دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ Monday, June 26, 2017 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۵/۹/۲۵ - ۱۷:۱۲
شناسه خبر: ۴۶۷۵۸۵
 
مدیر حوزه های علمیه سراسرکشور:
پژوهش های حوزوی باید ناظر به تقویت حوزه انقلابی باشد/ بخشی از علم اصول فقه آموزش روش پژوهش است
آیت الله اعرافی با اشاره به لزوم توجه طلاب پژوهشگر به پژوهش هایی در سطح حوزه انقلابی گفت: پژوهشی در تراز انقلاب اسلامی است که با جامعه در ارتباط باشد و طلاب جوان باید بدانند در میدان های وسیعی در معرض طرح سؤال و قلمروهای جدید قرار دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره علمی پژوهشی علامه حلی(ره) پیش از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

سخنران ویژه این مراسم آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بود که با اشاره به فرازی از نهج البلاغه اظهار داشت: یکی از جلوه های زیبای نهج البلاغه سخنان پیشوای ما در مورد پیامبر خدا است، چراکه کسی به اندازه ایشان به پیامبر نزدیک نبود و به همین دلیل تنها امام علی(ع) است که می تواند به بهترین وجه پیامبر را برای ما معرفی کند.

وی با بیان اینکه در مجموعه سخنان امام علی(ع) بیش از صد تعریف و تصویر و تشبیه در مورد پیامبر وجود دارد، ابراز داشت: ایشان اخلاق، مهربانی و جلوه های مختلف پیامبر را به زیبایی به تصویر می کشد ولی در خطبه 194 عظمت مقاومت ایشان را مطرح می کند و می فرماید این پیامبر که شمع جمع عالم است کسی بود که برای دستیابی به رضوان الهی و قله های بلند آرمان الهی در همه سختی ها غوطه ور شد و در دریای سختی شنا کرد و در این راه همه غصه ها را به جان خرید و این در حالی بود که نزدیکان و غریبان همه در مکه علیه او اجتماع کردند ولی او نهراسید.

لزوم توجه طلاب به نهج البلاغه

آیت الله اعرافی با اشاره به خطبه 72 نهج البلاغه که در آن امام علی(ع)، پیامبر را از میان برنده گمراهی معرفی می کند، تأکید کرد: انس با نهج البلاغه از مهم ترین عوامل سازنده روح و جان است بویژه کسی که از نظر ادبی قدمی برداشته باشد زیبایی ها و عظمت این کتاب بزرگ را بهتر درک می کند.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: حوزه در پرتو انقلاب اسلامی گام های بلندی در توسعه علم و اندیشه و آثار برداشته است که نمونه های آن زیاد است، به ویژه در دو دهه اخیر کتاب قطوری از پیشرفت های حوزه داریم و نسل جوان در قلمرو تولید کتاب و علم و مقاله و پایان نامه گام های بزرگی برداشته اند.

مدیر حوزه های علمیه تأکید کرد: ساختارهای پژوهشی، رسانه های مختلف پژوهشی، تعدد موضوعات، تعدد زبان ها و گستره جبهه تحقیق در ایران و غیر ایران، تنوع جنسیتی و پشتوانه های نرم افزاری و سخت افزاری پژوهشی هستیم نشان دهنده این است که قطار تولید علم و ساخت اندیشه در پژوهش شکل گرفته است؛ امروز جریان پژوهش در مدارس ومراکز زنده شده است و مجموعه مراکز علمی حوزوی کارنامه خوبی را در مسأله پژوهش رقم زده اند که یکی از کارنامه های این مسأله جشنواره علامه حلی است.

وی با بیان اینکه جشنوره علامه حلی در کنار کتاب سال کارهای پژوهشی حوزه را به خوبی دنبال می کند، خاطرنشان کرد: به عقیده من آثار این جشنواره ارزش زیادی دارد و در همین جشنواره نیز شاهد درخشش های خوبی هستیم از جمله اینکه تنوع رشته ها افزایش پیدا کرده است، پژوهش در حوزه های برادران و خواهران زنده است، روند صعودی کتاب ها و پایان نامه ها نیز خوب بوده و استان ها حرکت رو به جلویی را آغاز کرده اند.

حرکت پژوهش در حوزه باید نظام مند و دارای برنامه شود

آیت الله اعرافی با تأکید بر اینکه حرکت پژوهش در حوزه باید نظام مند و دارای برنامه شود، یادآور شد: حوزه باید نظام آموزشی پژوهش محوری را تقویت کند که خود اقتضائات زیادی دارد و تا 20 شاخص تعریف شده می توان برای آن برشمرد، حوزه امروز باید همه را خلاق و مبلغ و پژوهشگر تربیت کند که البته این مسأله منحصر در نخبه ها و برترها نیست بلکه روحی است که باید در همه دمیده شود و گام هایی برداشته شده ولی قدم های بزرگ و زیادی باید در آینده نیز برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه سطوح عالی و دروس خارج نیز باید نظام مند تر شود، تأکید کرد: طبق آمار در قم 40 هزار نفر در سطوح عالی و دروس خارج تحصیل می کنند که حداقل 30 هزار نفر از این تعداد در قم از جوانان طلبه هستند که این جمع زیاد بعلاوه بخش خواهران طلبه هدف گیری ارزشمندی برای افزایش فرهنگ تحقیق و پژوهش در حوزه را می طلبد چراکه این حرکت بزرگ علمی می تواند تحولات بزرگی را رقم بزند.

