۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۷۲۸۱
سخنگوی مجلس وحدت مسلمین در گفت‌وگو با رسا:

سکوت دولت پاکستان در برابر حمله به کاروان‌های زیارتی/ افزایش بازداشت روحانیان شیعه

سخنگوی مجلس وحدت مسلمین پاکستان با تاکید براینکه دولت فعلی به صورت سازمان یافته شیعیان را تحت فشار قرار داده، گفت: دولت نواز شریف نوکری آمریکا و اسرائیل را می کند.
حجت الاسلام مختار امامی

حجت الاسلام مختار امامی، سخنگوی مجلس وحدت مسلمین پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به تصویب قانون ایالتی محدودیت سنی تغییر مذاهب گفت: قانونی که ایالت سند تصویب کرده تنها در این ایالت قابل اجرا است و نه در سراسر پاکستان. هدف از این قانون این است که اگر کسی در صدد تغیی مذهب است باید بیش از هجده سال سن داشته باشد و همچنین کتب دینی و مطالب مذهبی هر دو مذهب در اختیارش قرار بگیرد تا خودش مختارانه انتخاب کند.

این عالم پاکستانی افزود: دلیل وضع این قانون این است که در برخی مناطق پاکستان افراد کم بضاعتی که در زمین کشاورزی و یا در خانه های دیگران کار می‌کنند با فشار و به زور مذهب خود را تغییر می‌دهند. در ازدواج هم همینگونه است و گاها خانواده قوی و متمول افراد ضعیف را مجبور به تغییر مذهب می کند.

وی در پاسخ به این سوال که ممکن است تصویب این قانون برگرفته از ایده غربی ها بوده باشد، گفت: با توجه به اینکه این محدودیت سنی تنها متوجه دین اسلام نیست و سایر ادیان دیگر را در بر می‌گیرد بعید است که تصویب این قانون خواست غربی‌ها بوده باشد اما به هر حال این را هم نباید فراموش کرد که بیشتر مسئولان ایالت سند را افراد تحصیلکرده در غرب تشکیل می‌دهند که فکر لیبرال دارند.

حجت الاسلام مختار امامی در ادامه به نامیلامت د مسی زائران پاکستانی مشهد و کربلا اشاره کرد و گفت: بدون شک سیاست دولت نواز شریف مبتنی بر فشار آوردن به زائران و آزار و اذیت آنها است. از کویته تا مرز میرجاوا که یک منطقه کوهستانی است 600 کیلومتر فاصله وچود دارد و تا کنون چند حمله تروریستی به زائران صورت پذیرفته است که مجلس وحدت مسلمین نیز پیگیری‌هایی انجام داد.

این عضو ارشد مجلس وحدت مسلمین پاکستان ادامه داد: رایزنی‌ها و مذاکرات احزاب سیاسی و مذهبی در نهایت به این امر منجر شد که دولت در ابتدا و میانه ماه گروه های امنیتی را همراه با کاروانها برای محافظت از آنها تا رسیدن به مرز ارسال کند. البته نباید فراموش کرد مساله اصلی کم کاری دولت در مقابله جدی با تکفیری‌ها است که این امر از نفوذ آنها در دستگاه‌های دولتی نشات می‌گیرد.

وی شیعه کشی را سیاستی دولتی توصیف و تصریح کرد: دولت فعلی بدون شک نوکر آمریکا و رژیم صهیونیستی و مزدور عربستان سعودی شده است. دولت اگر می‌خواست می‌توانست کاری کند تا مردم مسلمان پاکستان با وحدت و آرامش به زندگی مسالمت آمیز خود ادامه دهند اما آنها تنها به دستورات اربابان خود عمل می‌کنند.

حجت الاسلام مختار امامی گفت: دولت نسبت به شیعه کشی سکوت اختیار کرده است و احزاب مخالف دولت هم متاسفانه هیچ اقدامی در حمایت از شیعیان انجام نمی‌دهند. ما حتی در احزاب لیبرال هم هیچ صدای حمایتی از شیعیان را نمی‌شنویم. اگر کسی از این احزاب زندانی و یا کشته شود شاهد جوسازی بزرگ آنها هستیم در مقابل صدها شیعه به شهادت می‌رسند اما در پاکستان آب از آب تکان نمی‌خورد و انگار نه انگار کشتاری به این وسعت صورت پذیرفته است و نهایت کاری که مشاهده می‌شود  صدور یک بیانیه کوتاه است.

سخنگوی مجلس وحدت مسلمین پاکستان بازداشت روحانیان شیعه را نیز سازمان یافته دانست و خاطرنشان کرد: سازمان اطلاعات پاکستان از گذشته شخصیت‌های مذهبی را بازداشت می‌کردند و بدون اطلاع دادن به رسانه ها و یا خانواده، آنها را در زندان مخفی می‌کردند. حتی برخی ها در زندان‌های پاکستان کشته شده اند و تا مدت‌ها کسی از سرنوشتشان اطلاع نداشت.

وی افزود: در مدت اخیر حجت الاسلام عقیل حسین خان، نماینده مجلس وحدت مسلمین در مشهد و چندین روحانی دیگر زندانی شدند و با وجود اعتراض گروه‌های شیعه هنوز از زندان آزاد نشده اند.

این عالم لبنانی در عین با تاکید براینکه شیعیان در سال‌های اخیر دستاوردهای بزرگی را داشته اند، گفت: وضعیت شیعیان پاکستان از سال های قبل بسیار بهتر شده است. ما بالغ بر 50 میلیون شیعه در پاکستان داریم که شاهد بیداری آنها هستیم. الحمدلله گروه‌های شیعه بسیار فعال و پویا هستند و همه تلاش خود را به کار گرفته اند تا حقوق شیعیان را ایفا کنند.

وی تصریح کرد: مجلس وحدت مسلمین از هفت سال پیش تا کنون به میدان آمده تا با ظلم علیه شیعیان مقابله و از آنها دفاع کند. معرفی کاندیدا برای انتخابات، حضور فعال در زمان کشتار کویته و حوادث شکار پور و مخالفت شدید با اعزام نیروهای ارتش پاکستان به یمن از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که مجلس وحدت مسلمین انجام داده است./۹۸۹/ب914/ک

گفت و گو: سید فیض رضوی

 

ارسال نظرات