۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۴
کد خبر: ۴۶۹۱۱۴
عضو شورای انقلاب فرهنگی هشدار داد؛

غرب به دنبال رخنه فرهنگی در جهان اسلام

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به این که جهان غرب در صدد القای فرهنگ خود به سایر فرهنگ‌ها است، اظهار داشت:‌ القای مسائل فرهنگی غرب بر سایر فرهنگ‌ها وجود دارد اما این مسئله در جهان اسلام به ویژه کشور ایران بسیار فراوان است.
حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای انقلاب فرهنگی، در همایش ملی علم اجتماعی مسلمین که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد به سخنرانی پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا با مهم خواندن انواع مواجهه متفکران مسلمان در حوزه علوم اجتماعی با سنت و تاریخ، اظهار داشت‌: با توجه به سنت متکثری که در تاریخ گذشته خود داشته‌ایم، در نظر گرفتن انواع مدل‌های مواجهه شدن متفکران مسلمان در حوزه علوم اجتماعی با سنت و تاریخ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا علاوه بر سنت فکری و اندیشه‌ای، سنت عملی نیز باید در نظر گرفته شود.

وی ابراز داشت: در طول تاریخ حوزه علوم اجتماعی،‌ مفاهیم مشترکی میان فیلسوفان و عارفان و همچنین میان معتزله و اشاعره وجود داشته است که مسائل مربوط به آن باید مدنظر قرار گیرد.

 

عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بیان این که اندیشه‌های مدرن تکثر جغرافیایی دارند، خاطرنشان کرد: با این که اندیشه‌های مدرن تکثر جغرافیایی و ویژگی‌های معرفتی منحصر به خود را دارند اما با این حال در یک مسئله با یکدیگر مشترک هستند و آن در بحث هویت مدرن بودن و تعلق نداشتن به دنیای هویتی دیگر است.

وی حفظ و فعال نگاه داشتن سنت تاریخی ایران در مواجهه فرهنگی با غرب را مهم ارزیابی و تصریح کرد: مواجهه فرهنگی ایران با غرب اجتناب‌ناپذیر است لذا فعال نگاه داشتن سنت تاریخی ایران در مواجهه فرهنگی با غرب بسیار ضروری است تا آن که بدون آسیب دیدن فرهنگی در این مواجهه، بتوانیم از فرصت‌های ایجاد شده نهایت استفاده را داشته باشیم.

عضو شورای انقلاب فرهنگی تأکید کرد: هر چند نقد به تعامل همواره مطرح می‌شود اما این سخن به معنای نفی اصل تعامل نیست بلکه سخن از نوع تعامل است.

وی ادامه داد: در تعامل فرهنگی با غرب ضروری است تا نگاه نقادانه به فرهنگ جامعه خود و به ویژه جامعه فرهنگ غرب وجود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا با اشاره به این که جهان غرب در صدد القای فرهنگ خود به سایر فرهنگ‌ها است، اظهار داشت:‌ القای مسائل فرهنگی غرب بر سایر فرهنگ‌ها وجود دارد اما این مسأله در جهان اسلام به ویژه کشور ایران بسیار فراوان است.

وی بالندگی فکری در میان نخبگان و عالمان یک کشور را مهم دانست و بیان داشت:‌ خوشبختانه تضارب آراء و بحث در ابعاد مختلف در ایران بسیار زیاد است و این نشانگر وجود بالندگی فکری میان حوزویان و دانشگاهیان است. /878/پ202/س

اکتای بهمنی
ارسال نظرات