مدیر حوزه های علمیه افزود: اگر گام های استواری برای فعال سازی این هسته های علمی برداشته شود و پایان نامه ها، مقالات و تحقیق ورزی در این بخش مورد توجه قرار بگیرد حتما شاهد تحولات زیادی خواهیم بود و نکته بعد این است که باید زیرساخت های پژوهشی نیز در مدارس سطح یک شکل بگیرد، کتابخانه ها، بانک ها اطلاعاتی، شوراهای علمی و گروه های علمی و پژوهشی باید اقتدار و قدرت بیشتری پیدا کند و کارگاهای آموزشی و پژوهش محور رنگ و بوی جدیدی به خود بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه نباید به این تحقیقات سطح پایین بسنده کنیم، عنوان کرد: باید از میان همین پژوهشگران افرادی در تراز شهید صدر در آینده داشته باشیم، به همین دلیل باید از نظر علمی قوی باشیم و ادبیات عرب، اصول فقه مسائل عقلی و فقه به خوبی مطالعه و تحقیق شود.

پالایش اصول فقه آری یا نه؟

آیت الله اعرافی با بیان اینکه امروز دو جریان در حوزه است که یکی معتقد به کامل بودن و مورد نیاز بودن تمام اصول فقه است و دیگری معتقد به پالایش آن است، گفت: به عقیده من هردو طرف درست می گویند ولی این مسأله نیز ضروری است که اصوله فقه باید سامان جدیدی متناسب با رشته های متفاوت پیدا کند و از طرفی این را هم نباید فراموش کنیم که بخش هایی از اصول فقه روش تحقیق در همه مسائل اسلامی را به طلبه آموزش می دهد، به همین دلیل مطالبی از بحث الفاظ و حجج و تعادل و تراجیح فراتر از بحث های فقهی است.

وی تأکید کرد: نمی توان این مسأله را پنهان کرد که بسیاری از تحقیقات اسلامی دقیق نیست چون کسانی در آنها کار کرده اند که دستمایه روش اجتهادی نداشته اند، بنابراین اگر بخواهیم که بتوانیم به تحقیقات قوی برسیم باید به صورت دقیق ادبیات، اصول فقه، بینش عقلی و فقه را آموزش ببینیم.

رییس جامعه المصطفی العالمیه با تصریح بر اینکه روش تحقیق و فناوری های تحقیق هم در پژوهش مهم است، خاطرنشان کرد: حوزه در این زمینه گام های خوبی برداشته است ولی این را باید بدانیم که امروز در دنیا جریانات فعالی در این زمینه کار می کنند و در پردازش متن، تحلیل متن و هوش مصنوعی که مسیر تحقیق و پژوهش را تسهیل می کند فعال هستند و بنده ورود حوزه را هم به این زمینه ها ضروری می دانم.

وی عنوان داشت: قلم و ادبیات فارسی هم برای همه طلاب پژوهشگر لازم است، همچنانکه شهید مطهری می فرمودند: من در زمان طلبگی بیست بار تمام گلستان سعدی را دقیق دوره کردم که نتیجه آن قلم روان ایشان در کتاب ها است، مطالعه زیاد با استفاده از اوقاف فراغت مسأله حیاتی است؛ در ملاقاتی که همراه با اعضای شورای عالی حوزه های علمیه با رهبر معظم انقلاب داشتیم ایشان بر مطالعه پیوسته و گسترده طلاب تأکید کردند.

ضرورت نظام آموزشی و تنوع رشته ای در پژوهش

آیت الله اعرافی با بیان اینکه نظام آموزشی و تنوع رشته ای هم باید در پژوهش مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: محور تحقیقات حوزه علمیه در برنامه های کلان باید ناظر به نیازهای کشور باشد و از طرف دیگر مسأله پژوهش بر محور حوزه انقلابی و ابعاد آن است دارد و ما بر تداوم انقلابی ماندن حوزه اصرار داریم چراکه حوزه مولّد انقلاب است و انقلاب باید در دامن حوزه پویا شود که از مهمترین شاخص های انقلابی ماندن حوزه شناخت جامعه است.

