۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۴۶۷۲۹۰
آیت الله سبحانی:

انقلاب اسلامی بر فقاهت استوار است/ بلاد از فقها خالی شده است

حضرت آ‌یت الله سبحانی با بیان این که بلاد ما در حال خالی شدن از فقیه است، گفت: صدها شهر داریم که در آن یک فردی که بتواند لمعه را خوب تدریس کند نیست؛ لمعه را کسی می تواند تدریس کند که فقیه باید نه این که نوار گوش کند و درس بگوید.
 ‌آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی ازمراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) گفت: حضرت می فرماید اگر جوان شیعه را پیش من بیاورید و اصول و فروع دین خود را نداند ادبش می کنم.

وی افزود: معلوم می شوند که امام باقر(ع) عنایت دارند که شیعیان د دین خود فقیه باشند، نوع جوانان باید از نظر عقیده و عمل دیندار باشند که این اگر اینگونه شد مصونیت پیدا می کنند؛ از این ماهواره ها که امروز بلایی برای ایمان جوانان است مصون می شوند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که همانگونه که در برابر برخی بیماری ها جامعه را با واکسن بیمه می کنند ما هم باید جوانان را بیمه کنیم، اظهار داشت: اگر بتوانیم جوانان خود را از نظر ایمان و علم در درجه بالایی قرار دهیم قطعا در برابر بلاها مصون هستند.

وی ادامه داد: اما اگر این ها خالی از علم بوده و دین ها ارثی باشد متأثر می شوند، از این رو کسانی که به منبر می روند و سخنرانی می کنند باید در مردم علاقه به دین و علاقه به اصول و فروع ایجاد کنند تا هنگامی که جوان از پای منبر بلند می شود فرق کند و آگاهی بیشتری کسب کند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که کسانی که به حد رسائل و مکاسب و بالاتر رسیدند علی الظاهر اجتهاد برای آن ها واجب عینی بوده و واجب کفایی نیست، ابراز داشت: اجتهاد در واقع واجب کفایی است اما آقایانی که این همه زحمت کشیده اند و سهم امام مصرف کرده اند و در خارج و بالاتر رسیده اند نباید از اجتهاد انصراف بدهند.

وی عنوان کرد: این ها باید اجتهاد را تکمیل کنند، شبهه است که شاید وجوب عینی داشته باشد، به جهت این که کشور ما کشور شیعه است و مقام و موقعیت شیعه با فقاهت است، فقاهت هم فقیه می خواهد، انقلاب ما انقلاب اسلامی بوده که رهبر آن یک فقیه بود و چون فقیه بود توانست چنین انقلابی را پدید آورد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: نظام ما بر اساس فقاهت بوده و فقیه می خواهد، کسانی که در حد بالا آمده اند باید کوشش کنند اجتهاد را به دست بیاورند نه اجتهاد لحظه که فقط مستمسک را مطالعه ای کنیم و فتوا بدهیم، این که اجتهاد نیست؛ خود انسان می تواند بعد از خواندن جواهر، مستمسک و حدائق فکر کند و روی مبانی فتوا دهد.

وی اضافه کرد: بنابراین تکلیف شما مشکل است، گاهی من می گویم اگر افراد در ایام تحصیل به سفر مستحب بروند سفرشان مشکوک است و حتما باید نماز را جمع بخوانند، بلاد ما در حال خالی شدن از فقیه است و صدها شهر داریم که در آن یک فردی که بتواند لمعه را خوب تدریس کند نیست؛ لمعه را کسی می تواند تدریس کند که فقیه باید نه این که نوار گوش کند و درس بگوید./1323/پ202/ج

ارسال نظرات