۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۴۶۹۳۳۳
آیت الله مجتهد شبستری:

رعایت تقدم در مراتب امر به معروف لازم است

امام جمعه تبریز ملاک تقدم و ترتیب را در مراتب امر به معروف تناسب با شخص و کمترین حالت ایذاء نسبت به شخص دانست و گفت:‌ رعایت تقدم در مراتب امر به معروف لازم است.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جلسه درس خارج فقه امر به معروف و نهی از منکر، اظهار داشت: در تذکر لسانی نیز ترتیب لازم است و باید در ابتدای امر با زبان لین و ملایم مبادرت به تذکر کرد.

وی با بیان اینکه اگر امر به معروف با یک حرامی ملزوم باشد مانند کذب و سب، در این صورت اگر منکر اهمیت کمی داشته باشد جایز نیست، گفت: منکر اگر از منکرات معمولی نباشد بلکه از گناهان بسیار مهم باشد و شارع مقدس به حصول این معصیت راضی نخواهد شد در این صورت تلازم با یک منکر کم اهمیت مشکلی نخواهد داشت.

امام جمعه تبریز ابراز داشت: اگر در برخی مراتب تذکر لسانی که اهانت و ایذاء آن نسبت به دیگران کمتر است، این امر مقدم بر دیگر مراتب است، بنابراین در برخی موارد که قول لین نسبت به شخصی از حجر و اعراض راحتر است باید قول لین بر مرتبه قبلی مقدم شود تا شخص کمتر دچار ایذاء شود.

وی ملاک تقدم و ترتیب را در مراتب امر به معروف تناسب با شخص و کمترین حالت ایذاء نسبت به شخص دانست و ادامه داد:‌ تمسک به ظالم در امر به معروف برای احقاق حق در مواردی که احتمال تأثیر در حضور آن است، انسان در ابتدای امر نباید به ظالم تمسک کند اما در احقاق حق که مترتب به توسل به ظالم است در این صورت به شرط علم به عدم تعدی ظالم مشکلی ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه« وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ» در اثبات رعابت مراتب امر به معروف و ملاک تقدم، گفت: ظاهر امر آن است که این آیه مربوط به جهاد است، این آیه را می توان از مؤیدات رعایت ترتیب در مراتب امر به معروف دانست.

وی دلیل رعایت مراتب امر به معروف را جمع ادله وجوب امر به معروف و عدم ایذاء دانست و گفت: برای حداقل ایذاء لازم است طوری رفتار شود که شخص کمتر اذیت شود، بنابراین باید از مراتب آسان آغاز کرد تا به مراتب سخت تر رسید، بنابراین عمده دلیل رعایت مراتب امر به معروف همین است.

رییس شورای عالی مجمع جهانی  اهل بیت (ع) با بیان اینکه در احتمال تأثیر نیز باید بهترین شیوه امر به معروف و نهی از منکر را به کار برد که احتمال تأثیر در آن باشد، گفت: بنابراین هر شیوه ای که مؤثرتر باشد را باید برگزید و از آن برای امر به معروف و نهی از منکر استفاده کرد./۸۵۴/202/ب3

 

ارسال نظرات