Web
Analytics
Rasa News :: خبرگزاری رسا - از حبس خانگی تا تبعید؛ فرجام نیم قرن ریاست مالکی‌ها بر الازهر
پنج شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ Thursday, June 21, 2018 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۵ - ۱۷:۵۰
شناسه خبر: ۴۶۹۱۲۹
 
رهبران الازهر مصر (2)
از حبس خانگی تا تبعید؛ فرجام نیم قرن ریاست مالکی‌ها بر الازهر
شیخ شنن به شدت حامی شیخ احمد بود اما با انتخاب القلینی، متصدیان امر، شیخ شنن را به روستای خانوادگی‌اش تبعید و شیخ نفراوی را در خانه‌اش محبوس ساختند.

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: در اولین شماره از «رهبران الازهر مصر» به چگونگی انتخاب اولین شیخ الازهر مصر و جدال تاریخی مالکی‌ها و شافعی‌ها برای تصدّی منصب ریاست دانشگاه الازهر اشاره کردیم. در این شماره به معرفی تعدادی دیگر از مشایخ الازهر خواهیم پرداخت که سکان‌دار این دانشگاه در سال‌های اولیه تاسیس این دانشگاه بودند.

4. شيخ عبد الباقي القليني
شیخ عبد الباقي القليني متولد قلين از توابع استان كفر الشيخ است. وی چهارمین شیخ الازهر و از فقهای مالکی بود.
وی دروس متداول الازهر مانند تفسیر، حدیث، علم کلام، صرف و نحو، فقه و اصول، منطق و تاریخ و ... را فراگرفت تا آنجا که پس از مدتی در زمره یکی از اساتید معروف الازهر شناخته شد.


شیخ القلینی تاکید فراوانی بر کتاب‌های قدیمی داشت و دانش آموزان خود را به فراگیری و انس با کتاب‌های قدما ملزم می‌ساخت. وی همچنین برای سهولت فراگیری کتاب‌های مرجع، دانش پژوهان خود را به سنت حاشیه نویسی بر کتاب‌های سخت و پیچیده عادت داد تا ضمن تثبیت مطالب، راه را برای آیندگان آسان کند.

ریاست الازهر
انتخاب شیخ القلینی به ریاست دانشگاه الازهر همراه با خشونت و درگیری بود. شاگردان نزدیک و دوستان که تنها وی را لایق منصب ریاست دانشگاه الازهر می‌دانستند با اعتراض فراوان خواستار انتخاب شیخ القلینی به عنوان چهارمین شیخ الازهر مصر شدند. هرچند که وی در ایام درگیری خارج از قاهره بود اما سرانجام با اصرار شاگردان و یاران نزدیکش به این سمت برگزیده شد.
گفتنی است از این عالم الازهر مصر هیچ تالیفی ثبت نشده است.

5. شیخ محمد شنن
شیخ محمد شنن معروف به «امام شنن مالکی» پنجمین شیخ الازهر مصر بر مذهب مالکی است که ریاست این دانشگاه را برعهده گرفت.
عشق و علاقه فراوان وی به علوم دینی و حفظ قرآن کریم سبب شد تا با یادگیری مقدمات علوم دینی راهی قاهره شده و با فراگیری علوم دینی متداول نظیر صرف و نحو، علوم قرآنی، تفسیر و کلام، فقه و اصول و ... به درجات بالایی از علم دست یافت.


معروف است که شیخ محمد دارای تتبّع فراوان و دارای عزم بالا در فراگیری علوم دینی بود تا آنجا که به عنوان یکی از بزرگترین شخصیت‌های دینی مالکی‌ها در آن زمان شناخته شده بود. 

ریاست الازهر
شیخ شنن در جریان درگیری انتخاب شیخ القلینی به عنوان چهارمین رییس دانشگاه الازهر نقش بسزایی داشت. از آنجا که شیخ شنن، شیخ قلینی و شیخ نفراوی از مراجع سه‌گانه مالکی‌ها در زمان خود بودند و یکی از این سه نفر می‌بایست چهارمین شیخ الازهر می‌شد، شیخ شنن به شدت حامی شیخ احمد بود اما با انتخاب القلینی، متصدیان امر شیخ شنن را به روستای خانوادگی‌اش تبعید و شیخ نفراوی را در خانه‌اش محبوس ساختند. با مرگ شیخ نفراوی، بزرگان الازهر شیخ محمد شنن را به عنوان پنجمین شیخ الازهر انتخاب و شیخ قلینی را برکنار کردند.
مهمترین اتفاق در تاریخ تصدّی منصب ریاست الازهر ترمیم بخشی از این دانشگاه بود. هرچند که وی دارای ثروت فراوان، کنیز، برده و خدمتکار بود و به گفته الجبرتی ثروت فراوانی را برای فرزندانش به ارث گذاشت اما هزینه تعمیر دانشگاه الازهر از سوی حاکم عثمانی تأمین شد.
از شیخ شنن تالیفی ثبت نشده و او تنها به تدریس کتب متداول آن زمان اکتفا کرد.

