۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱
کد خبر: ۴۶۸۷۳۲
مدیر مدرسه علمیه امام مهدی کرمان:

غذای حرام یکی از بسترهای نفوذ شیطان است

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی (عج) کرمان گفت: شیطان برای نفوذ به انسان نیازمند بستر و فرودگاه است و غذای حرام یکی از بسترهای نفوذ شیطان است از این رو دشمنان ابا عبدالله (ع) بستر فرود شیطان در نفسشان را فراهم کرده بودند و به همین سبب سخن و رفتار امام در آنان اثر نداشت.
، حجت الاسلام والمسلمین حسین افاضاتی، مدیر مدرسه علمیه امام مهدی (عج) کرمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام حسین افاضاتی، مدیر مدرسه علمیه امام مهدی (عج) کرمان شب گذشته در مسجد امام حسین خیابان مهدیه کرمان در جلسه سبک زندگی اسلامی در آیات  و روایات در رابطه با نقش تغذیه در زندگی اسلامی اظهار داشت: خداوند در آیه 10 سوره نساء انسان را از خوردن مال یتیم برحذر داشته و به حرمت خوردن مال یتیم اشاره دارد چنانکه  یکی از عوامل سقوط برخی از افراد را عدم رعایت حق یتیم معرفی می کند.

وی بیان داشت: باطن خوردن حرام برابر با خوردن آتش است از این رو می بینیم در جریان کربلا با آنکه امام حسین (ع) را می شناختند و می دانستند که فرزند پیامبر (ص) است اما به جهت خوردن مال حرام، سخن آن حضرت در آنان اثر نکرد چنانکه امام حسین (ع) رو به خواهر بزرگوارشان حضرت زینب (س) فرمودند: "مُلِئَت بُطونکُم مِنَ الحرام" اینها شکم هاشان از حرام پر شده است.

حجت الاسلام افاضاتی افزود: شیطان برای نفوذ به انسان نیازمند بستر و فرودگاه است و غذای حرام یکی از بسترهای نفوذ شیطان است از این رو دشمنان ابا عبدالله (ع) بستر فرود شیطان در نفسشان را فراهم کرده بودند و به همین سبب سخن و رفتار امام در آنان اثر نداشت.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) ابراز داشت: توجه کنیم که کربلایی دیگر در پیش داریم و آن ظهور حضرت حجت (عج) است از این رو مراقبت کنیم همانگونه لقمه حرام موجب تقابل با امام در کربلا شد ما نیز به سبب همین غفلت در مقابل امام قرار نگیریم.

وی تصریح کرد: امام صادق (ع) فرمودند: ترک لقمه حرام نزد خدا بهتر از هزار رکعت نماز مستحبی است بنابراین ارزش غذای حلال بسیار بالاتر از انجام مستحبات است.

حجت الاسلام افاضاتی با اشاره آیه 29 سوره نساء و رعایت حدود اسلامی در معاملات و خرید و فروش و تاثیر آن بر تغذیه انسان افزود: اگر فروشنده ای به خاطر رودربایستی قیمت کالایی را کم کند و راضی نباشد این مال برای خریدار حرام است زیرا رضایت در معامله نداشته است.

این استاد حوزه تشریح کرد: در روایتی از پیامبر اکرم (ص) شخصی که لقمه حرام بخورد 40 شب نمازش مقبول نخواهد بود و هر گوشتی که از حرام بروید سزاوار آتش است.

وی عنوان داشت: قلب ما ظرف است و در صورت آلوده شدنش اگر چیز پاکی در آن ریخته شود هم آلوده می شود از این رو لقمه حرام قلب را آلوده می کند و سبب عدم تاثیر دعا و نماز و توسل در آن می شود.

حجت الاسلام افاضاتی افزود: غذا دارای آثار وضعی تکوینی است به همین سبب حتی اگر از روی ناآگاهی لقمه حرام بخوریم در روح و روانمان اثر می کند از این رو در امر پاکی و طهارت غذا هم از جهت نجاست و پاکی هم از جهت حرمت و حلال بودن باید توجه ویژه ای داشته باشیم و از غذای شبهه ناک بپرهیزیم.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) با اشاره به آیه 121 سوره انعام ادامه داد: طبق این آیه عدم توجه به نام خدا بر خوراک، سبب نافرمانی نسبت به خدا و فسق می شود چنانکه شیطان در آن نفوذ می کند و اگر به دنبال او برویم مشرک هستیم.

وی در پایان با اشاره به سخنان مرحوم نراقی در کتاب معراج السعاده در این زمینه گفت: عدم اجتناب از خوردن مال حرام از ششمین صفات رذیله قوه شهوانی است و ریشه در حب و حرص دنیا دارد از این رو مانع از رسیدن به سعادت است زیرا سبب قرار گرفتن حجاب پیش روی چشم انسان است./202/9703/ب1

ارسال نظرات