۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۴۶۶۹۲۸

ایجاد محکم ترین تشکل موحدان در جهان اسلام با ترویج صحیح اندیشه توحیدی

امروزه اهمیت وحدت و پرهیز از اختلاف و تفرقه و پراکندگی بیش از هر زمانی دیگر برای جامعه اسلامی ضروری به نظر می رسد، منادیان وحدت، این مهم را در یک صد سال اخیر متذکر شدند و در حال حاضر با توجه به هجمه های متعدد و طمع اندوزی های معاندان اسلام، ضرورت و تکلیفش پررنگ ترمی کند.
هفته وحدت، اتحاد، وحدت

اشاره 

«هفته وحدت» یادگار ارزشمند و گرانسنگ حضرت امام خمینی(ره) بوده که همواره دغدغه اسلام و سرافرازی مسلمین را داشت. او که از اختلاف افکنی بین مسلمین توسط دشمنان اسلام به سختی رنج برده و همواره منادی وحدت جهان اسلام در طول عمر با برکت خویش بود. وحدت امت اسلامي از اصول و ارزش هاي مورد تأكيد پيامبراعظم(ص) بوده است از منظر آن حضرت، عزّت و اقتدار همه جانبه مسلمانان در پرتو وحدت و همبستگي، در برابر دشمنان مشترك است.

هدف از وحدت امت اسلامي، همبستگي و همدلي بین مسلمانان است، مسلمین باید علاوه برحفظ مذاهب بر محور مشتركات ديني مسلمانان نظیر، توحيد، قرآن، پيامبر(ص)، سنت و سيره نبوي در برابر خطراتي كه اصل اسلام و جامعه مسلمانان را تهديد مي كند، اتحاد و همبستگی ایجاد و حفظ کنند، جهان اسلام باید از هر گونه اختلافات اعم از سیاسی، مذهبي، زبانی، نژادي  كه موجبات وهن و سستي امت اسلامي را فراهم می کند پرهیز کنند.

میلاد پیامبری که انفاس قدسی اش نوید انسداد بنیان همه پلیدی ها و ناپاکی ها و گشایش دریچه هدایت و آگاهی و الفت و مهربانی است برای جهانیان مایه رحمت و وحدت بود، اما در جهان امروز استکبار با هدف غارت منابع و ثروت های مسلمانان، بااستفاده از استراتژی های تفرقه افکنانه و توطئه های مختلف در جهت از بین بردن حس برادری و اعتماد  بین امت اسلامی تلاش می کنند.

راهكارهاي فراوان و مختلفي براي تحقق وحدت امت اسلامي در سيره نبوی بیان شده است، حضرت محمد(ص) با ايجاد قراردادهاي اخوت و برادري در ميان مهاجر و انصار، يكي از كارآمدترين راهكارها را به مسلمین جهان مشان می دهد به گونه اي كه انصار برادران مهاجر خود را در اموال و خانه هاي خود شريك دانستند.

پيامبر(ص) وحدت اسلامي را با استفاده از ظرفيت موجود جامعه و نقش مؤثر و سازنده كعبه و همچنین با نفي تعصبات ملي و نژادي محقق کردند و پايه هاي وحدت امت اسلامي را با حمايت از محرومان و ستمديدگان و همچنین هدایت آنان به مركزی واحد، نهادينه ساختند.

مولی متقیان حضرت علی(ع) ایجاد الفت و اتحاد در میان مسلمانان را بزرگترین دستاورد پیامبر اکرم(ص) می دانند، به فرموده آن حضرت در خطبه 231 "پیغمبر(ص) برای انجام فرمان خدا قیام و رسالت پروردگارش را ابلاغ کرد، خداوند به وسیله او گسیختگی ها را التیام داد، فاصله ها را پیوستگی داد، بین خویشان یگانگی برقرار ساخت، بعد از آنکه در سینه ها آتش دشمنی و در دلها کینه برافروخته جایگزین بود".

هفته وحدت بهترین فرصت برای رفع اختلاف و تفرقه بین امت اسلامی است

علمای جهان اسلام  همواره با دوستی و یکدلی با یکدیگر به بحث و گفت و گو در خصوص مسایل فقهی پرداختند و هیچگاه با یکدیگر نزاع و درگیری نداشته اند، امت اسلامی باید از هفته وحدت در جهت کاهش و از بین بردن اختلاف و تفرقه نهایت بهره را ببرد و با الگوگرفتن از این ظرفیت در جهت حفظ همبستگی و برادری تلاش و از اختلاف و دودستگی پرهیز کرد.

پیامبر(ص) وحدت امت اسلامی را از راهبردهای بنیادین اقتدار مسلمانان در تمام زمان ها می دانست و برای برپایی و تحقق بخشیدن آن، تلاش های فراوانی کرد، به گونه ای که عزت جامعه نوپای اسلامی در عصر رسالت، نتیجه رهنمودها و تلاشهای آن حضرت بوده است.

پیامبر ‏(ص) در ایجاد وحدت امت اسلام، از راهبردهای اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و فرهنگی استفاده کرد، مبارزه با اندیشه‏ های شرک‏ آلود و غیر توحیدی و جایگزین شدن اندیشه توحیدی به جای آن، زمینه‏ ساز به وجود آمدن نوعی وحدت اعتقادی در محیط آن زمان شد و تشتت اعتقادی جای خود را به پیدایش هویت واحد فکری داد، تکیه پیامبر بر توحید و به ویژه اتصال رسالت خود با پایه‏ های دین ابراهیمی، بهترین استفاده از ظرفیت اجتماعی آن زمان در ایجاد وحدت فکری بود.

