۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۴۶۶۸۱۴
استاد حوزه و دانشگاه:

حق الناس و حق الله با توبه و ختم قرآن قابل جبران نیست

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که حق الناس و حق الله با توبه و ختم قرآن قابل جبران نیست، گفت: با وجود کرامت نبوی ایشان هرگز از حق الله و حق الناس گذشت نکردند و دستور به توبه و جبران می دادند.
سیره حضرت محمد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم مریم حاج عبدالباقی، استاد حوزه و دانشگاه بعد از ظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی که از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان این که حضرت رسول(ص) همواره از خطای دیگران در حق  خود گذشت می کردند ولی عفو در زمینه حق الناس و حق الله در سیره ایشان جایگاهی نداشت، گفت: اگر کسی حق الله و حق الناسی را مرتکب می شد حضرت به او دستور می دادند که توبه کرده و آن حق را ادا و جبران کند.

وی با اشاره به سیره حضرت رسول(ص) تصریح کرد: حضرت رسول(ص) انسانی کم خرج و کم توقع بودند و هرگز به دنبال انتقام جویی از دیگران نبودند تا جایی که وقتی یکی از همسران ایشان راز ایشان را فاش کرد و خداوند پیامبر را آگاه کرد، آن بخش را که حق ایشان بود با کرم و بزرگواری بخشیدند و به شکلی رفتار کردند که او شرمسار وخجالت زده نشود.

کارشناس رسانه ملی با تاکید بر اینکه پیامبر(ص) هرگز به کسی آزار نمی رساندند، گفت: احترام به دیگران به ویژه خانواده حضرت زهرا(س) جز سیره رفتاری ایشان بود و ایشان هرگاه حضرت زهرا(س) را ملاقات می کردند با وجود عظمت و مقامی که داشتند جلوی پای حضرت زهرا(س) بلند می شدند و دست ایشان را می بوسیدند و این احترام بیش از رابطه و احترام یک پدر و دختر بود.

حاج عبدالباقی ادامه داد: پیامبر وظیفه داشتند که این گونه رفتار کنند زیرا می خواستند جایگاه برجسته حضرت زهرا(س) و خانواده ایشان را به مردم یادآوری کنند تا مردم این خانواده و سبک زندگی آنها را پیشوا و الگوی خود قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه رسیدگی به خانواده از دیگری از خصلت های نبوی بود، اظهار کرد: حتی روزی که قرار بود جنگی اتفاق بیافتد پیامبر(ص)از رسیدگی به خانواده خود غفلت نمی کردند و به جلب نظر و رضایت همسرشان بسیار اهمیت می دادند تا جایی که خداوند در آیه ای به پیامبر(ص) می فرماید که «چرا به خاطر جلب رضای همسرت، چیزی را که خدا بر تو حلال کرده، خود را از آن محروم می کنی».

کارشناس رسانه ملی ادامه داد: پیامبر(ص) در زمینه جلب رضایت خانواده و همسر می فرمایند که « بهترین شما کسی است که باهمسر خود بهتر باشد ومن از همه شما با همسرم بهتر هستم».

حاج عبدالباقی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) همواره با مردم رفتار کریمانه ای داشتند، افزود: ایشان هرگز نسبت به کسی تندی نکردند و همواره دیگران را با نام نیکو مورد خطاب قرار می دادند.

وی با تاکید بر اینکه منظم بودن، خواندن نماز شب و وقت شناسی از دیگر خصلت های نبوی است، گفت: عمل به سیره نبوی بر امت اسلامی واجب بوده و امت اسلامی باید به تمام ابعاد سیره حضرت رسول(ص) عمل کنند و نباید در این زمینه طبق آیه قرآن کریم «نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَنَكفُرُ بِبَعضٍ» باشند.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: برخورد گزینشی و سلیقه ای با سیره حضرت رسول(ص) نشانه اسلام ظاهری بوده نه ایمان واقعی و کسی که می خواهد به ایمان واقعی برسد باید در برابر حضرت رسول(ص) و سیره ایشان تسلیم محض باشد./968/202/ب3

ارسال نظرات