۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
کد خبر: ۴۶۷۱۷۹
آیت‌الله ری شهری:

حضور قلب معیار قبولی نماز است

آیت‌الله ری شهری با بیان این‌که انسان به هر اندازه که در نماز حضور قلب داشته باشد به همان مقدار نمازش مورد قبول درگاه احدیت قرار می‌گیرد، گفت: اقامه نماز با حضور قلب تحقق می‌یابد.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در کلاس تفسیر سوره بقره با اشاره به "يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ"، گفت: بین اقامه و قرائت نماز فرق است.

وی افزود: "یقیمون" به معنای درست و پیوسته خواندن نماز است و اقامه نماز یکی از ویژگیهای اولیای راستین الهی به شمار می‌رود.

آیت‌الله ری شهری خشوع ظاهری و باطنی را از ویژگیهای نماز اولیای راستین بیان کرد و گفت: خداوند در سوره مومنون می‌فرماید: اگر کسی نماز را اقامه کند در زندگی دنیوی و اخروی کامیاب می‌شود؛ خشوع در قرآن گاهی به قلب و گاهی هم به چشم و صدا نسبت داده می‌شود و این خشوع ظاهری است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به خشوع باطنی، تصریح کرد: خشوع باطنی با همه وجود محقق می‌شود؛ خشوع در نماز آن است که انسان با همه وجود متوجه خدا باشد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان این‌که انسان به هر اندازه که در نماز حضور قلب داشته باشد به همان مقدار نمازش مورد قبول درگاه احدیت قرار می‌گیرد، اظهار داشت: اقامه نماز با حضور قلب تحقق می‌یابد.

این مفسر قرآن کریم مراقبت و پاسداری را از دیگر ویژگی‌های اقامه صلاة اولیاء الله دانست و عنوان کرد: اولیای الهی نه تنها نمازشان را با خضوع به جا می‌آورند بلکه از نماز خود پاسداری کرده و آداب نماز را رعایت می‎کنند همچنین اولیای الهی نماز را به صورت پیوسته اقامه کرده و هرگز اهل جزع و فزع نیستند.

وی با بیان اینکه انسان به چه صورت می‌تواند به اقامه نماز نزدیک شود، گفت: حضرت آیت‌الله بهجت فرمودند: اول وقت خواندن نمازهای یومیه، انسان را به درجات بالا می‎رساند؛ مراقبت و حضور قلبی در نماز انسان را به اقامه حقیقی نماز سوق می‌دهد.

این استاد اخلاق در پایان با بیان اینکه انسان نباید اهل سخن لغو و بیهوده باشد، خاطر نشان کرد: انسان در هنگام قرائت نماز باید به اذکار توجه داشته باشد تا بتواند اقامه کننده نماز باشد./202/813/ب1

ارسال نظرات