۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۴۶۶۱۶۶
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

بررسی مفهوم عام و مصادیق اقتصاد مقاومتی

حجت الاسلام والمسلمین کریمی نیا با اشاره به اینکه توجه به سرمایه گذاری داخلی، منافع زیادی را به همراه دارد، گفت: در مرحله نخست برای افراد جامعه سبب اشتغال زایی بیشتر خواهد بود، دوم این که منافع آن بیشتر نصیب مردم کشور می‌شود تا شرکت های خارجی و سوم این که شرکت های خارجی به سود کم قانع نیستند در حالی که سرمایه گذاران داخلی از همین سودهای کم استقبال می کنند و بهره زیادی می برند.
حجت الاسلام و المسلمین کریمی نیا

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی کریمی نیا، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگاری خبرگزاری رسا، با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک مفهوم عام و دارای مصادیق فراوان است، اظهار داشت: برخی فکر می کنند تنها منظور از اقتصاد مقاومتی صرفه جویی و پرهیز از اسراف است، ولی این امر یکی از مصادیق فراوانی است که اقتصاد مقاومتی دارد.

وی ادامه داد: به طور کلی در خصوص اقتصاد مقاومتی می‌توان گفت که چندین مفهوم قابل استنتاج و استفاده است، مفهوم اول اقتصاد مقاومتی سرمایه گذاری است، آیا تنها چشم به خارج دوخته شود یا به سرمایه گذاری داخلی هم توجه شود که در صورت دوم منافع زیادی برای داخل به وجود خواهد آمد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی نیا عنوان کرد: اگر روی سرمایه گذاری داخلی توجه شود منافع زیادی دارد؛ در وهله نخست برای افراد جامعه سبب اشتغال زایی بیشتر خواهد بود، دوم این که منافع آن بیشتر نصیب مردم کشور می‌شود تا شرکت های خارجی و سوم این که شرکت های خارجی به سود کم قانع نیستند در حالی که سرمایه گذاران داخلی از همین سودهای کم استقبال می کنند و بهره زیادی می برند.

تولید داخلی بخشی از ابعاد اقتصاد مقاومتی

وی با بیان اینکه شرکت های خارجی معمولا تحت تاثیر قدرت های خارجی هستند و در موارد متعددی نقض تعهد و خلف وعده می کنند، اظهار داشت: مفهوم دوم اقتصاد مقاومتی تولید است توجه به تولید داخلی بخش دیگری از ابعاد اقتصاد مقاومتی است.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد:‌ تمام فعالیت های اقتصادی باید به تولید هر چه بیشتر منجر شود در جای که امروزه شاهد رشد قارچ گونه بانک ها هستیم گاه بانک ها آن هم با اسم های متفاوت در یک خیابان بیش از بنگاه های تولیدی هستند.

وی مفهوم سوم اقتصاد مقاومتی را توزیع عادلانه مزایا دانست و اظهار داشت: آیا منافع اقتصادی باید نصیب بخش خاصی از جامعه مثل بانک ها، شرکت ها سرمایه داران شود یا ثروت باید در دست همه مردم در گردش باشد به یک باره برای خرید خودرو وام های کلان و با امتیاز داده می‌شود و از مردم خواسته می‌شود با گرفتن وام خودروی جدید بگیرند یا خودروی فرسوده خود را اسقاط کنند در حالی که این امتیازها برای مسکن یا ازدواج جوانان داده نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی نیا اضافه کرد: شاهد آن هستیم که بازار خودرو داغ است و هر روزه بر تنور خودرو سازان دمیده می‌شود در حالی که بازار مسکن با رکود بی سابقه روبرو است اگر بازار مسکن رونق داشته باشد حداقل صد شغل ارتزاق و بهره مندی دارد.

پرهیز از اسراف و زیاده روی

وی مفهوم چهارم اقتصاد مقاومتی را پرهیز از اسراف و زیاده روی دانست و گفت: هنوز اقتصاد مقاومتی در بعد مصرف به صورت فرهنگ در نیامده است و مصرف گرایی، ریخت و پاش و تجمل گرایی به صورت عادت در آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی نیا عنوان کرد: در کشورهایی مثل چین از افراد دارای زندگی تجملی ده درصد مالیات بیشتر اخذ می‌شود در کشوری مثل ایتالیا خانم ها از جواهرات زیور آلات فراوان استفاده نمی کنند چون در این صورت شاخص شده است و پلیس گشت نامحسوس این افراد را شناسایی کرده است و مالیات بیشتری از آنان گرفته می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مفهوم پنجم اقتصاد مقاومتی کمک به اقشار آسیب پذیر و کم در آمد است، اظهار داشت: کارتن خواب ها، معلولان جسمی و فکری بیماران کهن سالان، بیوه ها و مانند آن از آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند زندگی این عده به یارانه وابسته است حذف یارانه از افراد دارای درآمد معقول است ولی یارانه افراد اسیب پذیر باید ادامه پیدا کند.

ایجاد شغل برای اقشار جامعه به ویژه جوانان

وی مفهوم ششم اقتصاد مقاومتی را ایجاد اشتغال برای اقشار جامعه بویژه جوانان دانست و ابراز کرد: افراد زیادی دارای تحصیلات بالا در جامعه هستند، ولی هیچ شغلی برای آنان وجود ندارد به عنوان جمع بندی اقدام و عمل مساله مهمی است که بیشتر این مساله یعنی اقدام و عمل باید از ناحیه دولتیان صورت پذیرد، چون بیشترین امکانات در اختیار دولت است، البته همکاری مردم با دولت به پیروزی اقتصاد مقاومتی در عرصه داخلی و خارجی کمک فراوانی خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی نیا در پایان گفت: در عرصه بین الملل تحریم ها و فشارها مسائل اقتصادی کشور را هدف قرار داده است و اقتصاد مقاومتی در صورت اقدام و عمل از ناحیه دولت و مردم تحریم های دشمنان را ناکام خواهد گذاشت./875/302/ب3

ارسال نظرات