۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۴۶۹۳۶۲
معاون تهذیب حوزه علمیه 14 معصوم برازجان:

ساختار بانک‌ها اصلاح و به عرصه بانکداری اسلامی بازگردد

معاون تهذیب حوزه علمیه 14 معصوم برازجان گفت: تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و بانکی، اصلاح ساختار بانک‌ها و بازگشت به عرصه بانکداری اسلامی است چرا که در بسیاری از موارد، امور بانکداری ما مورد مذمت و انتقاد صریح مراجع تقلید قرارگرفته و امروز می‌بینیم چگونه موضوع بانک‌ها، معضلات عدیده را برای آحاد مردم جامعه به وجود آورده است.
حجت الاسلام غلامی

حجت‌الاسلام سعید غلامی معاون تهذیب حوزه علمیه 14 معصوم برازجان و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد الهیات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، گفت: از آغاز خلقت بشریت نزاع و جنگ میان لشکر کفر و ایمان وجود داشته و تا این دنیا برپا است، طبیعتاً این نزاع وجود خواهد داشت و لحظه‌ای متصور نیست که این جنگ پایان پذیرد.

وی افزود: دشمنان خارجی و داخلی از همان روزهای آغازین شکل‌گیری این انقلاب در سال 42 تمام تلاش خویش را بکار بستند تا اجازه ندهند نظامی اسلامی با تکیه‌بر مردم‌سالاری دینی شکل گیرد و برای رسیدن به این هدف، از هیچ طرح و برنامه‌ای غفلت نکردند. نخست با اسارت و زندانی نمودن خواص بصیر و آگاه، سپس ترور و درنهایت با تحمیل جنگی نابرابر در شهریور سال 59.

معاون تهذیب حوزه علمیه 14 معصوم برازجان یادآور شد: با پایان یافتن جنگ سخت نظامی و شکست مفتضحانه لشکر کفر، لحظه‌ای آنان از نقشه‌های شوم ناامید نشده و با نقشه‌های دیگر به جنگ با این نظام نوپا آمدند که البته این بار دیگر خبری از جنگ نظامی و سخت نبود، بلکه با ترفندی جدید، با جنگ اقتصادی به مقابله با این نظام و ملت آمدند.

حجت الاسلام غلامی اظهار داشت: مسأله اقتصاد یکی از برنامه‌های بسیار مهم و کلیدی است که حتی در دوران پیامبری حضرت موسی(ع) نیز به‌وضوح خود را نشان می‌دهد تا جایی که فرعون با نقشه‌های فریبنده خود تلاش می‌کرد آن حضرت را به انزوا ببرد و این‌طور وانمود کند که هرکس ثروتمندتر است، او برحق است. از این رو وقتی حضرت موسی(ع) به برخی موفقیت‌ها دست یافتند، یکی از برنامه‌های اصلی خود را ارتقای وضع معیشت و موضوع اقتصادی مردم قرار دادند؛ چراکه این موضوع امری قطعی است، آنگاه‌که اقتصاد مردم دچار مشکل شود، به دنبال آن بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی نیز پدید خواهد آمد.

دشمن با اعمال تحریم‌ها، می‌خواهد کشور را به دوران قبل از انقلاب برگرداند

وی ابراز کرد: دشمنان خارجی و داخلی ما، سال‌های سال است برای به‌زانو درآوردن این ملت، از حربه تحریم‌های اقتصادی استفاده می‌کنند تا از این طریق مردم را نسبت به نظام و مسؤولان این انقلاب، بدبین و سرخورده کرده تا به اهداف شوم خود که همان برگشت این کشور به دوران قبل از انقلاب است، دست یابند.

حجت‌الاسلام غلامی بیان کرد: مسأله اقتصاد کشور، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که با کمی دقت در بیانات و تعیین شعارهای سال رهبر فرزانه انقلاب، به نحوی مستقیم و غیرمستقیم به این مقوله اشاره کرده و همگان را به‌سوی این مسأله مهم رهنمون می‌سازند تا شاید مسؤولان و مردم در مسیر تحول اقتصادی، چاره‌ای اساسی بیندیشند. درحالی‌که متأسفانه  طی سال‌های اخیر، به این ندای رهبر عزیز انقلاب لبیک گفته نشده و می‌بینم آثار مخرب این مشکلات اقتصادی که چگونه بخشی از مردم جامعه را به‌سوی انحرافات کشانده است.

