۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۴۶۶۰۲۲
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

وقف ظرفیت ارزشمندی برای تقویت حوزه های علمیه است

امام جمعه نکا وقف را بهترین وسیله برای تقویت حوزه های علمیه دانست و گفت: موقوفات در طول تاریخ پشتوانه محکمی برای حوزه ها و پرورش طلاب علوم دینی بودند که متأسفانه به دلیل عدم نظارت و ساماندهی مناسب به فراموشی سپرده شد.
امام جمعه نکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نکا، حجت الاسلام محمدباقر محمدي لاييني، عضو شورای حوزه علمیه مازندران امروز در دیدار رییس اوقاف این شهرستان با تأكيد بر احياي موقوفات حوزه هاي علميه، خواستار تشويق مردم براي انجام وقف در جامعه و نهادينه كردن آن در بين آحاد جامعه شد.

امام جمعه نکا وقف را بهترین وسیله برای تقویت حوزه های علمیه دانست و خاطرنشان کرد: موقوفات در طول تاریخ پشتوانه محکمی برای حوزه ها و پرورش طلاب علوم دینی بودند که متأسفانه به دلیل عدم نظارت و ساماندهی مناسب به فراموشی سپرده شد.

مسؤول حوزه علمیه نکا با بیان این که در حال حاضر بسیاری از موقوفات حوزه های علمیه شناسایی نشده و یا به حال خود رها شده است، خاطرنشان کرد: اگر این موقوفات احصاء و احیا شوند به حتم بسیاری از مشکلات مالی مدارس علمیه رفع خواهد شد.

حجت الاسلام لائینی استقلال را یکی از مهم ترین شاخصه های علما و حوزه های علمیه در طول تاریخ عنوان کرد و بیان داشت: علیرغم این که حوزه و روحانیت مهم ترین پشتوانه پیروزی انقلاب و تداوم آن بوده و هستند، اما هیچ گاه به کمک های دولتی وابسته نبوده و نیستند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که حوزه های علمیه همواره با کمک های مؤمنان اداره شده است، تصریح کرد: شیوه اداره حوزه های علمیه و نگاه خاص مراجع و فقهای دینی به این نوع مدیریت به یک الگوی اثربخش در دنیای اسلام تبدیل شده است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که حوزه و روحانیت مدافعان حقیقی اسلام ناب و انقلاب هستند، خاطرنشان کرد: اگر نقش آفرینی علما و بزرگان دینی در طول تاریخ نبود امروز اسلام ناب دستخوش تحریف های گسترده ای قرار می گرفت.

حجت الاسلام لائینی با بیان این که علما با تحمل مشکلات و مشقت های بسیاری میراث ماندگار پیامبران الهی و ائمه معصومین(ع) را حفظ کردند، تصریح کرد: امروز باید با بهره گیری از ظرفیت های موجود از این میراث ماندگار حراست و پاسداری کنیم.

مسؤول حوزه علمیه نکا با تأکید بر این که امروز هجمه های گسترده ای علیه اسلام و ارزش های انقلاب وجود دارد، بیان داشت: باید برای ایستادگی و مقابله با این هجمه های خطرناک مبانی دینی و انقلابی را در جامعه رشد دهیم و تقویت کنیم.

وي در بخش دیگری از سخنان خود وقف را چشمه‌ای دانست که سودرسان است و خیرات می‌رساند که خاموشی‌بردار نیست و بايد در كمك به نيازمندان، احياي موقوفات حوزه هاي علميه و توجه به نيازهاي جامعه، توجه ويژه در بخش وقف، اعمال شود.

امام جمعه نكا اظهار داشت: وقف سنت حسنه‌ای است که در همه دوره‌های تاریخی از سوی افراد خیراندیش اجرا می‌شود و مردم باید اهتمام لازم را نسبت به وقف داشته و براي احياء، ترويج و گسترش آن در جامعه تلاش كنند.

حجت الاسلام محمدي لاييني وقف را از باقیات الصالحاتی دانست که برای همیشه ماندگار و زنده است و با مرگ يك فرد از بین نمی‌رود و براي همگان در همه اعصار باقي خواهد ماند و به همین دلیل بايد با توجه به توصيه اسلام در اين راستا با تلاش بيشتري وارد شويم.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که غفلت از مسأله وقف، كار پسنديده اي نيست، تصریح کرد: وقف، يك مسأله مهم براي جهان اسلام و بايد به نوعي براي ترويج وقف و جايگزيني آن به جاي هديه تلاش بيشتري انجام شود.

مسؤول حوزه علمیه نکا در ادامه سخنان خود بیان داشت: احياي مسأله وقف، منشأ تحول عظیمی در کشور و جامعه و رونق امرو نيازمندان است كه بايد با عمل درست به نيات واقفان، كمك كار نيازمندان و رفع احتياج محتاجان باشيم.

حجت الاسلام محمدي لاييني افزود: پس از پيروزي انقلاب اسلامي به گسترش حوزه توجه جدي و گستره انجام شده است و اكنون شاهد احياي موقوفات در بخش هاي مختلف هستيم و واقفان خير انديش با وقف اموال خود به ترويج اين فرهنگ و سنت حسنه شركت كردند.

وي گفت: همانطور كه بارها بر ترويج وقف براساس نسازهاي جامعه در امور فرهنگي، پزشكي و خدمات رساني تأكيد شده است بايد در اين راستا با تلاش و جديت بيشتر وارد شويم و با مورد توجه قرار دادن نيازهاي جامعه، در وقف متناسب با نياز روز سهيم شويم.

امام جمعه نکا اظهار کرد: همه مسؤولان و نهادهای اجرایی استان و شهرستان باید فعالیت خود را در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری انجام دهند و با توجه به اینکه وقف دارای جایگاه رفیعی در جامعه است، باید همه ما برای ترویج این سنت حسنه الهی تلاش کنیم تا با رفع نیازهای جامعه، شاهد رشد و شکوفایی در حامعه باشیم./1317/202/ب2

ارسال نظرات