۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۴۶۶۶۲۳

تهذیب نفس از دیدگاه سید بن طاووس کتاب شد

کتاب تهذیب نفس از دیدگاه سید بن طاووس، شرح «محاسبة النفس» از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.
کتاب تهذیب نفس از دیدگاه سید بن طاووس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب تهذیب نفس از دیدگاه سید بن طاووس، شرح «محاسبة النفس» نوشته مصطفی خلیلی در سال 1395 از سوی مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار کتاب شد.

 

در قسمتی از مقدمه ای که حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی بر این کتاب نوشته است، می خوانیم: تهذیب نفس، یعنی بی اعتنایی به جاه و مقام دنیا. تهذیب نفس، یعنی زدودن اختلافات و کنار نهادن کدورت ها، زیرا نوع این اختلاف ها بر سر پول و ارزش های حقیر و پست دنیاست. تهذیب نفس، یعنی کنار گذاردن جنگ افروزی و خون ریزی و جنایت، زیرا همه این ها از عدم تهذیب پدید می آیند.

 

بر هر انسانی تهذیب نفس لازم است و بر مسؤولان و زمام داران ضرورتش بسیار بیشتر. زیان انسان غیرمهذب یا تربیت نشده، غیر قابل تصور است. کسی که به سازندگی روح خود نپرداخته هرگز نمی تواند به سازندگی دیگران یا جامعه و سازمان و اداره و مؤسسه و محل کار بپردازد. بنابر این، واجب ترین، ضروری ترین و بلکه اولین کار بر هر کسی تهذیب نفس است.

 

در مسائل اجتماعی و سیاسی امروز جامعه و کشور ما نیز هیچ چیزی به اندازه تهذیب نفس ضرورت ندارد. اگر بگوییم همه گناهان از نفس غیرمهذب سر می زند، گزاف نگفته ایم. نفس غیرمهذب، نه تنها تحت اختیار و تصرف شیطان بوده، بلکه خود شیطانی است که موجب اغوا و ضلالت و گمراهی دیگران شده و چه بسا او پیشوا و زمام دار شیاطین گردیده به طوری که شیطان از او درس می گیرد! تهذیب نفس، مقدمه رسیدن به توحید است و عدم تهذیب سرآغاز راهی که پایانش شیطان پرستی و سجده آوردن بر ابلیس است.

 

در بخشی از کتاب آمده است: رساله محاسبة النفس بی تردید از سید بزرگوار علی بن موسی بن جعفر محمد طاووس است که در 9 صفحه خطی و 30 صفحه چاپی نوشته شده و سه نسخه خطی آن از سه مکان معتبر(کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه ملی دانشگاه تهران و کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی) نزد نگارنده است که کاملا با هم منطبق بوده و حکایت از وثاقت آن دارد، رساله مزبور با حجم کمتر از 10 صفحه دارای معانی و محتوای بسیار والاست؛ چندان که عمل بدان در سعادت انسان مورد قطع و ایقان است.

 

رساله حاضر از سید بهترین درمان برای دردهای معنوی و روحی انسان است. ممکن نیست کسی به مطالعه اش همت نماید و نفس قاسی یا ظلمانی نرم و نورانی نگردد. ممکن نیست کسی این کتاب را بخواند و بدان عمل نماید و به سعادت دنیا و رستگاری عقبا نرسد. چرا که سید بن طاووس در ضمن عالم و عامل بودن و راهنمایی مخاطب، خود راهبر است و کتاب او دوای درد است نه نسخه دوانما! او طبیعی است که کلامش دواست نه نسخه ای برای شفا.

 

این کتاب در پنج باب با عناوینی همچون «محاسبه نفس در آیینه آیات»، «محاسبه نفس در آیینه روایات»، «ایام محاسبه»، «مهم ترین زمان ها و مکان های محاسبه» و «فضیلت محاسبه» گردآوری شده است و در بخش پایانی کتاب کلامی از بزرگان درباره جهاد با نفس ذکر شده است.

 

کتاب تهذیب نفس از دیدگاه سید بن طاووس، شرح «محاسبة النفس» نوشته مصطفی خلیلی در سال 1395 با شمارگان 850 جلد و به قیمت 25000 تومان در 362 صفحه از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات