۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۴۶۶۳۴۱
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

حسرت بزرگ آیت الله سیستانی/ نیجریه در آستانه آزادی شیخ مجاهد

صدور حکم حبس برای قاتل شیخ شحاته، واکنش علمای اهل سنت و شیعه به تمدید ده ساله ایران، افزایش سرکوب‌ها علیه مردم بحرین از مهمترین حوادث این هفته جهان اسلام بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات و حوادث مختلفی بود که شاید زمزمه آزادی شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجیریه یکی از مهمترین این اخبار بود. در بسته خبری «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» مهمترین رخدادهای هفته گذشته را با یکدیگر مرور خواهیم کرد:

عراق: حسرت آیت الله سیستانی از عدم حضور در جبهه‌ها
حجت الاسلام سید احمد الصافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی با اشاره به حسرت این مرجع تقلید نسبت به عدم توانایی در همراهی با رزمندگان خاطرنشان کرد که حضور در میدان جنگ توفیق الهی است.
از سوی دیگر حجت الاسلام سید عماد الحکیم نماینده حضرت آیت الله حکیم در دیدار با اسقف اعظم سنگال خاطرنشان کرد که مراجع تقلید با تمسک به سیره ائمه اطهار (ع) به همه ادیان و قومیت‎ها احترام می‎گذارند.
مسؤولان موزه آستان قدس حسینی از افتتاح موزه شهدای بسیج مردمی در بغداد پایتخت عراق خبر دادند.
در همین راستا برخی از نمایندگان ائتلاف ملی عراق اعلام کردند که این ائتلاف با تلاش برخی جریانات برای سهم‌خواهی و شیعه و سنی کردن بسیج مردمی مقابله خواهد کرد.
جمعی از علمای اهل تسنن انگلیس، مالزی و آمریکا که به عراق سفر کرده اند به زیارت امام حسین (ع) مشرف شدند. آنان همچنین با مسؤولان آستان مقدس حسینی دیدار و از مناطق پاکسازی شده از لوث جریان تروریستی داعش بازدید کردند.
آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف نیز در دیدار جمعی از شیعیان داخل و خارج از عراق به اهمیت زیارت عتبات مقدس اشاره کرد و بیان داشت: نتایج حاصل از زیارت مراقد مطهر ائمه اطهار (ع) و اماکن مقدس عراق و تمام کردن شرایط آن نظیر تزکیه نفس، استغفار و توبه تاثیر مثبتی بر رفتار زائران برجای می گذارد.
آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع تقلید عراق در دیدار با مسؤولان سازمان اوقاف شیعیان کویت بر ضرورت دوری از اختلافات تاکید کرد.
حجت الاسلام سید علاء الموسوی رییس بنیاد وقف شیعی عراق با بیان این که باید برای جهانیان تبیین شود که اسلام در بر گیرنده همه ابعاد حقوق بشری است، گفت: متأسفانه امروز درصدد تحریف اسلام هستند تا اجازه ندهند که صدای اسلام به گوش جهان برسد.
همچنین حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف با اشاره به تمدید 10 ساله تحریم‎های ایران خاطرنشان کرد که آمریکا نمی‎تواند ایران را با تحریم به زانو دربیاورد.

لبنان: حمایت قاطع علمای شیعه و اهل سنت از ایران
آیت الله قبلان نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، کشتار سربازان این کشور از سوی تروریست ها را با هدف انتقام گرفتن از ارتش عنوان کرد.:
در همین راستا شیخ احمد القطان رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان در پیامی، حمله عناصر مسلح به نیروهای ارتش در منطقه بقاع صفرین را به شدت محکوم کرد و افزود: این یک اقدام بزدلانه و تعرض علیه همه لبنانی هایی است که به حمایت مستمر از نیروهای ارتش می پردازند. نظامیان لبنانی به صورت شبانه روزی برای حفظ امنیت و ثبات این کشور تلاش می کنند.
حجت الاسلام حسن شریفه عضو مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نیز در پیامی مشابه حمله به نیروهای ارتش را زنگ خطری از سوی دشمن صهیونیستی و تکفیری توصیف کرد.
تمدید تحریم‌های ده ساله علیه جمهوری اسلامی ایران از دیگر موضوعاتی است که واکنش شخصیت‌های سیاسی لبنان را در پی داشت.
شیخ مصطفی ملص از روحانیان اهل تسنن و رییس جمعیت همبستگی ملی لبنان در واکنش به تمدید 10 ساله تحریم های ایران از سوی آمریکا گفت: عدم پایبندی آمریکا به توافقنامه هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 شرم آور است.

