۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۴۶۹۶۶۷
بازنشر گفت و گوهای شیخ الجبری با خبرگزاری رسا؛

از حمله بی پروا به حاکمیت آل سعود تا انتقاد از اسلام آمریکایی و سکولاریسم

دبیرکل جنبش الامة لبنان در چندین گفت و گو با خبرگزاری رسا مواضع خود در قبال تحولات منطقه و مشکلات جهان اسلام را تبیین کرده بود.
شیخ عبدالناصر الجبری

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: شیخ عبدالناصر الجبری که روز پنج شنبه دوم دیماه جان به جان آفرین تسلیم کرد،‌ از جمله علمای حامی وحدت و معتدل جهان اسلام و طرفدار مقاومت بود که چندین بار به گفت و گو با خبرنگاران رسا نشسته بود. به این مناسبت باز نشر گفت و گوهای منتشر شده دبیرکل جنبش الامة‌ با خبرگزاری رسا خالی از لطف نخواهد بود. در ادامه شماری از این گفت و گو ها را می خوانیم:

تکفیری‎ها اگر می‎توانستند قرآن را تحریف می‎کردند

شیخ عبدالناصر الجبری، دبیر کل جنبش الامة لبنان، در گفت و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، ابرازداشت: «گروه‌های تکفیری در صورتی که می توانستند، حتی قرآن کریم را هم تحریف می کردند اما خداوند قرآن را از تحریف مصون داشته است.» وی افزود: «با وجود مشترکات اعتقادی و دینی میان مسلمانان  جهان مسائل اختلافی اوهامی بیش نیست.»

شیخ الجبری تصریح کرد: «برخی فرقه ها در تلاش هستند تا مسلمانان تصور کنند که هر کدام از آن ها دارای دینی مخصوص به خود است که با دیگران متفاوت است.» وی تاکید کرد که توجه به وقایع تاریخی و بزرگنمایی آن ها و ترک واقعیت ها سبب تفرقه مسلمانان خواهد شد.

شیخ الجبری بیان داشت: «باید توجه داشت که در دوره های گذشته برخی در صدد تحریف احادیث پیامبر اکرم(ص) بودند و حتی تلاش کردند تا قرآن کریم را نیز تحریف کنند اما اراده خداوند آن بود که قرآن از دستکاری انسان در امان بماند.»

وی با تاکید براینکه "امروز برخی با سوء استفاده از احساسات مسلمانان این روایات و قصه های دروغ را بیان می کنند" گفت: "خداوند در قرآن کریم می فرماید که «این امت امت واحد است» در نتیجه  گزینه ای جز واحد بودن نخواهیم داشت؛ زیرا وحدت امری اختیاری نیست و مسلمانان باید برای آن گام بردارند." (1)


وهابیت ساخته دست اسرائیل است

شیخ عبدالناصر الجبری، دبیرکل جنبش الأمة لبنان در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا درباره گسترش داعش در جهان اسلام گفت: «تفکر داعش اگر بتوان آن را تفکر نامید کاملا اطلاعاتی است. داعش را نمی توان پدیده ای ناگهانی دانست، بلکه حاصل اندیشه ای است که بیش از 60 سال قبل با عنوان تفکر وهابی که بر پایه تکفیر و قتل استوار بوده، نشات گرفت.»

وی افزود: «وهابیت ساخته انگلستان و رژیم صهیونیستی به شمار می آید و در کنار آن نیز جریان های بسیار خطرناکی مانند داعش برای جهان اسلام به وجود آمدند.»

الجبری با اشاره به تسلط داعش بر تعدادی از شهرهای عراق تصریح کرد: «دولت سابق عراق دارای اشتباهاتی بود و قشری از مردم به این مسأله اعتراض کرده و می خواستند به هر شیوه ممکن آن نظام را برکنار کنند که این مسأله نیز اشتباه بزرگی به شمار می آید.»  

دبیرکل جنبش الامة لبنان، درباره احتمال تکرار تجربه عراق و سوریه در لبنان، گفت: «لبنان با وجود حزب الله و گروه های مجاهد، مقاومت بیشتری نسبت به عراق و سوریه دارد و با توجه به اینکه جنگ های بسیاری را تجربه کرده است، احتمال بروز موارد مشابه این کشورها در لبنان بسیار کم است.»

وی درباره مخالفت برخی گروه های سیاسی لبنان با مقاومت اسلامی نیز تصریح کرد: «برخی جریان ها گمان می کنند با استفاده از داعش می توانند مقاومت را نابود سازند. آنان باید بدانند که آتش تکفیری ها همه را در برگرفته و خودشان نیز در این آتش خواهند سوخت.» (2)

اسلام آمریکایی حلقه مکمل سکولاریسم در منطقه است

شیخ ناصر الجبری از علمای اهل تسنن لبنان به مناسبت سالگرد ارتحال امام در گفت‌وگو با خبرنگار رسا در تبین اندیشه های ایشان نسبت به اسلام ناب و اسلام آمریکایی گفت: آمریکایی‌ها اهداف خود را گاهی به دست برخی اسلام‌گرایان و گاهی به واسطه سکولارها دنبال می‌کنند و اسلام گرایان پیرو آمریکا حلقه مکمل سکولارها در منطقه هستند.

