۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۴۶۶۲۰۸
آیت الله عبداللهی:

تقوا کلید حل مشکلات فردی و اجتماعی است

استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به آیات قرآن تقوا را سبب بصیرت و خروج از مشکلات دانست و گفت: اگر مسؤولان تقوا و توکل داشته باشند بهترین عملکرد را خواهند داشت.
آیت الله عبداللهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمود عبداللهی، عضو مجلس خبرگان رهبری، امشب در درس اخلاق هفتگی مسجد خاتم الانبیای پردیسان قم، در ادامه بحث گذشته در رابطه با فلسفه بعثت انبیا(ع) برخورداری از حیات طیبه و نورانیت در زندگی را از مهم ترین فلسفه های بعثت عنوان کرد.

وی در بیان عوامل نورانیت انسان در دنیا و آخرت به آیه 26 سوره انفال اشاره و خاطرنشان کرد: در این آیه خداوند تقوای الهی را سبب فرقان دانسته است به این معنی که اگر انسان در تمام مراحل زندگی خود اعم از فردی و اجتماعی رضای خداوند را در نظر داشته باشد خداوند به او نورانیت، بصیرت و آگاهی درونی عطا می کند.

آیت الله عبداللهی تقوا را به معنی تطبیق اعمال با رضوان الهی دانست و تصریح کرد: به هر نسبتی که انسان خود را در مسیر تکامل به سمت خداود قرار دهد خداوند برای او گشایش قرار می دهد و گناهانش بخشیده می شود.

وی با اشاره به آیه 27 سوره حدید ابراز داشت: رعایت تقوا و ایمان به پیامبر(ص)رحمت خداوند را دوچندان می کند و خداوند نورانیت و بصیرتی برای او قرار می دهد که در دنیا و آخرت راه را از بیراهه تشخیص می دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خداوند راه درست را به کسانی که تقوا داشته باشند نشان می دهد، خاطرنشان کرد: اگر فعالان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر حوزه ها تقوا پیشه کنند تلاششان نورانیت پیدا می کند و بهترین عملکرد را خواهند داشت.

وی با اشاره به این که جوامع مدرن به بحران روحی و معنوی دچار هستند، گفت: متأسفانه سبک زندگی ما هم در ایران به سبک زندگی غربی نزدیک شده است و این خلأ معنویت در جامعه ما هم احساس می شود.

آیت الله عبداللهی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) کلید حل مشکلات جامعه را تقوا دانست و اظهار داشت: پیامبر(ص) فرمودند که من آیه ای را سراغ دارم که اگر مردم به این آیه عمل کنند تمام مشکلاتشان حل خواهد شد و سپس به آیه « ومن یتق الله یجعل له مخرجا» اشاره کردند.

وی تقوا را نه تنها برای مشکلات فردی بلکه برای مشکلات اجتماعی هم مؤثر دانست و تصریح کرد: اگر در مسأله برجام که از ابتدا هشدارهای زیادی داده شد تقوا بیشتر رعایت می شد و توکل بیشتری به خدا داشتیم خداوند بصیرت می داد و بسیاری از این مشکلات امروز به وجود نمی آمد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که بصیرت از راه تعلیم و تعلم به دست نمی آید، ابراز داشت: بصیرت را خداوند به کسانی می دهد که تقوا داشته باشند و ممکن است فردی هیچ سوادی هم نداشته باشد ولی در دو راهی های زندگی همیشه درست عمل کند./843/201/ب3

ارسال نظرات