علمای شیعه و سنی نیز لبنان با محکومیت تمدید تحریم های آمریکا علیه ایران تأکید کردند ایران باید از حق خود دفاع کند.
حزب الله که در ماه‌های اخیر حضور موفقی از خود در سوریه به جای گذاشته مورد حمایت داخلی و خارجی قرار گرفت. شیخ نبیل قاووق نایب رییس شورای اجرایی حزب‌الله تاکید کرد که دستاوردهای میدانی ارتش سوریه و مقاومت در حلب معادله‌های جدیدی خلق کرده است که این معادله‌ها موجب شکست و فروپاشی پروژه تکفیری شده است.
حجت الاسلام شیخ حسن بغدادی عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان نیز اظهار داشت که آزادی حلب سبب دوری سوریه و لبنان از خطر تجزیه می شود.
در همین راستا آیت الله شیخ عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان با اشاره به ناله دولت های حامی تروریسم به دلیل شکست در سوریه، تصریح کرد که لحظه سرنوشت سازی به سود سوریه و محور مقاومت در حال رقم خوردن است.
حجت الاسلام شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان نیز خاطر نشان ساخت که عقب نشینی داعش از محورهای مختلف، پیروزی بزرگ برای محور مقاومت به شمار می آید.
حجت الاسلام شیخ محمد یزبک رییس شورای شرعی حزب الله لبنان از دیگر شخصیت‌هایی بود که به مساله حضور رزمندگان حزب‌الله در خاک سوریه اشاره کرد. وی از مجاهدان مقاومت به دلیل فداکاری و تحقق پیروزی های پی در پی تقدیر کرد.
شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مسلمان با اشاره به فشارهای صورت گرفته برای توقف ساخت دیوار حائل در اردوگاه عین الحلوه که با هدف جلوگیری از ورود تروریست ها صورت می گیرد، توقف ساخت این دیوار را خواستار شد.
در پایان حجت الاسلام سید علی فضل الله رییس حوزه علمیه بیروت تصریح کرد: ادیان الهی باید صف واحدی در مقابل کسانی که می خواهند این ادیان را دارای خدشه کنند تشکیل دهند و به مقابله با آن ها بپردازند تا اجازه پیدا نکنند ارزش های دینی و انسانی را زیر سؤال ببرند.

بحرین: از اتهامه زنی آل خلیفه تا حمایت جریان‌های داخلی از ایران
دادگاه بحرین، جلسه قرائت حکم دبیرکل جمعیت «الوفاق» را به 12 دسامبر (22 آذرماه) موکول کرد. حجت الاسلام شیخ علی سلمان بیش از یکسال است که به اتهام آنچه که «اقدام علیه امنیت ملی و تلاش برای براندازی نظام» بیان شده بازداشت و در زندان به سر می‌برد. در اقدامی مشابه رژیم آل خلیفه ادامه محاکمه آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را به شانزدهم دی ماه موکول کرد.
شهروندان بحرینی در محکومیت محاکمه شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق و حمایت از آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور، تظاهرات کردند.
بحرین در هفته گذشته شاهد برپایی نشست کشورهای حاشیه خلیج فارس بود که در اقدامی نه چندان دور از انتظار بار دیگر انگشت اتهام به سمت ایران رفته و تهران مسؤول نابسامانی‌های منطقه‌ای قلمداد شد.
حجت الاسلام شیخ علی کربابادی فعال و پژوهشگر بحرینی در گفت و گو با رسا با انتقاد از رفتار دوگانه انگلیس در قبال حقوق بشر، تصریح کرد: انگلیس به خاطر مسائل مالی تلاش دارد تا چهره رژیم‌های حاشیه خلیج فارس را خوب نشان دهد.
در همین راستا جریان العمل اسلامی بحرین، سیاست دشمنی آل خلیفه با ایران را ناشی از دخالت انگلیس در امور داخلی منطقه و سرسپردگی نظام بحرین به این دولت عنوان کرد.