وی تأکید کرد: پژوهشی در تراز انقلاب اسلامی است که با جامعه در ارتباط باشد، بنابراین باید مسیر تحقیق را با شیوه محکم قدیم پیش ببریم ولی در عین حال افق های جدید را هم دریابیم، چراکه امروز در مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی موضوعات زیادی است که نیاز به بحث و پژوهش دارد و طلاب جوان باید بدانند در میدان های وسیع در معرض طرح سؤال و قلمروهای جدید قرار دارند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه بخشی از گنجینه تحقیق حوزه باید ناظر به نیازهای امروز باشد، یادآور شد: از جمله این مسائل حوزه علوم انسانی و اجتماعی است که باید در پژوهش های حوزه های علمیه کشور مورد توجه قرار بگیرد و در سطح خرد تر باید هسته های پژوهش محوری در حوزه های شهرستان های دیگر برای تزریق معارف به جامعه تعریف کنیم و در نهایت مسأله مهم و اساسی دیگر نگاه فرا ملی و فرامنطقه ای در پژوهش ها است./1330/201/ب3

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱ + ۱۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۶/۴/۴ - ۱۱:۴۷
گزارش رسا از نشست بررسی سند ۲۰۳۰:
از پیچیدگی در تدوین سند ۲۰۳۰ تا مغایرت با فرهنگ دینی
همایش بررسی ابعاد فرهنگی آموزشی به همراه بررسی متن سند ۲۰۳۰ با ارائه حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا و کلهر برگزار شد و دلایل مخالفت با این سند و مغایرت آن با فرهنگ دینی مورد بررسی قرار گرفت.
۱۳۹۶/۴/۳ - ۱۷:۳۵
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی تبیین کرد؛
نقش مردم در حکومت و ولایت از منظر امام خمینی
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه از منظر امام راحل مشروعیت بخشی نظام حاکم در گرو رأی مردم نیست، گفت: نظر مردم تنها در تبدیل کردن حاکمیت از بالقوه به بالفعل تأثیر دارد.
۱۳۹۶/۴/۳ - ۱۲:۳۰
فراخوان همایش کتاب سال حوزه تا ۱۵ تیرماه ۹۶ تمدید شد
معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه که پایان خرداد ماه را آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه اعلام کرده بود این مهلت را تا ۱۵ تیرماه تمدید کرد.
۱۳۹۶/۴/۱ - ۱۷:۴۵
عضو هیأت علمی گروه کلام مؤسسه امام خمینی:
تفسیر نادرست از دین سبب درهم شکستن مرزها می شود
دانشور مشروعیت حکومت و ولایت از جانب خدا را از اصول اساسی مکتب شیعه دانست و تأکید کرد که نباید دین را تفسیر کنیم ولی به دنبال اغراض سیاسی باشیم.
۱۳۹۶/۴/۱ - ۱۲:۴۸
دو خطایی که رییس جمهور مرتکب شد
از آنجایی که رییس جمهور محترم حقوق‌دان هستند می‌دانند که «لَعَلَّ» به معنای «شاید» است و جمله بعد از آن دال بر «موجبه جزئیه» است در حالی که از آن برداشت «موجبه کلیه»کرده‌اند
۱۳۹۶/۳/۳۱ - ۱۵:۳۲
ابعاد فرهنگی آموزشی سند ۲۰۳۰ در قم بررسی شد
همایش بررسی ابعاد فرهنگی آموزشی سند ۲۰۳۰ به همت پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی و انجمن سواد رسانه ای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
۱۳۹۶/۳/۳۱ - ۱۲:۵۶
استاد حوزه و دانشگاه:
تفکر مشروعیت بخشی مردم به حکومت موجب انحراف و بدعت در جامعه اسلامی می شود
حجت الاسلام والمسلمین گرجیان با بیان این که تفکر مشروعیت دهی مردم به حکومت موجب انحراف و بدعت در جامعه اسلامی می شود، تأکید کرد که انتصابی و نه انتخابی بودن امام از اصول اساسی مذهب شیعه به شمار می رود...
۱۳۹۶/۳/۳۰ - ۱۹:۲۴
آيت‌الله تسخيري:
كنگره حج سبب تقويت وحدت اسلامي است
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به محوريت وحدت براي اقتدار امت اسلامي گفت: يكي از راه‌هاي تقويت اخوت اسلامي، كنگره بزرگ حج است كه پيروان مذاهب اسلامي با ديدگاه‌هاي مختلف در آن جمع مي‌شوند.
۱۳۹۶/۳/۲۹ - ۱۹:۲۹
