۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۴۶۸۷۸۱
مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری:

پیشینه آمریکا بهترین دلیل برای نقض برجام است

حجت‌الاسلام ناطقی گفت: رهبر معظم انقلاب با توجه به اقدامات خصمانه آمریکا در ایران در زمان قبل از پیروزی انقلاب و همچنین پس از آن در خلیج فارس، طبس و کودتای به شکست منجر شده‌ نوژه، می‌دانستند که آمریکا قطعاَ معاهده برجام را نقض خواهد کرد.
نقض برجام

حجت‌الاسلام بهرام ناطقی مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در رابطه با واکنش مسؤولان کشومان در مقابل تمدید تحریم‌های 10 ساله و نقض برجام از سوی آمریکا، بیان داشت: با توجه به اینکه ما قبل از برجام و قبل از این نشست‌ها روند رو به پیشرفتی را داشتیم، در شرایط فعلی حداقل باید به همان روند بازگردیم؛ کمترین انتظار مردم از مسؤولان همین اقدامات است.

وی در ادامه افزود: البته باید رایزنی‌های هوشمندانه‌ای صورت بگیرد چرا که الان دست دشمن بهانه آمده و ممکن است باز هم بخواهد بهانه‌ای ‌دست و پا کند؛ ولی بهترین راه، بازگشت به رویه‌های قبلی است.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) در پاسخ به این سوال که طیفی غرب گرا در داخل کشور مدت‌ها بود با مطرح کردن بحث دوگانه خوب و بد (دموکرات و جمهوری خواه)، اعتماد خود را نسبت به آمریکایی‌ها توجیه می‌کردند، نقض برجام بدون حتی یک رأی مخالف چه پیامی برای آنها دارد، اظهار داشت: احتمال این مسأله وجود دارد که این بزرگواران نسبت به دشمن شناختی نداشته‌اند و یا ممکن است دشمن قبلاَ چراغ سبزهایی را به اینها نشان داده باشد؛ با این حال برخی که شناخت نداشته‌اند طبیعی است که نسبت به این موضوع و طرف مقابل بدبین شده و قطعاَ نسبت به نظام، ولایت و دلواپسان بحث اتمی دیدگاهشان مثبت خواهد شد؛ اما کسانی که در هر صورت به آن سمت خوشبین بوده‌اند و حتی شاید منتظر آسیب دیدن این طرف بوده‌اند، برای آنها تفاوتی ندارد.

وی در ادامه بیان داشت: غرب‌گراها تقریباَ دو طیف هستند؛ طیفی که نسبت به دشمن شناخت داشتند و طیفی که شناخت نداشتند؛ طبیعی است کسانی که شناخت نداشتند با وضع موجود و پیش آمده در رابطه با معاهده برجام، یقیناَ در افکارشان تجدیدنظرهایی کرده‌اند و در مواردی که مقام معظم رهبری قبل از این بر آنها تأکید داشته‌اند، نتایجی کسب کرده‌اند.

حجت‌الاسلام ناطقی در پاسخ به این سوال که جمهوری اسلامی ایران چه ابزارهایی برای واکنش به نقض برجام در اختیار دارد، گفت: در حوزه معنوی می‌توان گفت یکی از عکس‌العمل‌های جدی که مردم می‌توانند از خود نشان دهند، دو موقعیتی است که ما در پیش داریم؛ یکی موقعیت 9 دی که مرم می‌توانند در این زمینه حرف‌هایشان را بزنند، چرا که برجام، جرقه‌های آن و زمینه‌های مذاکره در واقع، درفتنه 88 ایجاد شد.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری در ادامه افزود: اعتماد دشمن و غرب‌گرایان در آن موقعیت بسیار شدت گرفت؛ به این علت که فکر کردند در آن شرایط می‌توانند کارهایی را در ایران انجام دهند؛ از این رو مردم در روز 9 دی می‌توانند به آمریکا بفهمانند که ما همان مردم قبل از برجام هستیم؛ همین‌طور در 22 بهمن نیز مردم می‌توانند همین اقتدار و پایبندی به اعتقادات و ولایت را نشان دهند.