معاون تهذیب حوزه علمیه 14 معصوم برازجان با اشاره به راه های مقابله با این جریان تاکید کرد: بدون شک برای دفاع در مقابل این فتنه مرموز، هم مسؤولان و هم مردم هر دو مسؤولیت دارند و نقش مهم مسؤولان حکومتی، ارائه برنامه و راهکار و تأمین اعتبارات لازم است و از طرفی خود ما مردم نیز به‌نوبه خود در مقابله با این حربه دشمن، نقشی بسیار اساسی ایفا خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: شناخت نقشه دشمن نخستین گام و سپس اقدام عملی در تقویت بنیه اقتصادی در عرصه‌های مختلف از دیگر راهکارهای مقابله با این نقشه شوم دشمن است.

حجت الاسلام غلامی با اشاره به وظیفه رسانه‌های گروهی، علما، نخبگان و دلسوزان، در مقابله با این خط، تصریح کرد: بدون تردید همچنان که ما در عصری زندگی می‌کنیم که مشهور به عصر رسانه و تبلیغات است، نقش مهم رسانه‌های مکتوب، مصور و به‌ویژه مجازی در عرصه مبارزه با این اهداف، بسیار پررنگ و مهم بوده و تمامی فعالان عرصه رسانه باید با داشتن برنامه‌ای مدون و مشخص راه‌های مبارزه را شناخته و از طریق رسانه‌های خویش در مسیر اطلاع‌رسانی منتشر کنند.

وی ادامه داد: نخبگان، دانشگاهیان، طلاب و مبلغان نیز حلقه دیگر این زنجیره هستند که باید با کسب اطلاعات لازم و کافی در خصوص دشمن‌شناسی و نقشه‌های او در گام نخست و سپس از طریق تریبون‌های مختلف نسبت به آگاه‌سازی آحاد مردم جامعه بکوشند.

حجت‌الاسلام غلامی با بیان اینکه نظام اسلامی در عرصه اقتصادی دستاوردهایی برای مردم و جامعه داشته است، خاطر نشان کرد: نظام اسلامی آنجا که بر طبق موازین اصیل اسلامی حرکت کرده، توانسته است برخی از مشکلات و کمبودها را برطرف کند. ولی به دلیل نوع نگاه و نگرشی که بر سیستم اقتصادی کشور حاکم است، متأسفانه این مقوله، آن‌طور که انتظار می‌رود، موردتوجه قرار نگرفته و ما شاهد هستیم در مناطق پر از استعداد اقتصادی چقدر مردم با مشکلات اقتصادی دست‌و پنجه نرم می‌کنند.

بانکداری اسلامی و راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی

معاون تهذیب حوزه علمیه 14 معصوم برازجان اذعان داشت: طبیعتاً یکی از مهم‌ترین نقاط مسأله اقتصاد، موضوع بانکداری اسلامی است که در بسیاری از موارد، امور بانکداری ما مورد مذمت و انتقاد صریح مراجع معظم تقلید قرارگرفته و ما امروز می‌بینیم چگونه موضوع بانک‌ها، معضلات و مشکلات عدیده را برای آحاد مردم جامعه به وجود آورده است.

حجت الاسلام غلامی تاکید کرد: تنها راه برون‌رفت از این مشکلات، اصلاح ساختار بانک‌ها و بازگشت به عرصه بانکداری اسلامی است. البته به دلیل نداشتن منابع کافی در این خصوص(بانکداری اسلامی)، رسیدن به این آرمان مقدس ،زمانی بسیار طولانی نیاز دارد.

وی مسأله ضعف در مسؤولان و برنامه‌سازان عرصه اقتصاد را مربوط به نوع نگرش و افق دید آنان در این باره دانست و عنوان کرد: اینکه ما نگاه خود را از اسلام برداشته و به سمت سیستم غیر الهی و غربی برویم، نتیجه‌ای جز این نخواهد داشت و روزبه‌روز مشکلات و گرفتاری‌ها بیشتر خواهد شد.

نگرش خود را از سیستم منحط غربی به دستورات اسلامی بازگشت دهیم

معاون تهذیب حوزه علمیه 14 معصوم برازجان گفت: اسلامی که ادعا دارد آخرین و کامل‌ترین دین است، امکان ندارد در عرصه اقتصاد حرفی برای گفتن نداشته باشد و یقیناً در منابع دست‌اول شیعه، مطالبی مهم و کارگشا در این باره وجود دارد که البته وظیفه نخبگان جامعه است این مطالب را احصا و در اختیار برنامه ریزان اقتصادی کشور قرار دهند و ما تا زمانی که نوع نگاه خویش را از سیستم منحط غربی برنداریم و به‌سوی دستورات ناب اسلامی بازگشت پیدا نکنیم، بسیار بعید به نظر می‌رسد مشکلات کلان اقتصادی ما مرتفع شود./301/846/ب1

ارسال نظرات