با حضور اساتید حوزه و دانشگاه؛
ابعاد فرهنگی و آموزشی سند ۲۰۳۰ بررسی می شود
نشست تخصصی بررسی ابعاد فرهنگی و آموزشی سند ۲۰۳۰ با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می شود.
۱۳۹۶/۳/۲۹ - ۱۶:۳۴
مهلت ارسال چکیده مقالات به کنفرانس دانشگاه مجازی المصطفی تمدید شد
مهلت ارسال چکیده مقالات به نخستین همایش بین‌المللی «ظرفیت شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش‌های دینی» تا ۱۵ مرداد امسال تمدید شد.
۱۳۹۶/۳/۲۸ - ۱۳:۱۶
پاسخی به اظهارات روحانی/ ریشه قرائت های ناصواب از دین
برخی نفع خود را در سوء استفاده از معارف دینی یافته و سخنانی بر زبان می رانند که ظاهرش تخریب اساس تفکر صحیح شیعی یعنی مشروعیت بدون قید حاکمیت امام منصوب از جانب الله است.
۱۳۹۶/۳/۲۵ - ۱۵:۳۵
دبیر شورای دین پژوهان کشور خبرداد؛
آغاز فرایند یازدهمین آیین معرفی و تجلیل دین پژوهان کشور
آیت پیمان از آغاز فرایند یازدهمین آیین معرفی وتجلیل دین پژوهان برگزیده خبرداد و به تشریح مراحل بررسی و داوری این دوره پرداخت.
۱۳۹۶/۳/۲۵ - ۱۲:۲۵
به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
نشست علمی نقد قبل از چاپ کتاب زن در قرآن برگزار می شود
جلسه نقد قبل از چاپ کتاب «زن در قرآن» به قلم حجج اسلام حسین بستان و رضا دهقان نژاد از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می شود.
۱۳۹۶/۳/۲۴ - ۱۳:۱۱
در گفت وگو با برگزیده هجدهمین همایش کتاب سال حوزه صورت گرفت؛
بررسی جایگاه علوم عقلی در حوزه های علمیه/ لزوم انقلاب در مبانی علمی
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی عقل را معیار مشترک همه زبان ها و ادیان دانست و تأکید کرد: ما برای رساندن وحی و روایات به مردم باید با زبان عقل وارد شویم و به همین جهت علوم عقلی لازم و ضروری حوزه ها است...
۱۳۹۶/۳/۲۳ - ۱۲:۵۰
پایان خردادماه آخرین مهلت ارسال آثار به همایش کتاب سال حوزه
معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه پایان خرداد ماه را آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه اعلام و تأکید کرد که این مهلت تمدید نخواهد شد.
۱۳۹۶/۳/۲۳ - ۱۲:۰۹
در گفت‌وگو رسا با برگزیده کتاب سال حوزه مطرح شد؛
از دیدار با مستشرق آمریکایی تا تدوین اثری جامع در حوزه قرآن/ تکرار و عدم نوآوری آسیب اصلی پژوهش های حوزوی
یکی از آسیب های پژوهش های حوزوی تکرار و عدم نوآوری است؛ تکرار مکررات ، خواننده و حتی پژوهشگر را دلزده می کند.
۱۳۹۶/۳/۲۱ - ۱۳:۴۶
برگزیده همایش کتاب سال حوزه بررسی کرد؛
گونه های مصلحت از دیدگاه علامه طباطبایی و استوارت میل
حجت الاسلام برهان پس از تحلیل معناشناختی، گونه شناختی و هستی شناختی مصلحت از دیدگاه علامه طباطبایی و جان استوارت میل تأکید کرد که مطابق دیدگاه برگزیده مصلحت دارای هستی حقیقی است که گاهی نحوه هستی آن ب...
۱۳۹۶/۳/۱۸ - ۱۸:۴۱
دردیدار تولیت آستان مقدس حضرت معصومه؛
رسالت اصلی جهاد دانشگاهی و اهداف تأسیس آن تبیین شد
سرپرست جهاد دانشگاهی قم با اشاره به رسالت های جهاد دانشگاهی و اهداف تأسیس این نهاد گفت: رسالت اصلی جهاد دانشگاهی تحقق انقلاب فرهنگی دانش بنیان در عرصه اقتصاد و صنعت کشور است.
۱۳۹۶/۳/۱۸ - ۱۰:۳۰
مدیر مرکز مطالعات مذاهب اسلامی مطرح کرد؛
محوریت آموزش و استاد مانع کاربردی شدن پژوهش های حوزوی
حجت الاسلام افضل آبادی محوریت آموزش و استاد را مانع کاربردی شدن پژوهش های حوزوی دانست و گفت که سیستم حوزه باید به سمت پژوهش محوری و مسأله محوری برود.
۱۳۹۶/۳/۱۷ - ۱۵:۲۳
برگزیده کتاب سال حوزه:
پژوهش در حوزه های علمیه باید روش شناسی شود
صادقی با اشاره به ضرورت روش شناسي در پژوهش های حوزوی از لزوم آموزش این مسأله یادکرد و خواستار پرهیز از فعالیت های پژوهشی موازی در حوزه شد.