۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۴۶۷۶۱۸

تقوای الهی و رفتار نیک اساس رستگاری مؤمن است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تقوای الهی و رفتار نیک مورد تأکید سیره عملی معصومین(ع) است، گفت: رسول اکرم(ص) به سبب اخلاق نیکو و تهذیب نفسی که داشتند در شب معراج به مقامی دست یافتند که به استناد نص آیات قرآن، بالاترین و نزدیک‌ترین مقام قرب الهی را درک کردند.
اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسینی بیان صبح امروز در درس اخلاق مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی تهرانی(ره) قم به تبیین جایگاه اخلاق در مبانی اصیل دین مبین اسلام پرداخت و گفت: تهذیب تدریجی مؤمن را به مقام والایی می‌رساند، به‌گونه‌ای که مؤمن را از عالم مادی فراتر برده و با عالم ملکوت آشنا می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تقوای الهی و رفتار نیک مورد تأکید سیره عملی معصومین(ع) است، اظهار داشت: رسول اکرم(ص) به سبب اخلاق نیکو و تهذیب نفسی که داشتند در شب معراج به مقامی دست یافتند که به استناد نص آیات قرآن، بالاترین و نزدیک‌ترین مقام قرب الهی را درک کردند.

حجت‌الاسلام حسینی بیان با بیان اینکه یکی از پیامدهای نظام جمهوری اسلامی فراهم شدن زمینه‌های خودشناسی برای مؤمن است، گفت: اخلاق اسلامی و مهذب شدن به احکام آن اساس نفوذ در ساحت مسخرات عالم است.

وی با اشاره به تفاوت ابعاد و ابزار مبارزات انسان در هر یک از شئون زندگی بیان داشت: فرزندی که تازه به دنیا آمده برای مبارزه و تألیف نیازهای خود ممحض به علم است چنانچه که اگر برای گرسنگی بخواهد به تأمین نیاز خود مبادرت بورزد، با گریه عواطف مادر خود را تحریک کرده و به تأمین آراء خود می‌پردازد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم به تشریح نوع مقابله و مواجهه انسان با موانع رشد و تکامل او در تمام شئون زندگی پرداخت و اظهار داشت: پیام هریک از مدل‌های تقابل انسان در مواجهه با مسائل انسان با آن نشان از نوع سیره بندگی است، بنابراین خلوت‌های شبانه مؤمن برمدار عبد بودن می‌تواند در مسیر رستگاری بسیار مؤثر باشد.

حجت‌الاسلام حسینی بیان با بیان اینکه تعلیم و تعلم در جوامع بشری دو ساحت نظری دارد، ابراز داشت: نظریه اول این است که استاد با تلاش از خارج به تفهیم مبانی می‌پردازد تا دانش‌آموز به شرافت معارف بپردازد، این در حالی است که نظریه دوم بر اساس این استوار است که استاد ابتدا به آماده‌سازی دانش‌آموز پرداخته و سپس به بیان معارفی بپردازد که چند گام جلوتر از نظریه اول نظام آموزشی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه بر اساس آموخته‌های معارف اسلامی، علم در قلوب مؤمنین نهفته است، گفت: مهذب شدن به اخلاق و سبک زندگی اسلامی اساس جوشش حکمت در قلب مؤمن است.

وی افزود: راهبرد حضور قلب در کلاس درس مقدمه‌ای می‌خواهد که همان مهذب بودن به اخلاق عملی اسلامی است، این در حالی است که حضور قلب در کلاس مقدمه درک مفاهیم عظیم علمی است.

گفتنی است، این جلسه در سالن اجتماعات مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی تهرانی(ره) با حضور مدیر و اساتید این حوزه برگزار شد و در پایان این درس اخلاق از طلاب پژوهشگر این مدرسه که در هشتمین دوره جشنواره علامه حلی(ره) دارای مقاله بودند، با اهدای جوایزی تقدیر شد./841/202/ب3

ارسال نظرات