۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۴۶۹۱۲۳
استاد درس خارج حوزه:

ناامیدی و دلسردی در حوزه نتیجه نداشتن هدف و برنامه ریزی است

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده با بیان اینکه ما با آمدن به حوزه راه درستی را انتخاب کرده ایم ولی همواره به برنامه ریزی نیاز داریم، گفت: برخی از طلاب واقعا احساس ناامیدی و سرخوردگی می کنند که به دلیل عدم برنامه ریزی درست برای کسب علم در حوزه است.
استاد ملک زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین ملک زاده در سخنرانی علمی که با موضوع «مدیرت زمان و برنامه ریزی تحصیلی» عصر امروز در خیابان صفاییه برگزار شد، با اشاره به ضرورت برنامه ریزی در همه مسائل، اظهار داشت: رکن اصلی در برنامه ریزی و اصل اساسی در آن هدف است.

وی با تأکید براینکه تعیین هدف مبتنی بر شناخت است، افزود: اگر شناخت نباشد برنامه ریزی غیرممکن می شود؛ همه ما وارد حوزه شدیم و مشغول به دروس حوزوی هستیم ولی گاهی برای همه ما این پرسش مطرح می شود که من برای چه آمدم و به کجا می خواهم برسم؟ که البته این مسأله طبیعی است ولی گاهی اوقات در تعیین و تشخیص هدف دچار اشتباه می شویم، چراکه انگیزه اولیه گاهی اوقات خیلی ساده است و لازم نیست که زیاد در مورد آن تحقیق کرده باشیم ولی به مرور زمان معمولا اهداف تغییر می کند و به همین جهت باید از این فضا بازتعریفی داشته باشیم تا ببینیم آن را می شناسیم یا خیر؟

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده با بیان اینکه ما با آمدن به حوزه راه درستی را انتخاب کرده ایم ولی همواره به برنامه ریزی نیاز داریم، ابرازداشت: برنامه ریزی به معنای درست راه رفتن در راه درست است که نیاز به بررسی دارد، چرا که خیلی از مشکلات طلاب به دلیل این است که در راه درست، درست راه نمی روند و همین مسأله دلیل سرد شدن و شکست برخی طلاب در حوزه علمیه است که می بینیم برخی طلاب واقعا احساس نا امیدی و سرخوردگی می کنند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مسأله افسردگی و سرخوردگی طلاب بررسی نمی شود، یادآور شد: چه بسا افرادی که با انگیزه های قوی وارد حوزه می شوند و می خواهد هستی را اصلاح کند ولی به مرور زمان کمرنگ شده و دیگر انگیزه ای ندارد، بنابراین باید دور هم بنشینیم و این مسائل را در درون خودمان بررسی کنیم، چراکه طلبه ای که می خواهد مردم را به حرکت وادار کند باید خودش انگیزه داشته باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه وقتی اهداف را ندانیم به کارهای غیرمهم و پراکنده مشغول می شویم، ابرازداشت: طلبه ای پیش من آمده است ودوره هایی را که گذرانده است را برای من بیان می کند و از طب اسلامی، خبرنگاری، نرم افزاری و تند خوانی می گوید ولی بازهم نمی داند می خواهد چه کار کند.

وی در ادامه با اشاره به پژوهش و تحقیق به عنوان ارکان دروس حوزوی ابراز کرد: طلبه ای که می خواهد در حوزه موفق باشد باید از همان ابتدای طلبگی در کنار توجه به تبلیغ، تدریس و مباحثه به پژوهش و تحقیق نیز اهمیت بدهد و زمان خود را مدیریت کند.

گفتنی است، گزارش مشروحی از این نشست علمی به زودی از خبرگزاری رسا منتشر و تقدیم خوانندگان محترم می شود./1330/202/ب3

ارسال نظرات