۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۴۶۶۰۲۶
عضو مجلس خبرگان رهبری:

حوزه‎های علمیه باید مباحث حقوق بشر را مورد بررسی قرار دهند

عضو مجلس خبرگان رهبری بر ضرورت توجه به مشترکان قوانین بین المللی و شریعت اسلامی در زمینه حقوق بشر تاکید کرد و گفت: حقوق بشر در حوزه‎های علمیه باید مورد بررسی قرار گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری عصر امروز در دومین همایش اسلام و حقوق بین المللی بشر دوستانه که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، بر ضرورت گسترش صلح جهانی تاکید کرد و گفت: همه به خوبی می‎دانند که صلح به نفع جهانیان است و جنگ هیچ گونه سودی ندارد.

وی با اشاره به پیام حضرت آیت الله مکارم به دومین همایش اسلام و حقوق بین المللی بشر دوستانه خاطرنشان کرد: در مکان‎های مختلف مانند دانشگاه، مدارس و حوزه باید قوانین بشر دوستانه به جهانیان معرفی شود. ادیان و مذهب نیز باید در این زمینه فعال شوند و زمینه صلح جهانی را فراهم سازند.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی تصریح کرد: در اسلام نکات و قواعدهای بیشتری در مورد اسلامی سازی و تقلیل کشتار در جنگ نسبت به قوانین بین المللی وجود دارد.

وی خواستار توجه به مسائل مشترک میان شریعت اسلامی و حقوق بشر بین المللی شد و اظهارداشت: حقوق بشر در اسلام و در شریعت اسلامی با قوانین حقوق بشر تفاوت دارد که باید در زمان مناسب و با حضور علما و اندیشمندان مورد بحث و گفت‎وگو قرار گیرد اما اسلام و قوانین بین المللی دارای مسائل مشترک بسیاری هستند که باید در دوران کنونی مورد توجه قرار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری باب اجتهاد را باز دانست و بیان داشت: باب گفت‎وگو در زمینه حقوق بشر باز است. حوزه علمیه می تواند در مورد حقوق بشر نظریه پردازی کند.

وی تاکید کرد که در هر سنت، مذهب و مکاتب مسائلی وجود دارد که موجب می‎شود موجب همگرایی بشر شود.

استاد حوزه علمیه قم شبهه ایجاد تنزاع در برداشتن مالکیت آب را رد کرد و اظهار داشت: اگر آب را برای همه جهانیان بدانیم می توانیم برای جلوگیری از تنزاع قواعد و قوانین بین المللی با نگاه فقه و حقوق بین المللی وضع کنیم تا از هر گونه تنش احتمالی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: برداشتن مالکیت از آب یک فکر جدید و بدیعی است که باید به آن توجه ویژه ای کرد./994/پ202/ج1

ارسال نظرات