6. شیخ ابراهیم الفیومی
شيخ إبراهيم بن موسى الفيومي المالكي از فقهای معروف مالکی ششمین و آخرین شیخ الازهر بر مذهب مالکی است. با فوت او دوران ریاست مالکی‌ها بر ریاست الازهر بعد از نیم قرن به پایان رسید.


وی پس از حفظ قرآن کریم با ورود به دانشگاه الازهر قاهره به کسب علوم متداول آن روزگار همچون فقه و اصول، صرف و نحو، عقاید، منطق، تاریخ و سیره نبوی روی آورد. 
فیومی از شاگردان طراز اول شیخ الخراشی اولین شیخ الازهر مصر بود که در علم حدیث، لغت و صرف تخصص پیدا کرد.

ریاست الازهر
شیخ فیومی با اجماع علمای الازهر به عنوان ششمین شیخ این دانشگاه انتخاب شد و دوران ریاست وی را باید یکی از شکوفاترین دوران الازهر دانست.
فیومی صاحب کرسی تدریس و دارای شاگردان فراوانی بود و معروف است که وی زمانی مجلس درس را ترک می‌کرد که مطئن می‌شد تمامی شاگران درس را متوجه شده باشند.
از مهمترین آثار فیومی کتابی در علم صرف است./981/ب921/ک

