وظیفه به ما می گویند باید در کنار همه مظلومین جهان ولو اینکه غیرمسلمان هم باشند، قرار بگیریم، و گرنه خداوند ما را توبیخ می کند.

رحیم پورازغدی در ادامه با اشاره به اینکه وعده بهشت زمینی نظام سرمایه داری از خواب به سراب تبدیل شده است، گفت: پس از شکست کمونیسم، نظام سرمایه داری گفت که این شکست به خاطر این بوده چون ما درست می گفتیم، اما واقعیت این است که بنا بر آمارهای نهادهای رسمی امروز از اقتصاد آمریکا 400 سرمایه دار بزرگ آمریکایی به اندازه 170 میلیون نفر جمعیت این کشور هستن که نصف آن می شوند، سرمایه دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یک ده هزارم جمعیت آمریکا درآمد 28 میلیون دلاری و بقیه درآمد 30 هزار دلار در سال دارند و درآمد 90 درصد مردم آمریکا فقط سه درصد رشد یافته است.

وی خاطر نشان کرد: فقط در سال 2010 دو میلیون و 600 هزار نفر آمریکایی جدید به فقرا ملحق شده اند و صد میلیون آمریکایی طبق آمار نیویورک تایمز، زیر و یا روی خط فقر قرار دارند و  6.7 درصد آمریکایی ها روی خط فقر مطلق و در حد مرگ و گرسنگی هستند.

در آمریکا بیش از 100 میلیون بیکار وجود دارد

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه 240 میلیون نفر از مردم آمریکا در سن اشتغال هستند که بیش از صد میلیون نفر آنها در زمره بیکاران قرار دارند، خاطر نشان کرد: 49 درصد از آمریکایی های بیکار اگر از دولت فدرال آمریکا کمک مالی نگیرند، نمی توانند زنده بمانند؛ در حالی که در گذشته یک سوم این جمعیت این وضعیت را داشته اند و از هر 5 نفر آمریکایی یک نفر گرسنه است.

وی گفت: در سال 2008 تعداد 31 میلیون آمریکایی نمی توانستند بدون کپن غذا زنده بمانند و حالا این میزان به 50 میلیون نفر افزایش یافته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه از هر 4 کودک آمریکایی یک کودک ژتون غذا می گیرد، بیان کرد: 50 درصد کودکان آمریکایی تا سن 18 سالگی مجبورند که ژتون غذا دریافت کنند؛ هم چنین 42 درصد از زنان آمریکایی نیز مجبورند ژتون غذا دریافت کنند و این وعده بهشت سرمایه گذاری آمریکا بوده است.

 بین 47 تا 50 میلیون نفر از آمریکایی ها در خط فقر هستند

وی هم چنین به آمار دیگری از سازمان های آمریکایی اشاره کرد و گفت: بین 47 تا 50 میلیون نفر از آمریکایی ها در خط فقر هستند که از سال 2007 تا حالا طی این هشت سال 10 میلیون نفر دیگر به آنها اضافه شده و این در حالی است که آمریکایی ها میلیون ها دلار در عراق و افغانستان هزینه کردند و جنگ و خونریزی به راه انداختند.

پورازغدی گفت: از حدود 48 تا 50 میلیون نفر فقیر در کشور آمریکا 20 میلیون و 500 هزار نفر زیر خط فقر مطلق کامل قرار دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه آمریکا بیشترین کارتون خواب را در بین کشورهای صنعتی از حیث جمعیت دارد، خاطر نشان کرد: درآمد 20 میلیون و 500 هزار خانواده آمریکایی کمتر از میزان خط فقر در این کشور است؛ یعنی زیر ده هزار دلار در سال درآمد دارند.

وی با بیان اینکه پدیده گرسنگی در ایالات متحده آمریکا هیچ وقت به این شدت نبوده، خاطر نشان کرد: نرخ بالای گرسنگی در آمریکا بی سابقه بوده است و در واقع 17 میلیون و 200 خانوار آمریکایی یعنی یک هفتم جمعیت خانواده های این کشور محروم از امنیت غذایی هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه کودکان ۱۰ درصد از خانواده های آمریکایی سوءتغذیه دارند که حدود ۱۰ میلیون خانواده را شامل می شوند، اضافه کرد: این ها می گفتند که بهشت روی زمین را درست می کنیم و دین مزخرف است؛ اما امروز این سرنوشت را پیدا کرده اند.

وی با بیان اینکه در این سال ها زندگی برای 90 درصد مردم آمریکا بدتر شده است، گفت: در نظام سرمایه داری هدف نظام پزشکی خدمت نیست، بلکه تجارت با جان انسان است؛ در واقع امکانات پزشکی در آمریکا زیاد است، اما 90 درصد مردم زمانی که به امکانات خاص نیاز دارند، نمی توانند از این خدمات استفاده کنند.

 ضعف نظام بهداشت آمریکا

رحیم پورازغدی تصریح کرد: بخش درمان آمریکا به جای خدمات پیشرفته، فناوری پیشرفته دارد و در واقع نظام بهداشت آمریکا در حوزه پیشگیری از سایر کشورهای صنعتی ضعیف تر است.

رحیم پور ازغدی در ادامه با بیان اینکه با شکست کمونیست و ناکارآمدی نظام سرمایه داری، عصر جدیدی که پیش روی بشر قرار گرفته عصر دین و عدالت خواهی انقلابی است، افزود: امروز دین جدید به موتور جنبش های بزرگ انقلابی و عدالت خواه است و سازشکار نیست؛ چون حسین بن علی(ع) را دارند، طبقاتی نمی اندیشد، چون امام علی(ع) را دارد و نسبت به تاریخ و آینده جهان مایوس نیست، چون در انتظار حضرت مهدی (عج) است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما معتقدیم که حضرت مهدی(عج) و مسیح خواهند آمد و تمام انقلابیان و عدالت خواهان جهان زیر پرچم آنها جمع می شوند و در واقع خداوند ما را دعوت به یک جنبش جهانی و نبرد مسلحانه برای نجات مستضعفان جهان کرده است.

در ادامه محمدعزیز صانعی، مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)، از سفیر کوبا، سفیر ونزوئلا، رئیس مأموریت بولیوی و سایر سخنرانان با اهدای تندیس یادبود فیدل کاسترو تجلیل کرد.

سفیر کوبا نیز تابلوی فیدل کاسترو اهدایی وزارت امور خارجه کوبا را به بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) تقدیم کرد. وی بیان داشت: این تصویر تاریخی مربوط به سال های ابتدایی مبارزات فیدل کاسترو است که در آن موقع فیدل کاسترو به تنها به پیروزی انقلاب فکر می کرد و به آینده آن امیدوار بود.

در پایان همایش سفرا، مهمانان ویژه، سخنرانان، دانشجویان و حضار در همایش، ترجمه انگلیسی جمله «دست در دست هم برضد آمریکا و صهیونیست» را در دست گرفتند و با انقلابیون جهان اعلام همبستگی کردند./1330/202/ع

ارسال نظرات