در جامعه جاهلی آن زمان، هنوز گروهی از اعراب معتقد به دین ابراهیم حنیف (یکتاپرست) بودند و هنر استفاده پیامبر از واژه و مفهوم “حنیف‏” برای توصیف دین اسلام، کارآمدترین راه برای ایجاد چنین چیزی بود.

ایجاد محکم ترین تشکل موحدان در جهان با ترویج صحیح اندیشه توحیدی

امروزه منادیان وحدت، این مهم را دریک صد سال اخیر متذکر شدند و در حال حاضر با توجه به هجمه های متعدد و طمع اندوزی های معاندان اسلام، ضرورت و تکلیفش پررنگ تر می کند، در عصر کنونی اهمیت وحدت و پرهیز از اختلاف و تفرقه و پراکندگی بیش از هر زمانی دیگر برای جامعه اسلامی ضروری به نظر می رسد.

اگر مفهوم اندیشه توحیدی به معنای واقعی آن در میان مسلمانان ترویج شود، زیباترین و محکم ترین همگرایی و تشکل موحدان در عالم تحقق می یابد، در عصر حاضر نیز مسلمانان می توانند از این ظرفیت اعتقادی یعنی ایمان به توحید و محوریت اندیشه توحیدی در میان خود مدد بجویند، در سایه اندیشه توحیدی، مبارزه با مظاهر ظلم و فساد و ستمگری در جهان، در اولویت برنامه های دنیای اسلام قرار خواهد گرفت.

تشکیل امت واحده ای که مایه رفعت و ترقی مسلمین شود نیازمند التزام به وحدت و اجتماع پیرامون آن است، وحدت و انسجام به عنوان فریضه ای اسلامی که با اهتمام به آن توسط علمای دین و فرهیختگان و دیگر آحاد امت اسلامی الفت قلوب و انسجام صفوف را نثار جامعه اسلامی کرده، از اختلاف و تفرقه و پراکندگی بدور می سازد.

به فرموده مقام معظم رهبری، دنیای اسلام اگر بخواهد حرکت عمیق امت اسلامی را در جهت پیروزی به درستی پیش ببرد الزاماتی را باید قبول کندکه اولین این الزامات اتحاد است. اتحاد اسلامی، انسجام اسلامی.

دشمنان اسلام ترفندهای مختلفي را برای جلوگیری از اتحاد و انسجام مسلمانان بکار می گیرند، دشمن از هرگونه تفرقه در میان مسلمانان و بزرگنمایی آن در جهت ایجاد تفرقه و اختلاف و دودستگی بین امت اسلامی استفاده می کند، استعمارگران از اختلافات مذهبی، قومی زبانی و نژادی، به عنوان ابزاري برای دور کردن مسلمانان از یکدیگر و فتنه انگیزی در جهان اسلام بهره می برند.

وحدت امت اسلام، موانع و آسیب ها

اختلافات داخلی امت اسلامی بخشی از موانع اتحاد محسوب می شود اما بی شک قدرت های سلطه گر و استعمارگران همواره به دنبال اختلاف انگیزی میان مسلمانان بوده اند، در حالی که وحدت، همبستگی، اتحاد و انسجام امت اسلامی، نيرويي شكست ناپذير و عظيم را در اين امت ایجاد می کند كه سبب ایستادگی و مقاومت امت اسلام در برابر دخالت ها و غارتگری های دشمنان می شود.

با توجه به تاکید بر ضرورت وحدت اسلامي بر اساس دلایل محکم عقلی و دینی، در ميدان عمل، موانع متعددی در برابر آن ظاهر شده که مرتفع کردن آنها نیازمند تدبیر، هوشیاری و همت مسلمانان است.

به حاشيه راندن اسلام به عنوان دینی پویا و ظلم ستیز از اهداف اصلی استعمار است که همواره چون سدي دربرابر سياست های نابخردانه قدرت هاي سلطه گر، عمل كرده است، اما دشمنان اسلام، برای جلوگیری از اتحاد و انسجام مسلمانان، ترفندهای مختلفي را به کار می گیرند، آنها هرگونه تفرقه در میان مسلمانان را بزرگنمایی و از آن برای ایجاد اختلاف در امت اسلامی بهره‌برداري می کنند.

با توجه به سعی و تلاش استعماگران در استفاده از اختلافات مذهبی، قومی زبانی و نژادی برای فتنه انگیزی و دور کردن مسلمانان از یکدیگر، باید تلاش کرد تا در جهت حفظ و تداوم وحدت و اتحاد بین امت اسلامی موفق و سربلند بود، چرا که جغرافیای پهناور جهان اسلام از نژادها، اقوام و مليت هاي گوناگون و چندين فرقه مذهبي تشكيل شده و دشمنان اسلام و قران درصددن تا با استفاده از این امر در جهت ایجاد تفرقه و دودستگی بین امت اسلامی بهره ببرند، امت اسلامی باید با چنگ زدن به ریسنان الهی و با بتبعیت از قرآن، دشمنان را از رسیدن به اهداف شوم شان نومید کنند.

تفاوت هاي طبيعي و يا اختلافات جزئي، نبايد مشکلات خاصی را براي جوامع اسلامي ايجاد كند، از طرف دیگر، دولت های غربی با ایجاد فرقه های افراطی و جعلي در جهان اسلام می کوشند از یکپارچگی آن جلوگیری کنند، در طول دو قرن گذشته، فرقه هایی چون وهابیت و بهائیت، آسيب هاي زيادي به پيكر امت اسلام وارد ساخته اند./703/851/ب1

ارسال نظرات