از سوی دیگر حجت الاسلام شیخ حسن الدیهی معاون دبیرکل جمعیت الوفاق با تبریک فرارسیدن روز زن در بحرین تصریح کرد: بانوان بحرینی در حال مقاومت در برابر بیکاری و فقر ناشی از سیاست های نظام هستند و همچنان در کنار مردان به مبارزه با استبداد و ظلم و دیکتاتوری و فساد خواهند پرداخت.
علمای بحرین از صدور احکام ظالمانه دادگاه های آل خلیفه علیه شهروندان این کشور به شدت انتقاد کردند.
تعطیلی نمازجمعه نیز از دیگر موضوعات مهم هفته گذشته بحرین بود که با واکنش‌های مختلفی همراه بود. در همین راستا ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه بحرین از ممنوعیت برگزاری بزرگترین نماز جمعه شیعیان به شدت انتقاد کرد و خواستار از سرگیری نمازجمعه و عدم دخالت رژیم دیکتاتور آل خلیفه در مسائل دینی شد. 

مصر: صدور حکم حبس قاتل شیخ حسن شحاته
چند سالی است که مساله تحریم برگزاری مراسم جشن میلاد نبوی از سوی عالم نماهای وهابی شدت یافته است. این مساله واکنش شوقی علام مفتی مصر را در پی داشت. وی در واکنش به جنجال برگزاری جشن میلاد نبی اکرم (ص) خاطرنشان کرد که برگزاری این جشن مستحب و مشروع است.
به دنبال افزایش جریان‌های افراطی در مصر عبدالفتاح العواری رییس دانشکده اصول الدین قاهره خواستار مقابله با اندیشه‎های تکفیری شد و تصریح کرد که افکار جریان‎های تروریستی و تکفیری صلح جهانی را تهدید می‎کند.
از سوی دیگر اما دولت مصر فعالیت 71 موسسه از جمله 41 انجمن نزدیک به اخوان المسلمین را ممنوع اعلام کرد.
در همین راستا احمد طیب شیخ الازهر خواستار گسترش صلح جهانی شد و اظهار داشت که سیاست هژمونیک جهانی عامل اصلی مشکلات است.
عباس شومان معاون شیخ الازهر نیز بر ضرورت مقابله با افکار دشمنان تاکید کرد و بیان داشت که علمای الازهر از جوانان در برابر حمله‎های فکری دشمنان دفاع می‎کنند.
حمله به یک پلیس مسلمان در آمریکا دار الافتای مصر را وادار به واکنش کرد. این سازمان ضمن محکوم کردن حمله به یک پلیس محجبه آمریکایی خواستار برخورد قاطع پلیس با اسلام ستیزان شد.
محمد عبدالله نصر، مشهور به شیخ میزو، که مدتی قبل خود را مهدی موعود خوانده بود، وجود حضرت مهدی را انکار کرد. وی بارها خود را مهدی موعود خوانده و به طور گسترده در مصر شروع به تبلیغ کرده است.
دادگاه جنایی جیزه، احمد الأخرس قاتل شیخ حسن شحاته رهبر شیعیان مصر را به 14 سال حبس محکوم کرد. شیخ حسن شحاته در تیرماه 92 به طرز فجیعی به شهادت رسید. 

