۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۴۶۷۲۵۳
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

هجرت مؤمنان، فرصت تبلیغات ضداسلام را از دشمنان می گیرد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: مسلمان مؤمن باید با مهاجرت به سرزمینهای مختلف، دین خود را یاری کرده و فرصت را از کسانی که دین را نشناخته و به گمراه کردن خلق مشغول هستند، بگیرد.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 100 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در این آیه خدای متعال می فرماید: «ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻫﺠﺮﺕ ﻛﻨﺪ ، ﺍﻗﺎﻣﺖ ﮔﺎههای ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻭ ﻓﺮﺍﺧﻰ ﻣﻌﻴﺸﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻳﺎﻓﺖ ﻭ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻭﺩ ﺳﭙﺲ ﻣﺮﮒ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭﻳﺎﺑﺪ، ﻣﺴﻠﻤﺎ ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ﺑﺮ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ».

وی افزود: در آیه قبل به کسانی که در سرزمین کفر مانده و به خاطر مهاجرت نکردن به احکام دین عمل نکرده اند اشاره فرمود که اهل دوزخ هستند و در این آیه اشاره به پاداش مهاجران شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به آیه 101 سوره نساء، ادامه داد: «ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﺳﻔﺮ ﻣﻰ  ﻛﻨﻴﺪ ﺍﮔﺮ ﺑﺘﺮﺳﻴﺪ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﺁﺯﺍﺭ ﺭﺳﺎﻧﻨﺪ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﮔﻨﺎﻫﻰ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎ ﺑﻜﺎﻫﻴﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺩﺷﻤﻨﻰ ﺁﺷﻜﺎﺭ هستند».

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه یادآور شد: نماز خوف یعنی در هنگام جنگ که خوف بر جان است باید نمازهای چهار رکعتی را دو رکعتی خواند و برخی از سربازان نماز خود را اقتدا کرده یک رکعت را با امام جماعت خوانده رکعت دوم را خود سریع می خوانند و به محلهای پاسبانی خود رفته دسته دوم فورا اقتدا کرده رکعت اول را با امام و رکعت دوم را خود می خوانند.

وی با توجه به آیه 100 این سوره، گفت: معنی آیه کنایه از رفع موانع هجرت و جولان دادن فرد مهاجر در راه خدا است که می تواند خواسته های خود را پیاده و به اهداف خود رسند.

امام جمعه ارومیه تصریح کرد: در آیه قبل کسانی که در راه خدا هجرت نکرده و به دین خود عمل نکردند مورد سرزنش ملائک قرار گرفتند و در این آیه که ادامه همان موضوع است به ثمرات مهاجرت در راه خدا اشاره می شود که خدا در زندگی او گشایش قرار داده و در صورت رحلت اجر و پاداش او با خداوند است.

وی اضافه کرد: مسلمان مؤمن باید اهل هجرت باشد و خیلی از بزرگان دین در طول حیات خود به شهرها و محلهای مختلف هجرت کرده و برای پیاده کردن دین الهی سختیها را تحمل کرده اند.

امام جمعه ارومیه هجرت در راه خدا را نشانه قوت ایمان افراد دانست و گفت: کسی که همه عمر تنها به آسایش خود فکر می کند و تحرکی در او نیست ایمان او ضعیف است، مسلمان مؤمن باید با مهاجرت به سرزمینهای مختلف، دین خود را یاری کرده و فرصت را از کسانی که دین را نشناخته و به گمراه کردن خلق مشغول هستند بگیرد.

وی اجر فعالیت در راه خدا را بر عهده خداوند متعال دانست و ابراز کرد: خدای متعال هم اهل عفو و بخشش است و هم اهل مهربانی است، پس کسی که در راه خدا جهاد و هجرت می کند پاداش او را خود خدای منان تضمین می کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به آیه 101 سوره نساء، افزود: در جنگ به هنگام خوف در ظاهر آیه، شکسته خواندن نماز امری اختیاری است ولی بر اساس روایات شکسته خواندن نماز خوف واجب است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه ظاهر برخی از آیات درباره احکام دین بر اختیار و استحباب دلالت دارند، در حالی که بر اساس روایات رسیده از نبی اسلام(ص) این حکمها واجب هستند، گفت: رسول گرامی اسلام(ص) و یاران ایشان به عنوان واجب، به همه این احکام عمل فرموده اند و سیاق آیات برای رفع اکراه و بی میلی به عمل کردن حدود الهی است.

وی در پایان به رفتار سرد برخی از افراد خشک و مقدس اشاره و تصریح کرد: در جایی که خدای متعال حکم مسأله ای را مشخص فرموده است جای هیچ تعارفی وجود ندارد./936/202/ب2

ارسال نظرات