۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۴۶۷۲۰۲

کار از مؤلفه‌های اصلی رونق اقتصادی است

با توجه به شرایط اقتصادی امروز کشور، تحقق اقتصاد مقاومتی از راهکارهای مهم نجات اقتصادی کشور و رونق اقتصادی بوده و تحقق این مهم در سایه کار، تلاش با تفکر و مدیریت جهادی امکان پذیر است
کار و تلاش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، کار و تلاش در زندگی انسان از اهمیت بالایی برخوردار است و اهمیت این موضوع در تعالیم اسلام و در متون دینی به خوبی تبیین شده است.

با توجه به آیات و روایات، کار و تلاش نقش بسزایی در بخشهای گوناگون تولید، کشاورزی، عمران، اقتصاد، مسائل اجتماعی، در عرصه فرهنگی، اخلاقی و تربیتی دارد و در اسلام توجه به کار و تلاش مورد تأکید فراوان قرار گرفته است.

کار، نیازی فطری و سنت تکوینی است

نظام آفرینش بر پایه فعالیت و کار استوار است، همه موجودات برای تداوم حیات و بقای خویش به کار و فعالیت نیاز دارند و از بین موجودات انسان نیازش به کار و فعالیت بیشتر از دیگر آفریدگان است.

کار کردن و تلاش برای برطرف کردن نیازهای زندگی، یک نیاز فطری بوده است، خداوند در قرآن می فرمایند: «هو أنشَأکُم مِنَ الأرضِ وَ استَعمَرَکُم فیها؛ اوست که شما را از زمین آفرید و آبادانی آن را به شما واگذار کرد.»، بدون کار و تلاش عمران و آبادانی تحقق نمی یابد.

امام رضا(ع) می فرمایند: پاداش و اجر کسی که برای مخارج زندگی خود و عائله اش تلاش و کوشش می کند و روزی خود را به فضل خداوند در پرتو کار و تلاش به دست می آورد، از پاداش کسی که در راه خدا جهاد می کند، بیشتر است.

کار، امری مقدس و با ارزش است 

قرآن کریم در بیش از هشتاد آیه شرط سعادت و دست یافتن به بهشت را ایمان و عمل صالح(کار شایسته) می داند، در دین اسلام کار و تلاش امری مقدس است که سعادت و نیک بختی انسان در دنیا و آخرت را تضمین می کند.

مسأله روزی خوردن از دسترنج و کار خود به قدری ارزشمند است که پیامبر(ص) در سخنی می فرمایند: «هر کسی دسترنج خود را استفاده کند، دوست خداوند است و مثل برق از پل صراط خواهد گذشت.» 

سیره عملی پیامبران و ائمه اطهار(ع) و اولیای الهی نیز ترغیب و تشویق بر اهمیت به کار و تلاش بوده است، به گفته پیامبر(ص) کسی که برای تأمین زندگی خویش و خانواده خود زحمت می کشد همچون مجاهد در راه خدا است.

بر اساس آموزه های دینی کار و تلاش برای تأمین نیازهای فردی و اجتماعی تکلیف الهی و وظیفه ای شرعی است و در آموزه های دینی از کار و تلاش به عنوان جهاد در راه خدا، نوعی عبادت برای به دست آوردن روزی حلال، سنت پیامبران و سیره اولیای الهی عنوان شده است.

کار و تلاش سنت انبیا و سیره اولیا است

پیامبران و ائمه معصومین(ع) الگو و سرمشق عملی زندگی انسانها هستند، از جنبه های مهم اسوه و الگو بودن پیامبران کار و تلاش آنان است.

پیامبران و ائمه معصومین(ع) با وجود اینکه مسؤولیت و رسالت مهم هدایت و دعوت مردم به سوی بندگی خدا و معنویت را بر عهده داشتند، از کار و تلاش مادی نیز غفلت نمی کردند.

در سیره پیامبر(ص) اشتغال و کارکردن یک اصل عنوان شده است به گونه ای که پیامبر اسلام همواره مردم را به کار و تلاش تشویق کرده و از بیکاری و تنبلی مذمت کرده است.

کار و تلاش برای پیشرفت و آسایش افراد در جامعه ضروری است، حضرت علی(ع)می فرمایند: «اگر شغل و کار کردن، خستگی و رنج دارد، بیکاری مدام، مایه فساد و تباهی است.»

افرادی که هدفشان سعادت، پیشرفت و راهنمایی مردم به راه راست در زندگی باشد، خودش را به زحمت می اندازد و کار و تلاش می کند.

کار از عوامل مهم سعادت و عزت نفس انسانها است  

در نظام ارزشی اسلام، محور همه ارزشها، ایمان و عمل صالح است و در آیات و روایات ایمان و عمل صالح، سبب عزت نفس و سعادتمندی انسان معرفی شده است، در اسلام برای تکریم شخصیت انسانی، دستور به کار و تلاش فراوان کرده است تا جایی که می تواند دست نیاز به سوی دگران دراز نکند.

از طرف دیگر، فقر و غنا به داشتن یا نداشتن مال نیست، پیامبر(ص) در حدیثی درخواست غیرضروری را نشانه فقیر می داند و می فرماید: کم خواهش کردن از مردم، بی نیازی حاضر و زیاد خواهش کردن از مردم، خواری و فقر حاضر است.

بنا بر این تنها راه سعادت و عزت مندی انسانها در گرو اتکای به کار و فعالیت بوده و این امر موجب حفظ آبرو و شخصیت انسان می شود، کار و تلاش انسان را از وارد شدن به گناه و معصیت حفظ می کند و سعادت انسان در دنیا و آخریت تأمین می شود.

کار از مؤلفه های اصلی رونق اقتصادی  

با توجه به شرایط اقتصادی امروز کشور، تحقق اقتصاد مقاومتی از راهکارهای مهم نجات اقتصادی کشور و رونق اقتصادی بوده و تحقق این مهم در سایه کار، تلاش با تفکر و مدیریت جهادی امکان پذیر است./704/9459/ب1

ارسال نظرات