۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۴۶۸۸۱۷
آیت الله سبحانی:

انسان درباره چیزی که نمی داند نباید اظهار نظر کند

حضرت آ‌یت الله سبحانی گفت: شاید برخی چنین باشند که اگر کسی از آن ها مسأله ای را بپرسد و بگویند که نمی دانند عیب است در حالی که اینگونه نیست، اگرانسان چیزی را نمی داند باید بگوید که نمی دانم و بعد برود نگاه کند سپس جواب را بدهد.
 ‌آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) درباره حق خداوند بر بندگان گفت: حضرت می فرماید حق این است که آنچه که می دانند بگویند و آنچه را که نمی دانند اعلام کنند که اطلاع ندارند و عیب نیست.

وی افزود: شاید برخی چنین باشند که اگر کسی از آن ها مسأله ای را بپرسد و بگویند که نمی دانند عیب است در حالی که اینگونه نیست، اگرانسان چیزی را نمی داند باید بگوید که نمی دانم و بعد برود نگاه کند سپس جواب را بدهد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که ما یکبار از مرحوم علامه طباطبایی کلمه«انا» را نشنیدیم، اظهار داشت: ما بارها نمی دانم را شنیدیم، نمی دانم در اینجا فخر است معلوم می شود این آدم واقع بین و واقع گرا است.

وی ادامه داد: بسیاری از جاها انسان باید بگوید نمی دانم، حضرت امام نقل می کردند آقای بروجردی تازه به قم آمده و در منزل مرحوم آقای صدر جلسه بود که من هم بود، آقای صدر از آقای بروجردی سؤال کرد که شما چرا تسبیحخات ثلاثه را واجب می دانید در حالی که روایت صحیحه زراره داریم که یکی کافی است و شما چرا به این صحیحه عمل نمی کنید، آقای بروجری پاسخ می دهد من فحص از معارض نکرده ام از این رو نتوانستم به صحیحه زراره فتوا بدهم.

حضرت آیت الله سبحانی ابراز داشت: آقای بروجردی 70 سال عمرش را در فقه صرف کرده و می گوید فحص از معارض نکرده ام، فتوا دادن به حدیث مسلما در گرو فحص از معارض است و ایشان می گوید که این کار را نکرده است، حال آن که اسما روات را همانند اسم بچه ها خوب بلد بود.

وی عنوان کرد: اگر سندی را وارونه می کردیم و به دست ایشان می دادیم می گفتند که سند مقلوب است، بنابراین انسان باید جایی که از مسأله ای علم و آگاهی ندارد و اگر از او سؤال شد بگوید که نمی داند./1323/پ202/ج

 

ارسال نظرات