۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۴۶۷۴۷۹
حجت الاسلام و المسلمین تراشیون:

سلامت و رشد کودکان در گرو الگوی های صحیح خواب است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه والدین باید الگوی صحیح خوابیدن را به کودک آموزش داده و برای خواب کودک یک برنامه ریزی منظم داشته باشند، گفت: درست خوابیدن در حفظ سلامت و رشد کودک نقش بسیار مؤثری دارد.
خواب کودک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم، امشب در آستان حضرت معصومه(س) با بیان این که فرهنگ خوابیدن در کشورهای مختلف متفاوت بوده و هر کس با توجه به موقعیت جغرافیایی خود الگوهای خاصی برای خوابیدن دارد، گفت: درست خوابیدن در حفظ سلامت و رشد کودک نقشی بسیار مؤثر و مهم دارد.

وی افزود: کم خوابی و الگوی نامنظم در خواب از مهم ترین علل پرخاشگری، توقف رشد و بی حوصلگی کودکان است.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه والدین نباید درالگوهای خواب کودکان مداخله کرده و کودک را به زور بخوابانند، افزود: مداخله در الگوی خواب کودک، یادگیری الگوی درست خوابیدن خواب را در کودک به تعویق می اندازد.

حجت الاسلام و المسلمین تراشیون تصریح کرد: همانطور که دیر خوابیدن سبب ایجاد اختلال در رشد کودک می شود، زیاد خوابیدن هم زمینه «کند ذهنی» کودک را فراهم می کند؛ بنابراین الگوی خواب کودک باید به موقع و منظم باشد و بهتر است که مادران از سن دو سالگی الگوی خواب کودک را منظم کنند.

وی با اشاره به اینکه بهترین زمان برای خوابیدن گروه های مختلف سنی شب هنگام است، افزود: این موضوع در آیات قرآن کریم نیز مورد تاکید قرار گرفته و قرآن کریم شب هنگام را بهترین زمان برای خواب عنوان می کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که کودکان بیشتر از بزرگسالان به خواب نیاز دارند، گفت: رشد کودک به خصوص در دو سال اول زندگی با خوابیدن محقق می شود؛ زیرا فعالیت و ترشح غدد رشدی در هنگام خوابیدن صورت می گیرد.

وی افزود: نوزاد از تولد تا سه ماهگی بین 16 تا 17 ساعت در شبانه روز می خوابد و این میزان از سه تا شش ماهگی به هفت ساعت در شب می رسد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نوزادان از شش ماهگی تا 9 ماهگی شب ها را کامل می خوابند، گفت: از سن 9 تا 12 سالگی بچه ها معمولا هفت ساعت در شبانه روز می خوابند که البته عوامل وراثتی و ویژگی های جغرافیایی در افزایش یا کاهش این ساعات مؤثر است.

حجت الاسلام و المسلمین تراشیون با تاکید براینکه انسان برای فعالیت روزانه نیازمند هفت ساعت خوابیدن است، یادآور شد: افزایش یا کاهش این ساعات بر سلامت، اخلاق و رفتار انسان اثر گذار است وهمانطور که آیات قرآن کریم بیان کرده اند بهترین زمان برای خوابیدن، شب هنگام بوده و بهتر است خواب صبحگاه و بعد اذان صبح به علت ایجاد سردرد ناشی از تابش اشعه خورشید ترک شود./968/202/ب3

ارسال نظرات