۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۴۶۵۹۹۷
استاد حوزه علمیه:

تقوا سبب کمال تحمل و ظرفیت انسان می شود

معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد با بیان اینکه تقوا سبب می شود تا تحمل و ظرفیت انسان به کمال برسد، گفت: تقوی سبب می شود تا در مواقع حساس انسان خویش را نبازد و شیطان بر او چیره نگردد.
تقوا

به گزارش خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام حسین فضیلتی نیا معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد، عصر امروز در سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) در مسجد فاطمه الزهرا(س) عنبرآباد، اظهار کرد: این انقلاب آرزوی انبیا، ائمه اطهار و اولیای خداوند متعال بوده است، از جمله امانت هایی که امروز در دست ماست این نظام ولایی و انقلاب جمهوری اسلامی است.

وی بیان کرد: ما در این فضایی که آرزوی پیامبران و ائمه اطهار بود نفس می کشیم و باید شاکر بود؛ و تقوا سبب نجات از سختی ها و مشکلات از سوی پروردگار می شود و راه نجاتی که برای انسان ایجاد گردد سبب می شود تحمل و ظرفیت انسان به حد کمال برسد.

حجت الاسلام فضیلتی نیا تصریح کرد: از این رو که ائمه اطهار مانند پدری دلسوز برای ما هستند ما را به زینت بودن برای خودشان سفارش می کنند و می فرمایند «کونُوا لَنا زَيْناً وَ لا تَکونُوا عَلَيْنا شَيْناً»؛ زینت بودن یعنی دقیقا آنچه را که این حضرات از ما می خواهند همان باشیم تا وقتی دیگر مذاهب ما را به قضاوت می نشینند، جز خوبی مکتب و صاحبان آن چیزی نبینند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری(ع) در عمر 28 ساله و زعامت 6 ساله خودشان همواره به ارشاد شیعیان پرداختند و بنا بر فرموده خود حضرت دستگاه عباسی ایشان را برای زیر نظر گرفتن و در نهایت به شهادت رساندن، وی را به سامرا که لشکر گاهی بود منتقل کردند.

وی یادآور شد: دستگاه بنی عباس می خواستند با خاموش کردن نور اهل بیت عصمت در میان مردم، اسلام واقعی را از بین ببرند، امام یازدهم از وصیت های مهمشان که انگار در همین دوره بوده اند و ما را وصیت می نمایند، به تقوای الهی و ایجاد ورع است که می فرمایند«  أُوصيكُمْ بِتَقْوَى اللّهِ وَ الْوَرَعِ فى دينِكُمْ»، که این تقوا یعنی همان ملکه ای که سبب می شود در مقابل انسان و گناه سدی مستحکم ایجاد گردد، تا انسان در منجلاب گناه و شهوات نفسانی دنیوی غرق نشود.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد ابراز داشت: بنا بر فرمایش قرآن کریم، که در اوایل سوره مبارکه طلاق می فرماید «وَمَن یَتَّقِ اللَّـهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَ‌جًا»، تقوا سبب می شود در سختی ها و مشکلات از سوی پروردگار راه نجاتی برای انسان ایجاد شود.

حجت الاسلام فضیلتی نیا عنوان کرد: تقوا سبب می شود تا تحمل و ظرفیت انسان به کمال برسد و در مواقع حساس خویش را نبازد و شیطان بر او چیره نگردد و امام در بخشی از وصیت خویش ما را به راستگویی و اداء امانت ولو اینکه طرف مقابل مسلمان نیز نباشد سفارش می نماید و می فرماید« (اوصیکُم بِا) صِدْقِ الْحَديثِ وَ أَداءِ الأَمانَةِ إِلى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فاجِر».

وی ادامه داد: در روایات، دیندار واقعی را به راستگو و امانتدار بودن تعریف می کنند و شخص دروغگو را دشمن خداوند متعال معرفی کرده است و از جمله امانت هایی که امروز دست ما است این نظام ولایی و انقلاب جمهوری اسلامی است که با مشقت زیاد و خون شهدای عزیزمان به دست آمده است، بنابراین نباید به این نعمت و امانت الهی خیانت کرد.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: از سال 42 که جرقه های انقلاب زده شد، ببینیم پای این انقلاب چند صد هزار نفر به درجه شهادت نائل شدند و هنوز هم که عمری از انقلاب می گذرد روزی نیست که شهیدی در راه آن نداده باشیم، بنابراین باید خیلی مراقب بود که به فرمایش امام عسکری(ع) گردن نهاده و امانت دار خوبی باشیم و فردای قیامت مقابل شهدای عزیز شرمنده نباشیم.

وی اظهار کرد: این انقلاب آرزوی انبیا، ائمه اطهار و اولیای خداوند متعال بود که هیچگاه بدین مستحکمی و قدرت اسلام واقعی برایشان محقق نشد؛ چرا که بنابر دلایل متعدد پذیرش برای مردم آن زمان وجود نداشت، اما امروز به برکت راهنمایی های امام و رهبری عزیز و مجاهدت های رزمندگان اسلام، ما در این فضایی که آرزوی پیامبران و ائمه اطهار بود نفس می کشیم و باید قدر این نعمت را دانست و برای هر لحظه آن شکر گذار درگاه الهی بود.

حجت الاسلام فضیلتی نیا افزود: از دیگر سفارشات امام عسکری (ع) به حُسنِ همسايه داری بود و پیشوای یازدهم امام حسن عسکری (ع) وصیت کردند تا مسلمانان بر سر جنازه یکدیگر حاضر شوند و مريضانشان را عيادت كنند و این از دستورات اسلامی است./101/9709/ب1

ارسال نظرات