وی همچنین ابراز داشت: در این حوزه از ناحیه مسؤولان نیز بایستی رایزنی‌های دیپلماتیک، با جدیت و کیفیت بیشتر، با تبعیت از فرمایشات و سیاست‌های مبتنی بر تجربه چندین ساله مقام معظم رهبری و همچنین قبول کردن اشتباهات گذشته، انجام شود، چرا که همین اقدام قطعاَ عکس العمل خوبی در مقابل دشمن خواهد بود.

حجت‌الاسلام ناطقی در پاسخ به این سوال که فرمایشات رهبر معظم انقلاب که همیشه و در همین جریان نیز فرمودند آمریکا قابل اعتماد نیست و اگر هم پیمانی ببندد، پیمانش را نقض خواهد کرد، بر چه مبنا و اساسی است، بیان داشت: به ضرس قاطع می‌توان گفت که شخص مقام معظم رهبری بیشترین و بهترین شناخت را نسبت به غرب، به ویژه در رابطه با آمریکا دارد؛ چرا که ایشان دشمن‌شناس بسیار خبره و قوی در کشور ما هستند.

وی در ادامه اظهار داشت: البته هستند کسانی که آنها را می‌شناسند ولی آنها را دشمن نمی‌دانند. اما اطلاعات معظم له در حوزه مسائل غربی به اندازه چندین کارشناس است و این سطح از آگاهی در این زمینه، قطعاَ به این علت است که بدعهدی‌های آمریکا را در تاریخ و همچنین در افغانستان و عراق بسیار مورد مطالعه قرار داده‌اند.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری افزود: یکی از دلایلی که مقام معظم رهبری اینها را دشمن می‌دانند، شاید این آیه شریفه‌ از سوره مبارکه بقره است که خداوند در آن می‌فرماید: «وَلَن تَرضىٰ عَنكَ اليَهودُ وَلَا النَّصارىٰ حَتّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم قُل إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُدىٰ وَلَئِنِ اتَّبَعتَ أَهواءَهُم بَعدَ الَّذي جاءَكَ مِنَ العِلمِ ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلا نَصيرٍ(120)؛ هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد (تا به طور کامل، تسلیم خواسته‌های آنها شوی) و از آیین (تحریف یافته) آنان، پیروی کنی؛ بگو: «هدایت، تنها هدایت الهی است!» و اگر از هوی و هوس‌های آنان پیروی کنی، بعد از آنکه آگاه شده‌ای، هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود.

وی در ادامه گفت: همچنین مواردی از این دست در نهج‌البلاغه است که حضرت امیرمومنان(ع) به یارانش فرمود، اگر خاکریز و خط مقدم را رها کردید باید دائماَ به عقب رانده شوید و بایستی در خانه خودتان با دشمن بجنگید و کسی که در خانه خودش با دشمن بجنگد، قطعاَ شکست را خواهد دید.

حجت‌الاسلام ناطقی ابراز داشت: مسائلی که در دین ما گفته شده و مردم شناسی که در قرآن از طرح یهود و مسیحی‌ها به میان آمده، نیز همین است که آنها تابع نخواهند شد مگر اینکه ما تبعیت کنیم.

وی در ادامه گفت: آمریکا از ما راضی نخواهد شد مگر اینکه ما تابع باشیم، فقط در آن صورت رضایتش جلب خواهد شد و همچنین شناختی که رهبری در این سالها نسبت به این دشمن دیرینه داشته‌اند، از دلایلی است که آمریکا را دشمن ایران می‌دانند.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری اظهار داشت: دلیل دیگر دشمن دانستن آمریکا، آگاهی است که حضرت امام خمینی(ره) در این سالها داشت و از دشمنی دیرینه آمریکایی‌ها با ما آگاه بودند؛ از جمله اقدامات‌شان که دشمنی آنها را نشان می‌داد، این بود که هواپیمای ما را در خلیج فارس سرنگون کردند و همین‌طور در طبس و کودتای نوژه که الحمدلله شکست خوردند.

وی خاطرنشان کرد: از تمام اینها و اقداماتی که از زمان قبل از پیروزی انقلاب در ایران داشتند می‌توان نتیجه گرفت که آمریکا نمی‌تواند طرف خوبی برای ما باشد و هرگز خیر و خوبی ملت ایران را در نظر نداشته است؛ از این رو همه اینها می‌توانست علامت‌های خوبی باشد برای اینکه مقام معظم رهبری بفرمایند آمریکا قطعاَ معاهده را نقض خواهد کرد./302/966/ب1

ارسال نظرات