۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۴۶۹۱۱۵
آیت الله مکارم شیرازی:

دولت موظف به یاری کمیته امداد است

حضرت آ‌یت الله مکارم با بیان این که دولت باید رقم قابل ملاحظه ای برای کمیته امداد بگذارد که این مصداق صدقه است، گفت: دولت هم باید صدقه کلانی در اختیار بگذارد که قضا و بلا از برنامه ها، پروژه ها و کارهایش برطرف شود و موفقیت پیدا کند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان این که خدمات و کارهای کمیته امداد باید به مردم اطلاع رسانی شود، گفت: مردم باید بدانند که صدقات آنها صرف حقوق پرسنل و کارمندان نمی شود.

وی افزود: همچنین باید بدانند که پول ها به خارج برده نشده و زکات هر منطقه در همان منطقه استفاده می شود، باید خبررسانی شود چون سرمایه کمیته امداد اعتماد مردم است، سرمایه اصلی اعتماد است که هرچه بیشتر باشد موفقیت امداد بیشتر خواهد بود؛ برای جلب اعتماد باید شفاف سازی شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که آخر هر سالی باید آمارهای درآمد و خدمات تحت پوشش و درمانی اعلام شود، اظهار داشت: این ها حتی اگر با اعداو ارقام شمرده شود که چقدر برای ایتام، چقدر برای بیماران و چه قدر برای کارهای دیگر بوده بسیار مؤثر است.

وی ادامه داد: یک وقتی از ما پرسیدند که وجوهاتی که به دست شما می آید چه می شود، ما در سایت یک اطلاع رسانی مفصل کردیم که اثر مثبتی داشت، گفتیم که برای حدود 400 حوزه علمیه در ایران و 12 کشور دیگر، رسیدگی به مناطق محروم کشور که حتی حمام و مسجد نداشتند و نشر کتاب های اسلامی خرج شده و برای مردم شرح دادیم و متوجه شدند که حساب و کتابی دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که به مردم گفتیم که خود بنده از بیت المال استفاده نمی کنم و نوکر افتخاری امام زمان(عج) هستم، ابراز داشت: بنده کتاب هایی دارم که چاپ می شود و حق التألیف به ما می دهند و این حق التألیف زندگی ما را اداره می کند، وقتی انسان برای مردم شفاف سازی می کند بسیار اثر مثبت دارد.

وی عنوان کرد: کمیته امداد یکی از ابتکارات امام راحل بود، انقلاب یک متن و یک حواشی دارد که گاهی حواشی کمتر از متن نیست، یکی از حواشی انقلاب همین کمیته امداد بوده که اثر بسیار مثبتی دارد، بسیاری از مردم دلشان می خواهد به نیازمندان کمک کنند اما اعتماد نمی کنند و می شنوند فلان فقیر از دنیا رفته و پول بسیاری از خود بر جای گذاشته است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: این ها باعث می شود که بترسند اما وقتی می دانند که کمیته امدادی است فکرشان راحت می شود، کمیته امداد راهی است که انسان بتواند کار خیری با اطمینان انجام دهد، خود فرهنگ امداد فرهنگی است که باید در میان مردم گسترش پیدا کند که سبب نمو فضائل اخلاقی در بین مردم می شود.

وی اضافه کرد: روایت داریم صدقه قبل از این که به دست فقیر بیاید به دست خدا می رسد دلیلش استفاده روحانی و معنوی مردم است، افراد نباید تصور کنند که کمک های کمیته امداد توأم با تحقیر آنها است، انسان باید با قول معروف برخورد کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که کمیته امداد باید نسبت به مسائل فرهنگی خانواده ها و افراد تحت پوشش حساسیت داشته باشد، گفت: ارتقای اخلاقی و سواد آنها و این که به جایی برسند که خود کفا بوده و وابسته نباشند باید در برنامه ها مورد توجه باشد.

وی افزود: نسبت به مسائل فرهنگی باید خیلی اهمیت داد، مسائل فرهنگی روی مسائل اقتصادی اثر دارد و یکی از دلایل بیماری اقتصاد کشور در برخی جهات مشکلات فرهنگی است که می بینیم حقوق های نجومی و رانت خواری های عجیب از آن در می آید؛ اگر مسائل فرهنگی درست شود این بلاها بر سر جامعه نمی آید.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در خدمات و کمک رسانی ها باید اولویت ها را در نظر گرفت، اظهار داشت: باید روی اولویت ها تکیه کرد، برخی می گویند باید تقسیم کنیم اما این چنین نیست باید اولویت ها را در نظر گرفت، می توان با اطلاع از خانواده های نیازمند اولویت ها را تشخیص داد و بر اساس آن عمل کرد.

وی ادامه داد: از طریق فضاهای مجازی باید پیام فرستاده شود که روز را چگونه شروع کنند و برای آن ها حدیثی در نظر گرفته شود، اگر این پیامک ها فرستاده شود اثرگذار است، وظیفه دولت این است که به کمیته امداد بیشتر برسد؛ الان برای ما نقل می کنند که به کمیته امداد مراجعه کردیم مبلغ کوچکی به ما دادند البته نیازمندان متأسفانه روز به روز بیشتر می شوند اما دولت باید رقم قابل ملاحظه ای برای کمیته امداد بگذارد که این مصداق صدقه است.

این مرجع تقلید ابراز داشت: دولت هم باید صدقه کلانی در اختیار بگذارد که قضا و بلا از برنامه ها، پروژه ها و کارهایش برطرف شود و موفقیت پیدا کند؛ واقعا بسیاری از مشکلات حل می شود؛ مردم در سفرها، تشکیل مجالس، عقد ها و عروسی ها صدقه ای به کمیته امداد بدهند که برنامه های آنان بدون حادثه برگزار شود./1323/پ202/ج

ارسال نظرات