۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۴۶۶۸۶۱
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی:

گفتمان فرهنگی در تمام شئون جامعه حاکم شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: بدون توجه به زیرساخت‌های فرهنگی هر اتفاقی در حوزه های مختلف به سرانجام مطلوب دست نخواهد یافت.
محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی عصر امروز در همایش راهکارهای فرهنگی و هنری پیشگیری از اعتیاد در تبریز، اظهار داشت: در در راستای پیشگیری از اعتیاد باید قبل از اینکه جوان به سمت اعتیاد برود بسترهای اعتیاد را برای او در جامعه از بین ببریم.

وی ادامه داد: این امر محقق نمی شود مگر اینکه اصحاب فکر و فرهنگ و اندیشه عزم خود را جزم کرده و با ترویج گفتمان فرهنگی جامعه را به سمت سعادت و سلامت رهنمون شوند. حقیقت آن است که گفتمان فرهنگی بایستی بدون تعارف و نگرش تشریفاتی؛ در تمام شئون جامعه حاکم شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: در دنیای کنونی ضرورت و اهمیت گفتمان سازی فرهنگی امری بدیهی است و بدون توجه به مقوله فرهنگ و داشته‌های فرهنگی، گام نهادن در هر مسیری، آب در هاون کوبیدن است، به عبارت دیگر نیازمند گفتمان‌سازی فرهنگی در جامعه هستیم.

محمدپور با بیان این‌که نگاه فانتزی به مسأله فرهنگ و هنر یکی از مظلومیت‌های فعالان این عرصه است، تاکید کرد: بدون توجه به زیرساخت‌های فرهنگی هر اتفاقی در حوزه های مختلف به سرانجام مطلوب دست نخواهد یافت، امروز نیازمند توجه به مقوله اقتصاد فرهنگ نیز هستیم.

وی ذهن خلاق، توانمند و آفرینشگر اصحاب فرهنگ و هنر را بالادست تمام عناصر و مولفه ها و بهترین ایده پرداز برای پیشگیری از ناهنجاریهای اجتماعی عنوان کرد و گفت: جوانان سرمایه های این مرز و بوم هستند اما اعتیاد بلای خانمانسوزی است که این سرمایه های عظیم انسانی را نشانه گرفته و فرصت های تعالی ایران را می سوزاند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یک نابسامانی و ناهنجاری اجتماعی پدیده ای است که  آن را " بلای قرن " نام نهاده اند زیرا ویرانگری های حاصل از آن زمینه ساز سقوط بسیاری از ارزشها و هنجار های فرهنگی و اخلاقی می گردد و سلامت جامعه را به خطر می اندازد.

وی با بیان این‌که اعتیاد بخش قابل توجهی از طیف اجتماع را درگیر خود کرده است، گفت: اعتیاد چون انسان را مخاطب قرار می دهد، پیش از هر چیز یک معضل فرهنگی و انسانی است و بنابراین بهترین راهکار برای حل این معضل، راهکارهای پیشگیرانه و مبتنی بر شاخصه های فرهنگی است.

همچنین سرهنگ دهقان، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در سخنانی با تأکید بر این‌که اقدامات پیشگیرانه در بحث مبارزه با اعتیاد باید سرلوحه کار متولیان این امر قرار گیرد، اظهار داشت: در برهه کنونی شاهد گرایش جوانان از مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی  هستیم، متاسفانه خانواده ها از این مواد شناخت کافی ندارند.

وی با بیان اینکه باید زمینه های بروز ناهنجاری‌های اجتماعی همچون اعتیاد در کشور از میان برود، افزود: باید برای دستیابی به این امر تغییراتی را در فرهنگسازی، آموزش جوانان و مهارت ها ایجاد کنیم. اصحاب فرهنگ و هنر، تاثیرگذارترین قشر برای پیشگیری از بروز اعتیاد و معضلات اجتماعی بوده و می توانند نقش آفرین باشند.

گفتنی است، همایش راهکارهای فرهنگی و هنری پیشگیری از اعتیاد با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی و دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و انجمن‌های فرهنگی،‌ هنری و ادبی استان برگزار شد./935/202/ب3

 

ارسال نظرات