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۱ + ۱۰
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۷/۳/۲۰ - ۱۷:۳۵
تکذیب پخش اذان شیعی در مصر
اوقاف مصر خبر پخش اذان شیعی در مساجد مصر را به شدت تکذیب کرد.
۱۳۹۷/۳/۱۶ - ۱۵:۴۱
وزیر اوقاف مصر:
تقویت همزیستی مسالمت‌آمیز مهمترین درس فتح مکه است
وزیر اوقاف مصر با اشاره به درس‌های فتح مکه برای امت اسلامی، همزیستی مسالمت آمیز و تقویت روح همدلی، رأفت و گذشت را از مهمترین این درس‌ها دانست.
۱۳۹۷/۳/۱۴ - ۱۸:۴۶
شیخ الازهر:
«عقل» زیربنای شریعت اسلامی است | تدیّن بدون «ایمان به غیب» معنا ندارد
شیخ الازهر مصر با اشاره به اهتمام اسلام به تعقل و خردورزی به عنوان زیربنای شریعت، ایمان به غیب را لازمه تدین دانست.
۱۳۹۷/۳/۱۳ - ۱۶:۳۷
هشدار درباره گسترش وهابیت در الجزائر
جمعی از شخصیت‌های دینی الجزائردرباره گسترش جریان وهابیت و درگیری‌های مسلحانه مذهبی در این کشور هشدار دادند.
۱۳۹۷/۳/۱۲ - ۱۷:۰۹
شیخ الازهر:
قرآن معجزه‌ای عقلی و جهانشمول است
شیخ الازهر با بررسی ابعاد مختلف اعجاز قرآن کریم تاکید کرد که قرآن معجزه‌ای عقلی برای تمامی نسل‌ها و تمامی زمان‌ها است.
۱۳۹۷/۳/۱۱ - ۱۶:۲۸
مفتی مصر:
مبنای حجیت نظرات فقیه کاشفیّت از حکم شارع مقدس است
مفتی مصر با انتقاد از بدعت نامیدن ترویج مذاهب تاکید کرد که مبنای حجیت نظرات فقیه کاشفیّت آن از حکم شارع مقدس است.
۱۳۹۷/۳/۹ - ۱۳:۳۱
واکنش اوقاف الجزایر به سخنان دانشمند فیزیک؛
تعیین اوقات شرعی در صلاحیت کارشناسان اوقاف است
وزارت اوقاف با انتقاد از سخنان دانشمند فیزیک الجزایری که مدعی اشتباه محاسباتی در تعیین اوقات شرعی شده بود اعلام کرد که وی صلاحیت اظهار نظر در مسائل دینی را ندارد.
۱۳۹۷/۳/۹ - ۱۲:۰۱
شیخ الازهر:
استناد به «قضا و قدر» باعث سلب مسؤولیت آدمی نمی‌شود
شیخ الازهر با اشاره به مختار بودن آدمی، نسبت دادن افعال به قضا و قدر برای فرار از مسؤولیت را سخنی باطل توصیف کرد.
۱۳۹۷/۳/۸ - ۲۱:۱۸
مفتی مصر:
علما و طلاب به «فلسفه احکام» اهتمام ویژه‌ای داشته باشند
مفتی مصر با اشاره به ضرورت فهم مقاصد شریعت خاطر نشان کرد که وظیفه علما و طلاب بررسی فلسفه احکام و پاسخگویی به مسائل مستحدثه است.
۱۳۹۷/۳/۶ - ۱۴:۲۴
مفتی مصر:
غلبه بر خواهش‌های نفسانی رمز درک حقیقت روزه است
مفتی مصر با اشاره به رابطه میان پیروزی‌های مسلمانان و ماه مبارک رمضان، غلبه بر خواهش‌های نفسانی را رمز درک حقیقت روزه دانست.
۱۳۹۷/۳/۶ - ۱۲:۵۵
دارالافتای مصر:
مضمضه ‌آب و استحمام روزه را باطل نمی‌کند
دارالافتای مصر در استفتائی اعلام کرد که مضمضه آب و استحمام در ماه مبارک رمضان جایز بوده و روزه را باطل نمی‌کند.
۱۳۹۷/۳/۴ - ۱۸:۱۷
شیخ الازهر:
مسأله «وجود خدا» قریب به بداهت است | اثبات فلسفی وجود خدا تنها با یک آیه
شیخ الازهر با تاکید بر آنکه مساله وجود خداوند قریب به بداهت است، با استناد به یک آیه قرآن کریم وجود خداوند را به شیوه‌ای عقلی اثبات کرد.
۱۳۹۷/۳/۴ - ۱۴:۴۲
اوقاف مصر:
زنان در خط مقدم مبارزه با افراط‌گرایی و تندروی هستند
اوقاف مصر با اشاره به نقش زنان در تربیت نسل‌های آینده تاکید کرد که زنان در خط مقدم مبارزه با افراط گرایی و عامل اساسی در صیانت خانواده ها هستند.
۱۳۹۷/۳/۲ - ۱۴:۲۸
گزارش رسا؛
تبرئه علمای سعودی به سبک الازهر: «حج را سیاسی نکنید»
هرچند که سلفی‌ها اندیشه‌ای نزدیک به عربستان دارند اما جای شگفتی است که علمای الازهر نیز هرگونه دخالت در امور سیاسی عربستان سعودی در ایام حج و انتقاد از خاندان آل‌سعود را ممنوع دانستند.
۱۳۹۷/۳/۱ - ۲۰:۲۹
مفتی مصر:
تضعیف حکومت اسلامی جایز نیست | صدور حکم جهاد در اختیار «ولی أمر» است
مفتی مصر با بیان آنکه صدور حکم جهاد و یا جنگ تنها به اختیار حاکمان است، تضعیف حکومت اسلامی را موجب مجازات و عقوبت دانست.
۱۳۹۷/۲/۳۱ - ۱۵:۰۶
عضو هیأت کبار علمای مصر:
بالابردن دست‌ها به آسمان عامل استجابت دعا است
مفتی سابق مصر فلسفه بالابردن دست‌ها به هنگام دعا را تمسک به سنت نبوی و حتمیت استجابت دعا دانست.
۱۳۹۷/۲/۳۱ - ۱۴:۴۳
شیخ الازهر:
قرآن کریم تنها معجزه‌ جاوید و متعلق به تمام زمان‌ها است
شیخ الازهر مصر با اشاره به محدودیت زمانی معجزات پیامبران تاکید کرد که قرآن کریم تنها معجزه‌ای است که متعلق به تمامی زمان‌ها و تمامی نسل‌ها است.
۱۳۹۷/۲/۳۱ - ۱۳:۴۱
مفتی مصر:
سهولت در شریعت زیربنای احكام و دستورات شرعی است
مفتی مصر با اشاره به موارد افطار در ماه مبارک رمضان تصریح کرد که سهولت و آسان‌گیری زیربنای احکام و دستورات شرعی در اسلام است.
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۷:۴۲
گزارش رسا؛
افزایش فعالیت سلفیّت در ماه رمضان در سایه غفلت نهادهای دینی مصر
با آنکه فعالیت افراط گرایان در ماه رمضان افزایش یافته اما نهادهای دینی مصر مانند الازهر همچنان در غفلت به سر می‌برند.
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۶:۴۴
مفتی مصر تروریست‌ها را خوارج زمان توصیف کرد
مفتی مصر با اشاره به تشابه میان خوارج و تروریست‌ها خاطر نشان کرد که عدم درک صحیح از اسلام سبب شده تا افراط گرایان به ظاهر اسلام تمسک کرده و از محتوا غفلت ورزند.