۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۴۶۶۶۱۲

شرح دعای کمیل در کتاب انیس اللیل

کتاب انیس اللیل، شرح دعای کمیل از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شد.
کتاب انیس اللیل، شرح دعای کمیل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب انیس اللیل، شرح دعای کمیل نوشته آیت الله شیخ محمدرضا کلباسی اشتری و تحقیق و تصحیح احمد کلباسی اشتری از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شد.

 

این کتاب در ابتدا به بیان زندگینامه کمیل بن زیاد نخعی، بزرگ صحابی مولای متقیان حضرت علی علیه السلام پرداخته و در ادامه دعای کمیل را به صورت فصیح و تفصیلی تشریح کرده است و در بخش پایانی نیز مطالبی را درباره نویسنده کتاب تقدیم علاقه مندان کرده است.

 

در قسمتی از زندگینامه کمیل بن زیاد نخعی می خوانیم: آفرین بر قبیلع نخع یمن که شخصیت هایی چون مالک اشتر و کمیل بن زیاد در میان خود پرورش دادند! مرحبا به این یاران واقعی امام علی علیه السلام که هیچ گاه حقیقت دینشان را به لذت دنیایشان نفروختند!

 

اگر چه کمیل از تابعین است و شخصا حضور پیامبر امرم صلی الله علیه و آله را درک نکرد، کم کم به عرصه سیاست پا نهاد و در دوران غارت بیت المال به دست ایادی خلیفه سوم، حضوری مسؤولانه پیدا کرد و در رأس هیأتی از کوفه به مدینه آمد و نامه ای از مالک اشتر و دیگر مردم عراق برای عثمان آورد.

 

هیأت اعزامی کوفه پس از ورود به مدینه به کاخ رفتند. وقتی بر عثمان وارد شدند، به تشریفات خلافت سلام ندادند؛ یعنی نگفتند: السلام علیک یا امیرالمؤمنین. این بی اعتنایی کمیل بن زیاد و همراهانش بر خلیفه سخت گران آمد، اما دیگر در خود آن قدرت را نمی دید که کمیل را زیر شلاق بخواباند و جزای جسارتش را درکنارش بگذارد، زیرا عثمان در ان روز که بر شکم عمار بن یاسر لگد می زد و ابوذر غفاری را به بیابان ها تبعید می کرد؛ عثمان دیگری بود.

 

دعای کمیل از سنخ سخنان نهج البلاغه است، با این تفاوت که در خُطب و مواعظ نهج البلاغه  مخاطب آن حضرت مردم و مخلوقاتند، ولی در دعای کمیل ذات اقدس پروردگار مخاطب است.

 

دعای کمیل، گنجینه گران بهایی در میان ادعیه است. این دعا را که امیرمؤمنان علی علیه السلام به صحابی وفادار خود، کمیل بن زیاد، آموخته است، معارف عمیق و نکته های نغزی را در خود نهفته دارد.

 

بر این دعا تاکنون شرح های مختلفی نوشته شده است، اما یکی از این شروح گسترده و نکته سنجانه، اثر حاضر است با نام «انیس اللیل»؛ مطالعه این کتاب، هر خواننده علاقه مندی را با میراث گران قدر دعا در مکتب اهل بیت علیهم السلام آشنا می سازد.

 

کتاب انیس اللیل، شرح دعای کمیل نوشته آیت الله شیخ محمدرضا کلباسی اشتری و تحقیق و تصحیح احمد کلباسی اشتری با شمارگان 800 نسخه و به قیمت 48000 تومان در 848 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات