۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۴۶۷۵۰۳
استاد حوزه علمیه:

پژوهش و آگاهی لازم در عرصه جنگ نرم صورت نگرفته است

مدرس کشوری جنگ نرم گفت: به طور کلی در عرصه جنگ نرم که عرصه بسیار وسیع و خطرناکی است، پژوهش و آگاهی لازم صورت نگرفته و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب از سالها پیش در این زمینه هشدار دادند و خواستار آگاهی سازی و کار تشکیلاتی در این زمینه شدند.
حجت الاسلام سید رضا موسوی مدرس جنگ نرم

حجت الاسلام سید رضا موسوی کارشناس مذهبی و مدرس کشوری جنگ نرم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، در رابطه با اهمیت پژوهش در دنیای امروز گفت: امام علی (ع) می فرماید: جهل اساس همه زشتی ها در جامعه است و علم و معرفت منشأ همه امور خیر است از این رو اساس مشکلات جامعه ما در همه عرصه ها عدم پژوهش و کسب شناخت نسبت به مسائل موجود است.

وی تاکید کرد: بدانیم تا زمانی که تصمیم گیری های ما همراه با آزمون و خطا است باید برای از دست ندادن سرمایه، انرژی و زمانمان پژوهش کنیم و با شناخت عالمانه و آگاهانه امور را پیش بریم.

حجت الاسلام موسوی اظهار داشت: همانطور که در حوزه فردی، لازم است با منطق و مشورت امور را پیگیری کنیم در سطح کلان کشور نیز لازم است با شناختی که به صورت علمی و بر پایه پژوهش شکل می گیرد، عمل کنیم در غیر این صورت هیچ پیشرفتی محقق نمی شود از این رو راز عقب ماندگی ما در عدم شناخت لازم، از امور است.

وی خاطر نشان کرد: پژوهش از ملزومات زندگی افراد در جامعه است زیرا امام صادق (ع) فرمودند: کسانی که امور را بدون پرسش انجام می دهند خواهند مُرد زیرا چنان آسیب می بینند که مانند فرد مُرده هستند بنابراین انسان، بدون تفکر و پژوهش می میرد و به تبع آن خانواده و جامعه خواهد مُرد.

این مدرس کشوری جنگ نرم با اشاره به خلأهای پژوهشی در جامعه  ابراز داشت: یکی از مهمترین عرصه هایی که از جهت پژوهشی دارای خلأ است عرصه شناخت عرفان های کاذب و چگونگی تاثیر آن بر جوانان است چراکه اکثر شبهات رایج در جامعه از این مسأله نشأت می گیرد در حالی که بسیار مغفول واقع شده و مردم در این زمینه اطلاعات کافی ندارند تا فرزندانشان را از آسیب ها و خطراتش برحذر دارند.

وی ادامه داد: عرفان های کاذب با اندیشه افراد سرو کار دارد و نگاه انسان را تغییر می دهند از این رو ابتدا انسان را از خدا و مقدسات جدا می کنند سپس او را در عرصه اخلاقی و اجتماعی تنزل می دهند و امور زندگی اش را غلط می کنند.

حجت الاسلام موسوی افزود: عرصه دیگری که خلأ پژوهشی در آن حس می شود عرصه سواد رسانه ای است که دشمن به واسطه این خلأ، مؤلفه های ایمانی ما را نشانه گرفته است به گونه ای که با طراحی فیلم ها، سریال ها، بازی ها، انیمیشن ها، نشریات، شبکه های ماهواره ای و اینترنتی و فضای مجازی به  آرامی در ذهن افراد رسوخ می کند و آنان را بی هویت می سازد.

وی تصریح کرد: به طور کلی در عرصه جنگ نرم که عرصه بسیار وسیع و خطرناکی است پژوهش و آگاهی لازم صورت نگرفته در حالی که رهبر معظم انقلاب از سالها پیش در این زمینه هشدار دادند و خواستار آگاهی سازی و کار تشکیلاتی در این زمینه شدند.

این مدرس دانشگاه پژوهش های علم ساز را بسیار اندک دانست و تشریح کرد: هرچند پژوهش های علمی قابل استناد، زیاد نیستند اما متاسفانه همین میزان اندک نیز در امور اجرایی مملکت مورد بهره برداری قرار نمی گیرد چرا که قشر علمی جامعه که در دانشگاه ها و حوزه های علمیه هستند این امر را از دولت به عنوان قوه مجریه مطالبه نمی کنند.

حجت الاسلام موسوی در ادامه اشاره کرد: این در حالی است که مردم گاهی برای اجرای امور مختلف کمپین حمایتی راه اندازی می کنند و با کمک رسانه و فضای مجازی کارشان را پیش می برند اما در زمینه های علمی شاهد چنین اقداماتی نیستیم در حالی که نیاز بیشتری در این زمینه احساس می شود.

وی در پایان مطرح کرد: تا زمانی که پشتوانه اعمال و تصمیم گیری های ما پژوهش های اصولی و صحیح نباشد موفقیتی تحقق نمی یابد و تا زمانی که در جهت اجرای پژوهش ها و یافته های علمی حرکت نکنیم و از آنان حمایت نکنیم خلاء های بسیاری خواهیم داشت از این رو به سبب عدم وابستگی به بیگانگان و پیشرفت امور، باید مقوله پژوهش را جدی بگیریم و از اجرای آنها حمایت کنیم./302/9703/ب1

ارسال نظرات