۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۴۷۰۲۰۶
استاد حوزه و دانشگاه:

اسلام رحمانی برگرفته از پلورالیزم و عدم اعتقاد به حقانیت مبانی اسلام است

حجت الاسلام افلاکیان ریشه‌های اعتقاد صرف به اسلام رحمانی برگرفته از پلورالیزم و عدم اعتقاد صدرصد به حقانیت مبانی اسلام است، گفت: اسلام رحمانی به صورت خاص برگرفته از روحیه تساهل و تسامح و عدم توجه به اصول بنیادین اسلامی و یا استفاده ابزاری از اعتقادات اسلامی برای نیل به اهداف سیاسی و هواهای نفسانی است.
حجت الاسلام افلاکیان

حجت الاسلام مجید افلاکیان، کارشناس مسائل تاریخی تشیع در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه اسلام رحمانی یکی از اعتقادات مهم و بلند اسلامی است که عامل اساسی ترغیب غیر مسلمانان به اسلام و عامل امیدبخش برای مسلمانان است، ابراز داشت: از آنجایی که افراط و تفریط در هر کاری آسیب‌های فراوانی دارد، توجه صرف به این بعد از اعتقاد اسلامی، می‌تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد، که بررسی آسیب‌های آن را می‌توان در حوزه‌های مختلف اعتقای، سیاسی و اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی و کنکاش قرار داد.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین حوزه‌های تأثیر گذار در مورد این واژه، بعد سیاست است، بنابراین برخی از سیاستمداران تلاش می کنند برای اجرای سیاستها و جلب نظر مستکبران خارجی یا عمومی مردم از این واژه استفاده کنند و طبق همین مبنا معتقد هستند ما نباید با دیگران به ویژه جهان غرب جبهه‌گیری داشته باشیم و در مقابل آنها خط و نشان بکشیم یا برای آنها خطوط قرمز ترسیم کنیم یا شعار مرگ را در شعارهایمان داشته باشیم، و باید با آنها با عطوفت و مهرمانی و نرمش برخورد داشته باشیم.

حجت الاسلام افلاکیان عنوان کرد: این افراد تنها جنبه رحمانی خداوند را مد نظر دارند و از صفات دیگر خداوند متعال که درست مقابل روحیه رحمت و رحمانیت خداوند است، غافل هستند؛ در حالی که همان خداوندی که رحمان و رحیم است در مقابل اشدالمعاقبین است.

وی اضافه کرد: وقتی به سیره نبوی تحقیق کنیم می بینیم پیامبری که رحمت للعالمین است به هیچ عنوان به رحمت و عطوفت صرف تنها توجه نکرده است؛ بلکه در کنار عطوفت بی‌حد نبوی، شاهد برخورد تندش در مقابل دشمنان اسلام هستیم.

پیامبر قبل از رحمت و عطوفت،در مقابل کفار شدت عمل دارند

کارشناس مسائل تاریخی تشیع با اشاره به آیه «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُم» گفت: یکی از صفات مهم پیامبر و پیروان حقیقی‌اش این است که قبل از رحمت و عطوفت، در مقابل کفار شدت عمل دارند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: ریشه‌های اعتقاد صرف به اسلام رحمانی می‌تواند به صورت عام برگرفته از پلورالیزم و عدم اعتقاد صدرصد به حقانیت مبانی اسلام باشد و یا به صورت خاص برگرفته از روحیه تساهل و تسامح و عدم توجه به اصول بنیادین اسلامی و یا استفاده ابزاری از اعتقادات اسلامی برای نیل به اهداف سیاسی و هواهای نفسانی است.

حجت الاسلام افلاکیان اظهار داشت: هر کدام از عوامل فوق منشأ اعتقاد صرف به اسلام رحمانی باشد، ترویج تأکید بر آن آسیب‌های جبران ناپذیری را دامن‌گیر جامعه اسلامی خواهد کرد، همچنانکه این آسیب‌ها دامنگیر تبشیر مسیحیت شد و مسیحیت با تکیه به تبشیر صرف، و عدم توجه به جنبه‌های دیگر این دین آسمانی، از متن جامعه کنار رفت و در واقع دین را از متن اجتماع و سیاست خارج کرد و بیشترین توجه به جذب حداکثری معطوف شد و دین محدود در کلیسا و خانه شد.

وی ادامه داد: حال اگر نخبگان جامعه اسلامی بخواهند طبق انگیزه‌های مختلف سیاسی و یا بدون آشنایی با مبانی اسلامی و یا هواهای نفسانی در این عرصه قدم بردارند، باید شاهد خارج شدن اسلام از متن زندگی اجتماعی و سیاسی ایران اسلامی باشیم و همان آسیب‌های جامعه مسیحیت بر جامعه اسلامی ما نیز حاکم خواهد شد حاکم خواهد شد./875/302/ب3

ارسال نظرات