عربستان: شاه عربستان طی حکمی برخی اعضای دو نهاد مهم مجلس مشورتی و هیات علمای ارشد این کشور را برکنار و دو تن از عالمان لیبرال و میانه‌روی وهابی را جایگزین آن‌ها انتخاب کرد.
افغانستان: مجلس نمایندگان افغانستان پس از ادعای یک نماینده در باره تدریس وترویج افراطی گری در دانشگاه ها و مساجد افغانستان، وزیر حج و اوقاف و معاونان وزارتخانه های آموزش عالی، اطلاعات و فرهنگ و آموزش و پرورش را فراخواند.
فلسطین: نظامیان رژیم صهیونیستی در ادامۀ سرکوبگری‌های خود 572 فلسطینی را در ماه گذشتۀ میلادی بازداشت کرده‌اند. از سوی دیگر نهادهای آگاه اعلام کردند دو اسیر فلسطینی که 71 روز است دست به اعتصاب غذا زده‌اند، در آستانه مرگ قرار دارند.
در همین راستا اعضای خانواده های فلسطينیان زندانی در اسرائیل، برای اعلام همبستگی با آنان در مقابل ساختمان دفتر کمیته صلیب سرخ در غزه تجمع کردند.
رژیم صهیونیستی همچنین با افزایش فشار بر مسلمانان و به بهانه تأخیر برخی از نمازگزاران، اقامه نماز جمعه در مسجدالاقصی را برای ساکنان نوار غزه تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد.
قزاقستان: اداره مسلمانان قزاقستان به منظور اصلاح افراد متهم به افراط‌گرایی و جلوگیری از گسترش افراط‌ در زندان‌های این کشور، روحانیانی را به خدمت گرفته و در سال جاری موفق به بازگرداندن بیش از 180 افراط‌گرا به سمت اسلام واقعی شدند.
پاکستان: ظاهر القادری رهبرحزب سیاسی 'تحریک عوامی پاکستان' هشدار داده که این کشور ممکن است هدف بعدی گروه تروریستی داعش باشد.
حجت الاسلام سید سبطین حیدر سبزواری رییس ایالتی مجمع علمای شیعه پاکستان،گفت: تروریسم غده سرطانی است که بنیان های کشور را هدف گرفته است.
حجت الاسلام راجه ناصر عباس جعفری رییس مجلس وحدت مسلمین پاکستان از مرکز تروریسم خواندن این کشور از سوی رییس جمهور افغانستان به شدت انتقاد کرد.
حجت الاسلام علی انور جعفری دبیر مجلس وحدت مسلمین در ایالت سندہ پاکستان به ھمراہ دیگر اعضای این مجلس در نشست خبری روز گذشته از برگزاری ھفته وحدت از 12 تا 17 ربیع الاول در این کشور خبر داد.
ترکیه: اعضای سازمان های جامعه مدنی به ریاست انجمن جوانان آناتولی ترکیه با سردادن شعار ‍"فراموش نکنید آنها هم از سرما رنج می برند" در میدان ایاصوفیه استانبول گرد هم آمدند و پس از اقامه نماز تهجد٬ برای مسلمانان غزه٬ حلب و آراکان میانمار دعا خواندند.
نیجریه: میلیون ها نفر از شیعیان نیجریه پس از شنیدن خبر آزادی رهبر شیعیان این کشور از سوی دادگاه ابوجای نیجریه، خود را برای استقبال از 'شیخ ابراهیم زکزاکی' آماده می کنند.
همچنین عبدالله احمد فعال سیاسی نیجریه با تاکید براینکه دولت نیجریه تا کنون به حکم صادره دادگاه این کشور در خصوص آزادی شیخ زکزاکی عمل نکرده است، گفت: نقض حکم دادگاه نیجریه می‌تواند عواقب وخیمی را برای دولت در پی داشته باشد.
الجزایر: شیخ محمد علی فرکوس معروف به ابوالمعز مفتی اعظم کشور الجزایر گفت: مقامات سعودی با مناسک حج تجارت می کنند و مصداق عینی سد عن سبیل الله هستند و مانع از ادای مناسک حج و عمره از سوی مسلمانان می شوند.
میانمار: نجیب رزاق نخست‌وزیر مالزی جنایات علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار را «نسل‌کشی» توصیف کرد و جامعۀ جهانی را به اعمال فشار به دولت میانمار برای پایان دادن به این خشونت‌ها فراخوند.
فرانسه: نهادهای مدنی دفاع از حقوق مسلمانان فرانسه، نشستی را با موضوع مبارزه علیه اسلام‌هراسی در شهر لیون این کشور برگزار کردند./981/ب952/ک

ارسال نظرات