۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۴۶۸۲۸۸
حجت الاسلام والمسلمین حصاری:

اهداف دنیوی زیبنده دنیای طلبگی نیست

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خطر سکولاریزه شدن حوزه علمیه در کمین است، گفت: طلاب علوم دینی باید این مهم را به‌خوبی بدانند که طلبه شدن برای رسیدن به مقامات دنیوی نه‌تنها زیبنده طلبگی نیست بلکه در ماهیت دین نمی‌گنجد.
درس اخلاق

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حصاری، استاد اخلاق حوزه علمیه قم و از شاگردان آیت الله بهاءالدینی(ره) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین اهداف طلبگی پرداخت و گفت: طلاب علوم دینی باید در دوران طلبگی و به‌ویژه اوایل آن تقوا پیشه کنند تا در آینده که وارد جامعه می‌شوند، بتوانند در هر زمینه ای مؤثر واقع شوند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم پیامبران را با صفت«عبد» یاد می کند، اظهار داشت: یکی از صفاتی که خداوند متعال برای پیامبران ذکر می‌کند و آنها را با این صفت ستایش می‌کند صفت«عبد» است تا جایی که پیامبر گرامی اسلام(ص) شخصیت اول عالم خلقت را عبد خود نامیده و دستور داده تا بندگان در تشهد نمازهایشان او را با صفت عبد یاد کنند.

طلاب از رسیدن به مقامات معنوی غفلت نکنند

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حصاری به تشریح هدف خداوند از خلقت انسان پرداخت و بیان داشت: طلاب علوم دینی برای درک هدف خلقت باید به آیه شریفه«وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ؛ و جنّ و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند» دقت کنند و بدانند بر اساس این آیه شریفه غرض از خلقت بندگی خالصانه پروردگار است.

وی افزود: با توجه به اینکه خداوند پیامبران را باصفت«عبد» یادکرده است دانسته می‌شود ایشان با طی مسیر بندگی و عبودیت توانسته‌اند به مقام رسالت برسند.

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه خداوند برای رسیدن به مقامات معنوی شروطی قرار داده است، گفت: با توجه به دعاها و مناجات‌های معصومین(ع) درمی‌یابیم خداوند مراحلی را برای سعادت بندگان خود قرار داده است چنانچه در ابتدای دعای ندبه آمده«خداوند پس از اتمام نعمت‌های خود بر پیامبران بر آن‌ها شرط گذاشت که نسبت به درجات این دنیای پست و زرق‌وبرق‌ها و زیورهای آن زهد ورزند، پس آنان این شرط را پذیرفتند، و خداوند دانست که به آن وفا خواهند کرد، پس ایشان را مقرَّب درگاه خویش ساخت.»

بندگی خداوند اساس طلبگی است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ابراز داشت: طلاب علوم دینی باید این مهم را به‌خوبی بدانند که طلبه شدن برای رسیدن به مقامات دنیوی نه‌تنها زیبنده طلبگی نیست بلکه در ماهیت دین نمی‌گنجد؛ بر این اساس باید در بهار نوجوانی و جوانی به خودسازی بپردازند چرا که زندگی درست و حلال با صبر و استقامت در وادی طلبگی بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: بر اساس فرموده شیخ نصیرالدین طوسی(ره) بندگی سه مرحله دارد که عبارتند از اعتقادات، عبادات شخصیه و معاشرت با مردم؛ بنابراین اگر کسی بخواهد به مقامات عالیه معنوی برسد باید این مراحل را طی کرده و تقوا پیشه کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به نیاز شدید جامعه امروزی به مبلغان تقواپیشه اظهار داشت: امروزه تمام امکانات آماده شده تا طلاب و مبلغان دین بر روی فرهنگ و عقاید مردم تأثیرگذار باشند و برای تحقق این هدف باید دقت داشته باشند که باید عامل به معارفی باشند که آن‌ها را فرامی‌گیرند و سپس آنها را به مردم ابلاغ کنند.

طلاب باید همیشه آماده قیام باشند

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حصاری به تبیین روحیه‌ طلبگی پرداخت و گفت: یک طلبه باید آماده باشد تا که اگر روزگاری کسی برای یاری دین خدا وجود نداشت به‌تنهایی باید قیام کرده و از دین دفاع کند چنانچه با توجه به تاریخ درمی‌یابیم بزرگان و علمای دین هنگامی‌ که هیچ‌کس برای دفاع دین خدا وجود نداشت به‌تنهایی قیام کرده و با یاری خداوند و توسل به معصومین(ع) پیروز شده و تأثیرگذار شدند.

وی در پایان با بیان اینکه خودسازی و تقواپیشگی مقدمه‌ای برای خدمت به جامعه اسلامی در آینده است، عنوان داشت: مبلغان دین و طلاب برای رسیدن به مقامات معنوی باید ابتدا از تقواپیشگی شروع کنند به این معنا که واجبات را انجام داده و محرمات را ترک کنند؛ بر این اساس باید برای مؤثر واقع‌شدن در جامعه اسلامی، خودسازی انجام داده و قلوب خود را برای فراگیری معارف نورانی اهل‌بیت(ع) پاک و آماده سازند./841/ت302/س

ارسال نظرات