۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۴۶۶۵۷۳
آیت‌الله ری شهری:

توجه به سیره نبوی معرفت انسان را افزایش می‎دهد

آیت‌الله ری شهری گفت: توجه به رفتار و سیره نبوی دارای ارزش معرفتی است و سیره و رفتار پیامبر(ص) در کنار اقوال ایشان از منابع مهم اسلامی به شمار می‌رود.
ریشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی‌ ری‌شهری، نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز 21 آذر در درس خارج فقه که در حوزه علمیه عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، با اشاره به فرازی از دعای مکارم الاخلاق که امام سجاد(ع) توصیه به "حسن سیره" دارد، اظهار داشت: نیکویی رفتار که همان حسن سیره است از ویژگیهای مکارم الخلاق به شمار می‌رود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید به اینکه عقل و شرع معیار تشخیص حسن رفتار است، گفت: هر رفتاری که منطبق بر عقل و شرع باشد نیکو و صحیح بودن آن عمل تصدیق می‌شود.

وی افزود: عقل و شرع هر دو به امر به معروف و نهی از منکر را قبول داشته و تصدیق می‌کنند به همین سبب انجام این فریضه واجب به صورت مطلق عملی نیکو به شمار می‌رود.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه سیره نبوی بهترین الگو برای انسانها محسوب می‌شود، ابراز کرد: کامل‌ترین الگویی که عقل و شرع به بهترین شکل در آن رعایت شده سیره رسول گرامی است توجه به سیره نبوی در زمینه‌های مختلف سیاسی، اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت و درس آموز است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با تاکید به اینکه آشنایی با سیره پیامبر(ص) از دو نظر بسیار اهیمت دارد، بیان کرد: نخست اینکه توجه به رفتار و سیره نبوی دارای ارزش معرفتی است زیرا سیره و رفتار پیامبر(ص) در کنار اقوال ایشان از منابع مهم اسلامی به شمار می‌رود.

وی افزود: همانطور که صحبت پیامبر(ص) برای همگان حجت است رفتار ایشان نیز باید حجت باشد قرآن کریم با صراحت تمام مردم را به تبعیت از پیامبر(ص) دعوت می‌کند و می‌فرماید: در سیره پیامبر الگوی نیکویی قرار دارد.

این استاد اخلاق در ادامه گفت: تاثیر تربیتی از دیگر آثار توجه به سیره نبوی است که این مهم زمینه رشد انسان را فراهم می‌کند زیرا پیامبر(ص) در صدر انسانهای حکیم و قابل الگوپذیری قرار دارد به همین سبب ایشان بالاترین ارزش تربیتی را دارد.

این مفسر قرآن کریم در پایان با بیان اینکه در روایات آمده است که بهترین سنتها رفتار رسول گرامی است، خاطر نشان کرد: امام علی(ع) فرمودند: سیره پیامبر برای الگوگیری کافی است؛ در واقع پیامبر امام ائمه است و انسانهای کامل پیرو سیره نبوی هستند./202/813/ب1

ارسال نظرات