۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۴۶۶۷۱۸
آیت الله اعرافی در دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس:

هیچ اعتقادی به حوزه ای که سکولاری بیندیشد نداریم

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در دیدار رییس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما به حوزه ای که سکولاریستی بیندیشد و کار کند اعتقاد نداریم.
 آیت الله اعرافی دیدار اعضای کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با مراجع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تقدیر از اهتمام مجلس و کمیسیون فرهنگی به مسائل دینی گفت: آرزوهای بسیاری به آنجا وابسته است و خوشبختانه دوستان خوبی در آنجا فعال هستند.
وی افزود: حوزه وظیفه خود می داند در حد توان هم افزایی و همکاری برای رسیدن و تحقق آرمان های انقلاب اسلامی داشته باشد.
آیت الله اعرافی با بیان این که از دید ما حوزه مفهومی جامع دارد اظهار داشت: ما به حوزه ای که سکولاریستی بیندیشد و کار کند اعتقاد نداریم.
وی ادامه داد: در عصر جدید رویکرد سکولاری را شاهد هستیم که مقابل گفتمان انقلابی است، انقلاب اسلامی رویکرد اصیل جامع تمدنی را احیا کرد حوزه باید بر همین مدار رو رویکرد حرکت کند.
مدیر حوزه با بیان این که حوزه به این معنا نگاه تمدنی دارد ابراز داشت: حوزه در تعامل با جامعه است و تولیدات آن باید راهگشای حرکت جامعه باشد بر این اساس نهادهای حوزه ها هم مطالبه گر و هم پاسخگو هستند.
وی عنوان کرد: مطالبه و نقد وظیفه حوزه است و از طرف دیگر پاسخگو و تولید کننده محتوا برای رفع نیاز جامعه خواهد بود.
مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: حوزه در تراز انقلاب حوزه ای تمدنی، سیاسی، اجتماعی، مطالبه گر و در عین حال پاسخگوی مشکلات جامعه است.
وی اضافه کرد: حوزه در این عصر باید متناسب با انقلاب اسلامی حرکت کند و روح انقلابی و جامعیت باید در حوزه باشد تبعا دانشگاه هم همین گونه است. سعادت کشور در این است که حوزه و دانشگاه در مسیر تحقق آرمان های انقلاب حرکت کنند و در کنار هم باشند.
آیت الله اعرافی با بیان این که حوزه باید در ارتباط سازنده با نظام باشد گفت: حوزه نهاد برآمده از توده مردم است که ریشه در تاریخ و روحیه مردمی دارد.

آیت الله اعرافی با بیان این که در  تعامل با نظام مجلس جایگاه رفیعی دارد، گفت: وظیفه دو طرف ارتباط مستمر است، مجلس به عنوان نهاد قانونگذاری و نظارت از جیاگاه ویژه ای برخوردار است، باید توجه داشت که اسلامی بودن قوانین وظیفه ما است.

وی افزود: اسلامی بودن دو شکل است، یکی با نگاه اقلی و این که مخالفتی با اسلام نداشته باشد است و نگاه دیگر این است که قوانین از مجموعه نظارات اسلامی سرچشمه گیرد،  مورد نخست کافی نیست اگ می خواهیم قوانین در تراز انقلاب اسلامی باشد باید منبعث از نظام جامعه اسلام باشد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که اگر در جهان اسلام تحولاتی رخ دهد تجربیات ایران بسیار اثرگذار است، اظهار داشت: تجربه قانونگذار ی بر اساس موازین اسلام فاخر وقابل عرضه است اما این امر قابل ارتقا است، ارتقا این است که نظامات اسلامی با همکاری حوزه و مجلس استخراج شود، این مسأله مستلزم حرکت وسیه حوزه است.

وی ادامه داد: برای دستیابی به قوانین جامع و وسیع اسلامی نیازمند کار بیشتر است؛ همچنین بازسازی علوم انسانی و توجه به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سبک زندگی و دیگر مسائل مورد نیاز باید در دستور کار باشد؛ غرب که امروز نرم افزار فکر جهان را تولید می کند سال ها کار انجام داده است ما هم باید سال ها کار کنیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به دیدارهای گذشته خود با رهبر معظم انقلاب ابراز داشت: ایشان بر امتداد حکمت اسلامی و فسلفه مضاف، مسأله فقه و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تأکید داشتند، پشتوانه نظریه ها؛ فقه، کلام، حدیث و فلسه است، نرم افزار فرهنگ، نظریه است که مجلس و حوزه باید تعامل لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به جایگاه ویژه قم در نظام اسلامی عنوان کرد: در قم حدود 100 هزار طلبه ایرانی و خارجی مشغول هستند، نظام قم را نباید همانند استان ها بییند که نمی بینند، اگر می خواهند تربیت لازم و فعالیت های اثرگذار انجام شود قم باید واقعا متفاوت دیده شود.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: نرم افزارهای فرهنگی نیازمند تتوری، نظریه و منابع انسانی است، این مسأله در قم تولید می شود و در ایران و جهان امتداد دارد که اگر تقویت شود اثرگذاری بیشتری خواهد داشت، تعامل به ما کمک می کند تا بیشتر از واقعیات آگاه باشیم و بر اساس آن عمل کنیم.

وی اضافه کرد: توسعه مرزهای علوم اسلامی، بازسازی علوم انسانی، توجه به نظریه های در الگوی اسلامی ایرانی، سبک زندگی و فهم دقیق واقعیات جامعه بسیار مهم بوده که باید مورد توجه باشد، المصطفی امتداد انقلاب در جهان است و اگر اسلامی فکر کنیم باید به این حرکت توجه داشته باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که رهبر معظم انقلاب در دیدار شورای عالی حوزه فرمودند که حوزه عصر انقلاب با حوزه عصر انزوا فرق دارد، گفت: حوزه در عصر انقلاب وظایف مهم و متفاوتی دارد و با وجود همه مشکلات تلاش بر این است که در خدمت جامعه بوده و مشکلات را معالجه کند.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشه راهبری علوم را تصویب کرد که آثار خوبی داشت، همچنین مقشه جامعه مهندسی کشور مصوب شده اما عملیاتی نشده است  از این رو کمیسیون فرهنگی باید پیگیری جدی در این زمینه داشته باشد.

آیت الله اعرافی همچنین بر لزوم ارتباط بیشتر حوزه و مجلس، تولید نرم افزار، داشتن نگاه بین المللی و پیگیری اسناد تولید شده تأکید کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که کمیسیون فرهنگی باید نظام موضوعات را استخراج کرده و برای آن هزینه کند، اظهار داشت: حوزه در این زمینه می تواند سامان دهی و فعالیت لازم را داشته باشد./1323/پ202/ج

ارسال نظرات