۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۴۶۷۱۴۷
کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه مطرح کرد؛

معرفی الگوهای صحیح یکی از مهم ترین رسالت های تربیتی والدین

کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) با تاکید براینکه یکی از روش های تربیتی قرآن کریم معرفی الگوها به جامعه و مردم هر عصر و زمان است، گفت: برهمین اساس یکی از مهم ترین رسالت های والدین در عرصه تربیت دینی فرزندان، معرفی الگوهای برتر دینی به آنها است.
تربیت دینی کودک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد عباسی نیا، کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) شامگاه امروز در شبستان نجمه خاتون (س) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به این که یکی از روش های تربیتی قرآن کریم معرفی الگو ها به جامعه و مردم هر عصر و زمان است، گفت: این موضوع در آیات قرآن مورد تاکید قرار گرفته و در آیه 21 سوره احزاب این طور بیان شده است که « لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن كانَ يَرجُو اللَّهَ وَاليَومَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثيرًامسلّماً» یعنی برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند.

وی افزود: این آیه به صراحت الگوها را به ما معرفی کرده و برای ما بیان می کند که معیار سنجش اعمال در قیامت، حضرت رسول(ص) و اهل بیت ایشان هستند؛ بنابراین از نشانه های رستگاری انسان، نزدیک شدن و شباهت به شخصیت این بزرگواران است.

کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) تصریح کرد: براساس آیات قرآن کریم یکی از مهم ترین رسالت های تربیتی والدین معرفی الگوهای دینی به فرزندان است و والدین وظیفه دارند به بهترین شکل الگوهای رفتاری رسول خدا(ص) و اهل بیت ایشان را به فرزندان خود معرفی کنند.

حجت الاسلام عباسی نیا با تاکید بر اینکه متاسفانه بسیاری از والدین الگوهای دینی را به فرزندان خود معرفی نکرده و انتظار دارند که فرزندان آنها رفتاری مطابق الگوهای دینی داشته باشند، گفت: اگر می خواهیم که فرزندان ما مطابق منش اهل بیت(ع) و رسول الله(ص) رفتار کنند باید الگوهای قرآنی را به آنها معرفی کنیم.

وی افزود: زمانی که ما برای فرزندان خود اسباب بازی غربی خریداری کرده و در قالب خرید انیمیشن الگوها و قهرمانان غربی را به آنها معرفی می کنیم، نمی توانیم از کودک خود انتظار داشته باشیم که فردی مؤمن و با حجاب باشد؛ چرا که قهرمانان و الگوها برای کودک جذابیت داشته و کودک سعی می کند خود را شبیه این قهرمان ها کند.

کارشناس دوره های معارفی آستان حضرت معصومه(س) ادامه داد: تا زمانی که الگوها و اسوه های دینی به کودکان معرفی و عرضه نشود نمی توانیم انتظار داشته باشیم که آنها با وجود این هجمه فرهنگی عملکرد و رفتاری مطابق دین داشته باشند.

حجت الاسلام عباسی نیا با بیان اینکه نخستین الگو در تربیت فرزندان، پدر و مادر هستند، افزود: اگر والدین معتقد به اجرای احکام و فرامین الهی بوده و سعی کنند در خانه پس از معرفی الگوها، مطابق رفتار این الگوها و اسوه ها عمل کنند در امر تربیت دینی موفق خواهند بود و رفتار فرزندان آنها مطابق اسوه های دینی خواهد شد.

وی یادآور شد: امام کاظم (ع) در این زمینه درحدیثی می فرمایند که« رفتار کودکان در اثر رفتار درست والدین محفوظ می ماند»./968/202/ب3

ارسال نظرات