۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۴۶۶۶۹۱
رییس مؤسسه مسجد:

مساجدی باید ساخته شود که در آینده نماد جمهوری اسلامی باشند

حجت الاسلام قرائتی با بیان این که مسجد گالری هنر پایدار است به اهمیت هنر در معماری اشاره کرد و گفت: اگر ما خود را ام القرای جهان اسلام می دانیم باید هنر متناسب با انقلاب اسلامی را هم خلق کنیم.
حجت الاسلام تقی قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام تقی قرائتی، رییس مؤسسه مسجد، در نشست علمی «نقش آموزه های دینی در هنر معماری اسلامی» که عصر امروز در سالن همایشهای غدیر برگزار شد، با اشاره به این که خداوند خود را با عنوان احسن الخالقین به عنوان اولین هنرمند معرفی کرده است، اظهار داشت: اگر بخواهیم سیر تاریخی را از جهت احکام مسجد بیان کنیم می بینیم که پیامبر(ص) در ساخت مسجد النبی از هیچ هنری به جز جغرافیا و تعیین دقیق جهت قبله استفاده نکرده است.

وی با بیان این که ما باید با استفاده از تاریخ تکلیف امروز خود را بفهمیم، خاطرنشان کرد: آنچه در معماری اسلامی مطرح است این است که در گذشته اسلام را در هنر داخل می کردند ولی امروزه تمام ساختمان ها و جلسات و میز و صندلی و لباس های ما غربی است و حرف از معماری اسلامی می زنیم.

حجت الاسلام قرائتی با اشاره به این که باید برای تعریف هنر اسلامی در حال حاضر راهکار ارائه کرد، افزود: ما گذشته را خوب تعریف کرده ایم و هنر را در معماری خود پیدا کرده ایم ولی امروز تمام معماری و آثار ما برگرفته از غرب است و باید به گونه ای هنر را تعریف کنیم و کاربردی کنیم که آثار هنر اسلامی را در تولیدات خود نشان دهیم.

وی با بیان این که ما حوزویان باید بستر را برای جوانان باز کنیم تا هنر شکوفا شود، ابراز کرد: ما امروز در شرایط خاصی قرار داریم و خود را ام القرای جهان اسلام می دانیم و از این جهت باید هنر اسلامی را هم بتوانیم در ظاهر شهرهای خود نشان دهیم.

رییس مؤسسه مسجد با بیان این که اسلام هنر را در خدمت ایمان می داند، افزود: هنر این است که مؤمن باشیم نه این که با مسجد بگوییم ما هنرمندیم و اگر در مسجد هم از هنر استفاده می کنیم به خاطر این است که ما را به یاد خدا بیندازد نه این که ما را از خدا دور کند.

وی با بیان این که مسجد یک گالری هنر پایدار است، اظهار داشت: مساجدی که در اسپانیا وجود دارد با این که در حال حاضر یک مسلمان هم آنجا نیست ولی هنر مسلمانان هست؛ در ایران هم فرهنگ صفویه بعد از گذشت چند قرن هنوز خودش را در چهره مسجدها به رخ ما می کشد.

حجت الاسلام قرائتی با بیان این که بعد از گذشت 40 سال از تاریخ انقلاب ما هنوز هنر انقلاب نداریم، خاطرنشان کرد: ما باید مساجدی را بسازیم که در آینده نماد جمهوری اسلامی باشد و این کار نیازمند خلق هنر بر اساس آرمان ها و اندیشه جمهوری اسلامی است./843/202/ب3

ارسال نظرات