۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۴۷۰۲۷۷
آیت الله سبحانی:

روحانیت باید در متن جامعه بوده و با درد مردم آشنا باشد/ قوام نظام در گرو وجود عالمان عامل و دلسوز است

حضرت ‌آیت الله سبحانی با بیان این که جامعه را آن عالمی نجات می دهد که در متن جامعه بوده و با درد مردم آشنا باشد، گفت: عالم باید بداند که درد امروز جامعه از نظر فکری و عملی چیست.
 ‌آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام علی(ع) درباره اهمیت جایگاه عالم گفت: حضرت فرمودند اگر نظامی می خواهد باقی بماند 4 استوانه دارد که استوانه نخست این است که عالمی باید تا مردم را راهنمایی کند.

وی افزود: جاهل نمی تواند راهنمایی کند، جامعه حتما عالم نیاز دارد که مردم را به حلال و حرام واجب و مستحب و از نظر عقاید هدایت کند، الان در هند دکتر و پروفسور هستند اما در برابر گاو خاضع و خاشع هستند چون عالمی در میان آن ها نیست که آنان را از بدبختی نجات دهد؛ ممکن دارای قدرت اتمی و صنایع باشند اما چون عالمی در بین آن ها نیست همان جاهلیت را دارند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که عالم کسی است که بتواند کتاب و سنت را خوب بخواند و بفهمد، اظهار داشت: اگر عالمی گوشه گیر باید خود را نجات می دهد اما جامعه را نجات نداده است، کسانی هستند که دارای علم و دانش بوده اما گوشه گیر به شمار می روند این ها اگر مشکل دیگر نباشد خود را نجات می دهند اما در برابر جامعه چنین نیست.

وی ادامه داد: جامعه را آن عالمی نجات می دهد که در متن جامعه بوده و با درد مردم آشنا باشد، عالم باید بداند که درد امروز جامعه از نظر فکری و عملی چیست؛ عالم باید به آنچه که می گوید عمل کند والا اگر بگوید و عمل نکند وجود آن اضر از نبودن عالم است چون مردم می گویند اگر حق بود چرا خودشخص عالم عمل نمی کند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که ما که در حوزه هستیم و علاقه مندیم که نظام ما بر پا باشد باید این اصل را در نظر بگیریم، ابراز داشت: حوزه ما باید حوزه ای علمی و فکری بوده شب و روز در حال تلاش علمی و فکری باشد، چرا الان کتاب های فقهی و اصولی ما به ارزندگی کتاب های گذشته نمی رسد.

وی عنوان کرد: حوزه باید حوزه ای علمی و فکری بوده و درد جامعه را بداند، اگر انسان درس می خواند و عالم است باید خود را در جایگاه این روایت قرار دهد تا نظام اسلامی بر پا بماند./1323/پ202/ج

ارسال نظرات