۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۴۶۷۱۱۴
استاد دانشگاه آمریکا:

حرم امام علی بهترین مکان برای ایجاد وحدت جهانی است

یکی از استادان دانشگاهی آمریکا به همراه جمعی از دانشجویان عراقی به زیارت بارگاه علوی مشرف شد و حرم علوی را بهترین مکان برای ایجاد وحدت ویکپارچگی بین ادیان و مذاهب دانست.
یک استاد دانشگاهی از دانشگاه آمریکایی راتگرز

به گزارش خبرگزاری رسا، اریک دیفیس از اساتید علوم سیاسی در دانشگاه آمریکایی راتگرز به همراه جمعی از دانشجویان عراقی از ادیان و مذاهب مختلف و مسؤولان دفتر گفتگوی ادیان وابسته به سازمان یونسکو در دانشگاه کوفه به زیارت بارگاه مطهر علوی مشرف شدند و از بخشهای تاریخی عمارت حرم بازدید کردند.

استاد دانشگاه راتگرز در ایالت نیوجرسی در ایالات متحده طی گفت وگو با واحد اطلاع رسانی آستان اظهار داشت: برای بار دوم است که به زیارت این مکان مقدس می آیم وطی حضورم در دانشگاه کوفه چند سخنرانی پیرامون ویژگی های فرهنگی ودینی منحصر به فرد اماکن زیارتی عراق ایراد کردم وبه نوبه خودم طی حضور در این اماکن مقدس امور آموزنده ی بسیاری را کسب می کنم.

میهمان آمریکایی آستان علوی افزود: من این مکان مقدس را بهترین مکان برای نشر فرهنگ زندگی مسالمت آمیز بین تمامی اقشار ملت عراق از قبیل شیعه و سنی و مسیحی می دانم و طی صحبتهایی که با دانشجویان غیر شیعه داشتم همگی به من می گفتند که ما و خانواده هایمان علىرغم برخی مشکلات اما همواره به زیارت حضرت علی (ع) می رویم.

پرفسور اریک دیفیس در ادامه گفت: من یک مسیحی پروتستانت هستم اما وقتی به این مکان مقدس می آیم احساس می کنم که در خانه یا معبد خودم هستم. به نظرم این مکان مقدس و فضای معنوی آن باعث آرامش قلب می شود و با چنین احساسی می توان فرهنگ صلح و دوستی را بین جامعه نهادینه کرد و این همان چیزی است که خداوند از ما انتظار دارد.

استاد دانشگاه راتگرز در ادامه درباره دانشگاهی که در آن تدریس می کند گفت: دانشگاه راتگرز در سال 1766 میلادی تاسیس شده وماه گذشته جشن 250 ساله شدن این دانشگاه برگزار شد. در این دانشگاه دانشجویان مسلمان زیادی به تحصیل مشغولند و یکی از شاگردان مسلمان من که (هانی مولی) نام دارد پس از فارغ التحصیل شدن از این دانشگاه بعنوان قاضی در دادگاه های ایالات متحده استخدام شد و بعنوان جوان ترین قاضی کشور که 36 سال سن دارد به شمار رفت و از اینکه شاگرد مسلمانم در کشورم قاضی شده احساس افتخار می کنم. 

در ادامه ایاد العنبر معاون مدیر دفتر گفتگوی ادیان وابسته به سازمان یونسکو در دانشگاه کوفه اظهار داشت: با همکاری مشترک کرسی گفتگوی ادیان سازمان یونسکو در دانشگاه کوفه و سازمان تحقیقاتی آیرکس در ایالات متحده یک اردوی دانشجویی برای شماری از دانشجویان عراقی برگزار شده و در این اردو از هر دین ومذهب ونژادی دو دانشجو انتخاب شده اند و توانستیم 20 دانشجوی سنی و شیعه و ایزیدی و کرد و مندائى را در يک اردو در کنار هم جمع کنیم.

العنبر افزود: هدف از برگزاری چنین اردویی ایجاد روحیه همزیستی و زندگی مسالمت آمیز و نشر فرهنگ دوستی و محبت و تاکید بر مصالح ملی مشترک بین ادیان و نژادهای مختلف عراقی می باشد و هر یک از این دانشجوها طی حضور پنج روزه خود در نجف اشرف و آشنایی با دانشجویانی از سایر ادیان و مذاهب این تجربه خوب را به خانواده و محیط خود منتقل خواهد کرد.

معاون دفتر گفتگوی ادیان سازمان یونسکو در ادامه گفت: طی این اردوی پنج روزه دو تن از اساتید متخصص که هر کدام در زمینه تاریخ عراق و مبانی فلسفه اخلاق و تکثر گرایی (پلورالیسم) و تاریخ ادیان از اساتید برجسته دانشگاه های معروف به شمار می روند به سخنرانی می پردازند و علاوه بر برنامه های فرهنگی مختلف به اماکن زیارتی و مقدس شهر نجف اشرف نیز خواهیم رفت اولین مکانی که به آن آمدیم حرم حضرت علی علیه السلام بود چرا که این امام در تمامی ادیان و فرهنگها نماد انسانیت به شمار می رود و پیش از آنکه امام اسلام باشد امام انسانیت است./994/ب102/د

ارسال نظرات