۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۴
کد خبر: ۴۶۷۸۱۱
حجت الاسلام پناهیان مطرح کرد؛

آرامش، مودت و رحمت؛ اهداف زندگی مشترک

حجت الاسلام پناهیان، آرامش، مودت و رحمت را اهداف زندگی مشترک معرفی کرد و گفت: برخی تصور می کنند نخستین هدف زندگی مشترک، محبت و لذت است و برخی نیز می پندارند تشکیل زندگی مشترک برای تفاخر است در حالی که اولین هدف زندگی، آرامش است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در مراسم آغاز بیستمین دوره طرح ملی ازدواج دانشجویی «همسفر تا بهشت» در حرم مطهر رضوی در تبیین فلسفه زوجیت گفت: رشد انسان در همه ابعاد زندگی نیازمند کسب مهارت است و معنویت فقط به اعتقادات و معرفت نیست.

وی با بیان اینکه همسرداری چه برای زن و چه برای مرد نیاز به مهارت دارد، افزود: قرآن کریم در مورد زندگی مشترک اصولی را بیان کرده که بعضا مورد غفلت ماست؛ قرآن اولین هدف زندگی را آرامش زن و مرد معرفی کرده و سکینه، هدیه ویژه الهی و حالت روحی و معنوی است که خداوند به بندگانش می دهد.

حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: خیلی ها فکر می کنند اولین هدف زندگی مشترک، محبت و لذت است بعضی نیز می پندارند تشکیل زندگی مشترک برای تفاخر است در حالی  که اولین عامل و هدف زندگی آرامش است.

استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در جامعه می بینیم به آرامش دیگران اهمیت داده نمی شود به طوری که یک ماشین در فاصله خیلی کمی که با عابر قرار گرفت برای رد شدن او می ایستد و این در حالی است که آن عابر پیاده آرامشش به هم ریخته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با تاکید بر اینکه هدف اول ازدواج آرامش است و باید در محیط خانه آرامش را به هم نزد، گفت: اعضای خانواده باید در این زمینه تمرین کنند گاهی برای به دست آوردن آرامش باید سلیقه های یکدیگر را (زوجین) بسنجند بسیاری از خانم ها غرور مردها را رعایت نمی کنند.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه اصل طلایی در زندگی نشکستن دل زن و غرور مرد است، ادامه داد: این را بدانید که با شکستن دل زن و غرور مرد نمی توان آرامش را در محیط خانه برقرار کرد.

وی راه تربیت فرزند را احترام مادر به پدر و محبت پدر نسبت به مادر دانست و افزود: شما زوجین دانشجو باید این مهم را سرلوحه زندگی خود قرار دهید و اگر در محیط خانواده خودتان بی احترامی مادر نسبت به پدر و عدم محبت پدر نسبت به مادر را شاهد بودید آن را فراموش کرده و در زندگی خود این اصل را رعایت کنید.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: اگر آرامش در محیط زندگی نباشد محبت هم به دست نمی آید محبت در دل آرامش است.

وی در ادامه عامل یا هدف دوم در امر ازدواج را مودت بیان کرد و افزود: مودت با محبت متفاوت است محبت از راه چشم منتقل می شود اما مودت با زبان شما زوجین جوان بدانید یکی از راه های محبت داشتن به یکدیگر داشتن یک عشق حقیقی است که بین شما مشترک باشد که این عشق خداوند یا ائمه می تواند باشد.

حجت الاسلام پناهیان اصل سوم در زندگی را رحمت دانست و گفت: زن و مرد باید به هم رحم کنند زن و مردی که از عیب هم آگاهی دارند این عیب ها را به کسی نگویند اگر آنها به هم رحم نکنند زندگی شان متلاشی می شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: زنان را باید دو برابر در مسائل خانواده آموزش داد چون مدیر خانواده هستند و قدرت شان برای تاثیرگذاری بر مرد بیشتر است. توصیه می کنم سریال های ایرانی را نگاه نکنید چون نقش زن را به درستی در نقش مادر و همسر نشان نمی دهد البته نمی گویم که فیلم های عشقی بگذارند اما بدانید که تلویزیون برای خانم های ما الگو نیست.

حجت الاسلام پناهیان خطاب به مسوولان برگزاری همسفر تا بهشت افزود: پیشنهاد می کنم در این دوره تئاتر برگزار کنید و خانم ها آن را ببینند. بسیاری از خانم ها از مهارت خود در رابطه با همسرشان استفاده نمی کنند و رفتارشان با مردشان مانند فیلم هاست سریال های ایرانی به خانم ها شیوه مهربانی کردن به شوهر را یاد نمی دهد.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه نقش زن این است که مرد را به راه بندگی خدا بیاورد، به بیان خاطره ای از زمان عقدش پرداخت و گفت: خطبه عقد ما را آیت الله بهجت جاری کردند. به ایشان گفتم ما را نصیحت کنید. فرمودند من یک نصیحت برای آقا و یک نصیحت برای خانم می کنم. نصیحت ایشان به همسر من این بود که تواضع داشته باشند و نصیحتشان به من مهربانی نسبت به همسر بود./101/930/ب1

ارسال نظرات