وی با تأکید براینکه اسلام آمریکایی برپایه آموزه های استکبار هیچ توجهی به مستضعفان ندارد، گفت: اسلام آمریکایی به طور کامل وابسته و خاضع اراده آمریکایی هاست و هیچ استقلالی از خود ندارد. آمریکایی ها تلاش دارند که بُعد سیاسی را از اسلام گرفته تا مسلمانان به مسائل عبادی اکتفا کنند.

دبیرکل جنبش الامة خاطرنشان کرد: عقب ماندگی کشورهای اسلامی از دیگر سیاست‌های آمریکا برای فروش کالاهای خود در جهان اسلام است. عدم خودکفایی مسلمانان موجب نیاز همیشگی کشورهای اسلامی به آمریکا و کشورهای غربی می‌شود که این امر یکی دیگر از اهرم های فشار علیه حکومت ها  و ملت ها است.

وی به اندیشه های استکبار ستیزانه امام خمینی (ره) و لزوم استقلال امت اسلامی اشاره و تأکید کرد: برخلاف آنچه امام راحل (ره) تأکید داشت اسلام آمریکایی مخالف با آزادسازی و استقلال طلبی ملت ها است.

شیخ ناصر الجبری پیدایش آل سعود به عنوان نماد اسلام آمریکایی را مربوط به اقدامات استعمارگرایانه انگلیس دانست و افزود: انگلیسی‌ها و پس از آن دولتمردان آمریکا در طول سال های گذشته برای همه تلاش خود را برای ادامه حضور حاکمان مزدور در حجاز و نجد به کار گرفتند. آل سعود مهم ترین ابزار آمریکایی‌ها برای پیاده کردن سیاست ها و اندیشه های خود در منطقه هستند.  

شیخ ناصر الجبری پروژه آمریکایی، صهیونیستی را خطری برای همه مذاهب و طوایف اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) با نگاه متعالی خود اعتقاد داشت که اسلام باید در همه زمینه های زندگی جاری و ساری شود و امت اسلامی با عبور از اختلافات جزیی به فکر مصالح کلی باشد. قرائت ایشان از اسلام قرائتی صحیح و کامل بود که جهان اسلام با تکیه بر آن می‌تواند از مشکلات رهایی یابد.

وی حمایت از مستضعفان و استکبار ستیزی را کلید واژه های قرآنی برشمرد که امام بارها بر آن تأکید داشت و افزود: نگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی به مسأله فلسطین نیز برگرفته از گفتمان حمایت از مستضعف و ایستادگی در برابر مستکبر است. امام خمینی (ره) برخلاف آنچه امروز شاهد هستیم غبار فراموشی را از مسأله فلسطین پاک کرد و به درستی آن را مسأله اصلی جهان اسلام معرفی کرد. (3)

حادثه منا باید در دادگاه‎های کشورهای اسلامی بررسی شود

شیخ عبدالناصر الجبری از علمای اهل تسنن و دبیرکل جنبش امت لبنان در واکنش به فاجعه منا در گفت‌وگو با خبرنگار رسا گفت: «در گذشته پیشنهاد اداره موسوم حج از سوی کشورهای اسلامی جهت مشارکت آنان و تامین امنیت حجاج را داده بودیم ولی متاسفانه جوابی در این باره نشنیدیم.» وی ادامه داد: «در همه جهان مرسوم است کشورهایی که دچار حادثه می شوند از جهانیان کمک می طلبند و این مساله را در زلزله بم مشاهده کردیم اما عربستان با وجود ناتوانی در رسیدگی به مجروحان و کشته شدگان حج اجازه رسیدگی به حاجیان را به سایر کشورها نمی دهد.»

وی با اشاره به آیه 2 سوریه مائده (تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ) خاطرنشان کرد: «مشارکت کشورهای اسلامی در مناسک حج یک مساله کاملا طبیعی و نشان دهنده همکاری بین مسلمانان است. هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی موسم حج را اداره کند پس عربستان باید از سایر کشورهای اسلامی کمک بگیرد.»

شیخ الجبری عربستان را مسؤول حادثه منا توصیف کرد و گفت: عربستان توان نفی و رد مسؤولیت حادثه منا را ندارد و انداختن تقصیرها بر گردن حجاج ناممکن است زیرا آنان درپی انجام اعمال حج خود هستند.

وی خواستار مطرح شدن پرونده کشتار حاجیان منا در مجامع اسلامی و عربی شد و خاطرنشان کرد که پرونده حج نباید در کشورهای غربی مطرح شود زیرا جز شر و خرابکاری از غربی‎ها توقع و انتظار دیگری نمی‎رود و ما چگونه می‎توانیم که یک پرونده اسلامی را نزد دولت‎های شرور غربی ببریم. این پرونده باید در کشورهای اسلامی و عربی و به صورت قوی مطرح شود. (4)


1ـ منتشر شده در تاریخ 2/11/93 در خبرگزاری رسا.

2ـ منتشر شده در تاریخ 29/8/93 در خبرگزاری رسا.

3ـ منتشر شده در تاریخ 11/3/94 در خبرگزاری رسا.

4ـ منتشر شده در تاریخ 8/7/94 در خبرگزاری رسا.


/983/ب903/ک

ارسال نظرات