۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۴۶۸۶۱۰
استاد حوزه علمیه قشم:

افزایش ناهنجاری ها نظم اجتماعی را تهدید می کند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: افزایش ناهنجاری ها نشانه ای از وجود بحران محسوب می شود و نظم اجتماعی را تهدید می کند.
حجت الاسلام احمد غلامی مدرس حوزه علمیه

حجت الاسلام احمد غلامی استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، گفت: آسیب های اجتماعی به عنوان اموری که نظم عمومی جامعه را به هم می زنند و هنجارهای آن را مورد تعرض قرار می دهند بسیار حایز اهمیت است.

وی افزود: افزایش ناهنجاری ها نشانه ای از وجود بحران محسوب می شود و نظم اجتماعی را تهدید می کند.

مدرس حوزه علمیه قشم تصریح کرد: با توجه به اهمیت آسیب های اجتماعی و روند رو به رشد آن بی شک مداخله در آسیب های اجتماعی نیاز به تفکری جامع دارد که فعالیت آن در سطوح مختلف پیشگیری مراقبت و حمایت قابل پیشگیری باشد.

حجت الاسلام غلامی با تاکید بر آسیب شناسی اجتماعی بیان کرد: آسیب شناسی اجتماعی به بررسی انواع مشکلات می پردازد که در سطح اجتماعی مطرح هستند و سعی می کنند علل مختلف آنها را از جنبه های مختلف فردی، اجتماعی و غیره مورد بررسی قرار دهد. 

وی بیان کرد: آسیب شناسی اجتماعی به بررسی انواع مشکلات می پردازد که در سطح اجتماعی مطرح هستند و سعی می کنند علل مختلف آنها را از جنبه های فردی، اجتماعی و غیره مورد بررسی قرار دهد.

استاد دانشگاه ابراز داشت: هر جامعه متناسب با شرایط خود، فرهنگ، رشد و انحطاط خود با انواعی از انحرافات و مشکلات روبروست که تأثیرات مخربی روی فرآیند ترقی دارد شناخت چنین عواملی می تواند مسیر حرکت جامعه را به سویی ترقی و عامل هموار سازد به طوری که افزون بر درک عمل آنها و جلوگیری از تداخل با ارائه راه حل هایی به سلامت جامعه کمک کند.

حجت الاسلام غلامی گفت: اگر به موقع به هر تهدیدی توجه نشود و به هنگام به معالجه آن پرداخته نشود می تواند به یک تهدید اصلی تبدیل شود.

وی در ادامه، مسأله اجتماعی را بسترساز آسیب اجتماعی دانست و بیان کرد: به عنوان مثال طلاق یا افزایش سن ازدواج، تجرد یا بیکاری لزوما آسیب اجتماعی نیست، اما یک مسأله اجتماعی است. در مواردی، مددکار به زوج پیشنهاد می‌كند، طلاق بگیرد، چون یک راه نجات است. اما طلاق می‌تواند زمینه‌ساز گرفتاری های دیگر مثل فرار بچه ها از خانه، ناسازگاری اجتماعی، تکدی گری، توزیع مواد مخدر، سرقت های کودکانه و غیره باشد، اما مسأله اجتماعی و آسیب اجتماعی را باید از هم تفکیک کرد. 

مدرس حوزه علمیه امام جعفرصادق(ع) قشم با ارائه این مقدمه به مبحث آسیب های اجتماعی پرداخت و گفت: متأسفانه باید گفت در حال حاضر، انواع آسیب های اجتماعی را در جامعه داریم، برخی معتقدند که در قرن 21، آسیب های اجتماعی برای جوامع انسانی اجتناب ناپذیر است اما باید یادمان باشد که جامعه ما، اسلامی است و خیلی با جامعه جهانی قابل مقایسه نیست و نباید از این راه وضعیت خودمان را توجیه کنیم. 

حجت الاسلام غلامی، آسیب های اجتماعی را مثل یک زخم دانست که اگر آن را از جریان هوا دور نگهداریم، آلوده و عمیق‌تر می‌شود.

مدرس حوزه و دانشگاه راه‌حل رفع آسیب‌های اجتماعی را كار كردن بدون حب و بغض دانست و گفت: كه نمی‌ توانیم روی آسیب‌ های اجتماعی سرپوش بگذاریم بلكه باید توان علمی خود را بكار بگیریم و علل آن را بشناسیم، سپس ارائه طریق كنیم./302/851/ب1

ارسال نظرات