۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۴۶۹۰۳۱
کارشناس اقتصاد اسلامی:

نظام بانکداری اسلامی باید به دنبال تحقق ارزش های اسلامی باشد

حجت الاسلام قنبرزاده با بیان این که قانون بانکداری بدون ربا در سال 62 فقط لباس شرع را بر تن قوانین بانکداری غرب پوشانید و در ماهیت آن تغییری نداد، گفت: ماهیت قوانین بانکی ما غربی است و نمی شود کاربردی جز اصالت سود و منفعت از آن داشت.
حجت الاسلام قنبرزاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام قنبرزاده، کارشناس اقتصاد اسلامی، پیش از ظهر امروز در نشست علمی بررسی قوانین بانکداری اسلامی که در مرکز علوم اسلامی ولی امر(عج) برگزار شد، با اشاره به اهمیت قوانین بانکی در جامعه مدرن اتخاذ تمام سیاست های دولت را از مجاری بانکی کشور دانست و ابراز داشت: امروز موثرترین نهادی که جامعه را اداره می کند بانک است.

وی افزود: امروزه در غرب هم اگر تظاهراتی می شود کسی به سراغ کارخانه ها نمی رود بلکه بانک ها را آتش می زنند و معتقدند که اگر فسادی در جامعه وجود دارد از بانک ناشی می شود.

حجت الاسلام قنبرزاده با بیان این که یکی از دغدغه های اصلی امام خمینی(ره) و یارانشان در اول انقلاب مسأله بانکداری و قوانین پولی و بانکی کشور بود، گفت: بعد از گذشت 5 سال از اول انقلاب در سال ۶۲ قانونی در مجلسی که آقای رفسنجانی رییسش بود به نام قانون بانکداری بدون ربا تصویب شد که در سه صفحه خلاصه می شد و در آن عنوان برخی عقود اسلامی جایگزین عنوان برخی قوانین بانکدرای غربی شد و مشکل شرعی قوانین تا حدودی برطرف شد.

وی با بیان این که بعد از سال 62 دیگر قانونی تصویب نشد و فقط اصلاحیه هایی بر آن خورد، خاطرنشان کرد: اکنون بسیاری از کارشناسان اقتصادی کشور به این نتیجه رسیده اند که زمان بازنگری در قانون بانکداری بدون ربا رسیده است و از این رو طرح مفصلی را در 30 صفحه با عنوان قانون بانکداری جمهوری اسلامی ایران تهیه کرده اند تا برای اصلاح قوانین بانکی به تصویب مجلس برسانند.

کارشناس اقتصاد اسلامی با بیان این که تهیه کنندگان این طرح مدعی هستند که این قانون می تواند هم مشکلات اقتصادی و هم مشکلات شرعی را برطرف کند، تصریح کرد: دغدغه ای که وجود دارد این است که این طرح تا چه اندازه می توند این ادعا را برآورده کند و مطمئنا این طرح که به صحن علنی مجلس بیاید حاشیه هایی را هم به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: نویسندگان قانون بانکداری بدون ربا در سال 62 نظرشان این بود که نظام بانکداری دنیا مفید است و تنها مشکلش این است که شرعی نیست؛ بنابراین به دنبال شرعی سازی همان قوانین بودند و در واقع نظام بانکداری بدون ربا تمام قوانین بانکداری در دنیا را با پوشاندن لباس شرعی بر تن آن حفظ کرد.

حجت الاسلام قنبرزاده با طرح این دو سؤال که باید دید در شرعی کردن قوانین بانکداری دنیا فقها چقدر موفق بوده اند و در اجرا تا چه اندازه این قوانین اجرا شده است، اظهار داشت: بر فرض این که تمام این قوانین به درستی شرعی شده باشد و درست هم اجرا شده باشد باید دید که آیا اهداف بانکدرای در غرب تأمین کننده اهداف نظام بانکداری اسلامی از قبیل رفع اختلاف طبقاتی و حمایت از مظلومان و محرومان هست یا خیر.

وی با اشاره به اهداف و مؤلفه های نظام سرمایه داری اهداف بانک در این نظام ها را مغایر با اهداف نظام اسلامی دانست و گفت: ذات نظام بانکداری در غرب ماهیتی مادی و منفعت گرایانه دارد در حالی که نظام پولی اسلامی ارزش های متفاوتی با غرب دارد./843/202/ب3

ارسال نظرات