۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۴۶۶۰۵۸
استاد حوزه علمیه قزوین:

امام حسن عسکری نماد حفظ عزت شیعیان در اوج غربت بودند

حجت الاسلام کریمیان امام عسکری را نماد حفظ عزت شیعیان در اوج غربت دانست و گفت: امام اگرچه در حبس جسمانی بودند اما با این حال از بسط روحانی معارف الهی و آموزه‌های اصیل اسلامی غافل نبود به طور اصولی در زندگی ائمه هیچ‌گاه حرکت‌های ظالمانه مانع از پندهای صالحانه آنها نشده است.
احسان کریمیانها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین حجت الاسلام احسان کریمیان استاد حوزه علمیه قزوین امشب در حسینیه زبیده خاتون قزوین ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن عسکری(ع) با اشاره به زندگانی آن امام بزرگوار گفت: زندگی امام حسن عسگری(ع) اگرچه در محاصره و فشارهای شدید و جانفرسا بود امام آن حضرت در عین حال بارقه امیدی برای شیعیان خودشان بودند که قلب آنها را آکنده از عشق و محبت می‌کردند.

وی در ادامه با اشاره به معرفت و شناخت پیدا کردن به عظمت امام حسن عسگری(ع) افزود: اگر بخواهیم نسبت به مقام شامخ آن امام همام دست بینش و بصیرت پیدا کنیم باید به رمزگشایی سه دوره حساس و مخاطره آمیز از زندگانی آن بزرگوار بپردازیم.

این کارشناس مذهبی در ادامه با اشاره به دوره های حساس و سرنوشت ساز زندگانی امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: دوره نخست مربوط به اقامت اجباری امام در کمپ نظامی سامرا است که البته قسمت اعظم زندگی آن امام را دربر می‌گیرد دوره حیات ایشان همزمان با سه خلیفه عباسی به نام‌های معتز، مهتدی و معتمد بود پایتخت حکومت عباسی هم در آن زمان در سامرا بود از این رو بر اثر مراقبت‌های ویژه عمال و جاسوسان دستگاه حکومتی رفته‌رفته تردد شیعیان و ارتباط آنها با امام رو به افول می‌رفت.

وی در ادامه با بیان اینکه دستگاه حکومتی سعی در ایزوله کردن و منزوی کردن امام داشت خاطرنشان کرد: تلاش دستگاه حکومتی این بود که از طریق منزوی کردن امام از یک سو چراغ تشیع را خاموش کند و هم با تحت نظر قرار دادن آن امام از ولادت حضرت مهدی(عج) باخبر شود و در پی آن اقدامات لازم برای قتل آن حضرت را که خطری بزرگ برای حکومت عباسی بود را فراهم کند.

این استاد حوزوی در ادامه اضافه کرد: امام در این دوران با توسعه نگرش تشکیلاتی و انتخاب نمایندگان ویژه با سلاح وکالت محدودیت‌های شدید حاکم بر بیت خود را خنثی کرد به عنوان نمونه می‌توان از عثمان بن سعید و خادم او به عنوان برخی از نمایندگان خاص نام برد این نمایندگان حامل پیام‌های محرمانه امام به اصحاب و شیعیان خودشان در خارج از محدوده حصر بودند.

وی در ادامه با بیان اینکه امام حسن عسکری (ع) با انتخاب نمایندگان ویژه در توسعه و گسترش تشیع موفقیت‌های زیادی را به دست آوردند ابراز کرد: در طول تاریخ گسترش تشکیلات شیعه توسط امام در آن تنگناهای حرکت شکن و محدودیت‌های آن چنانی بسیار بی‌سابقه و بی‌نظیر بوده است امام عسکری در این دوره عزت درونی را به شیعیان بازگرداند.

امام حسن عسکری نماد حفظ عزت شیعیان در اوج غربت بود

حجت الاسلام کریمیان در ادامه امام را نماد حفظ عزت شیعیان در اوج غربت دانست و تصریح کرد: امام اگرچه در حبس جسمانی بودند اما با این حال از بسط روحانی معارف الهی و آموزه‌های اصیل اسلامی غافل نبود به طور اصولی در زندگی ائمه هیچ‌گاه حرکت‌های ظالمانه مانع از پندهای صالحانه آنها نشده است و این حیله دشمن با تدبیر هوشمندانه ائمه همواره با شکست روبرو شده است.

وی در پایان گفت: سانسورهای شدید هیچ‌گاه مانع از رسیدن صدای حق به تشنگان آزادگی و حقیقت نبوده و نیست دوره دوم مربوط به دوران پیش از ولادت حضرت مهدی(عج) است که آن حضرت در این دوران تلاش می‌کرد که اصحاب خود را برای وقوع این اتفاق عظیم آماده کند دوره سوم از ولادت حضرت مهدی(عج) آغاز می‌شود آن حضرت می‌بایست در عین معرفی آن حضرت به اصحاب خاص خود به طور قابل توجهی اقدامات تامین حراستی و امنیتی در مورد آن حضرت را انجام می‌دادند./202/873/ب1

ارسال نظرات