۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۴۶۶۸۹۲
استاد حوزه علمیه قم:

بردگی فکری خطرناک ترین هدف غرب از بسط و توسعه شبکه های اجتماعی است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه هدف امروز شبکه های اجتماعی، نرم افزارها و رسانه های غربی فرهنگ زدایی اسلامی از نسل جوان است، گفت: بردگی فکری خطرناک ترین هدف غرب از بسط و توسعه شبکه های اجتماعی است.
 آسیب شناسی فضای مجازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد هادی فضل الله نژاد، استاد حوزه علمیه قم شامگاه امروز در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه ورود بدون مهارت به عرصه فضای مجازی به ویژه برای نوجوانان به شدت زیانبار است، گفت: یک نوجوان عاقل و سالم وارد هر سایت و گروهی نمی شود؛ بلکه در برخورد با فضای مجازی رویکردی گزینشی داشته و تنها در سایت و گروه های وارد می شود که برای او و زندگی آینده اش مفید است.

وی افزود: منظور از سواد رسانه همین گزینش گری از میان اطلاعات مختلف بوده و همانطور که گفته شد نوجوان عاقل و  برخوردار از سواد رسانه ای از میان انبوه اطلاعات رسانه ای که در اختیار او قرار دارد تنها آنهایی را که مفید هستند انتخاب می کند.

کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: کسانی که معتاد به شبکه های اجتماعی هستند، امکان برخورد گزینشی با این فضا را نداشته به همین خاطر به هر محیطی وارد می شوند و این وارد شدن سبب بروز آسیب های مختلف از جمله آسیب های اخلاقی و اجتماعی برای آنها می شود.

حجت الاسلام فضل الله نژاد ادامه داد: یکی از مهم ترین آسیب های فضای مجازی از بین بردن حریم های خصوصی افراد است به همین دلیل نوجوانان باید با مهارت و سواد رسانه از فضای مجازی استفاده کنند؛ زیرا بی تجربگی در این زمینه می تواند با از بین بردن حریم های خصوصی به ویژه برای دختران مشکلات زیادی ایجاد کند.

وی با اشاره به این که فناوری های نوین اگر درست و به جا استفاده نشود جز اتلاف وقت و عمر نتیجه دیگری برای انسان ندارد، افزود: امروزه غرب با تولید ابزارها و رسانه های مختلف به دنبال غربی کردن و غربی سازی فرهنگ جهانی است و می خواهد با یکپارچه سازی فرهنگ جهانی به سبک غربی، نظام های مخالف استبداد مانند جمهوری اسلامی ایران را به مرور زمان از بین برده یا آنها را احاطه فرهنگی کند.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه هدف امروز رسانه غربی فرهنگ زدایی اسلامی از نسل جوان است، افزود: علت اینکه شرکت های آمریکایی فناوری ها و دستاوردهای خود را به رایگان در اختیار نسل جوان قرار می دهند این است که می خواهند فرهنگ آنها را تغییر دهند و همین که فرهنگ فرد تغییر کرد تولید کنندگان محصولات فرهنگی غربی می توانند به هدف خود یعنی استعمار و استثمار کشورهایی مانند ایران است دست یابند.

حجت الاسلام فضل الله نژاد با بیان این که امروزه رسانه ها و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی غربی، شیوه جدیدی از بردگی را ایجاد کرده اند، اظهار کرد: بردگی فکری خطرناک ترین نوع بردگی است که امروزه از سوی رسانه های غربی در کشور ترویج می شود.

وی افزود: باید دقت کرد که در این شیوه از بردگی دشمن بدون اینکه از زنجیر استفاده کند با زنجیرهای نامرئی یعنی همان فرهنگ غربی به طور کلی تمام ابعاد زندگی فرد را کنترل کرده و برای فرد بیان می کند که چگونه زندگی کند، چطور لباس بپوشد، چه غذایی بخورد، با چه کسی ازدواج کند و یا اینکه چند فرزند داشته باشد و اصلا اینکه فرزند داشته باشد یا نه و این یعنی بردگی فرد در تمامی ابعاد سبک زندگی که همانطور که گفته شد خطرناک ترین نوع بردگی است./968/202/ب3

ارسال نظرات