۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۴۶۵۹۵۴
استاد خسروپناه:

تفکر سکولاریسم حوزه را تهدید می کند

حجت الاسلام والمسلمین خطر تفکر سکولار در حوزه را جدی ارزیابی کرد و گفت: برخی به دنبال القای عدم دغدغه حوزه نسبت به مسائل اجتماعی هستند.
خسروپناه حجت الاسلام والمسلمین عبد‌الحسین خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در حاشیه دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به شاخصه های حوزه انقلابی اظهار داشت: ما برای داشتن حوزه انقلابی باید شاهد گسترش فقه و فلسفه در عرصه های اجتماعی باشیم ولی اگر فلسفه ما فقط در حوزه انتزاعیات و فقه ما تنها در حیطه طهارت و دیات باقی بماند نمی توانیم حوزه ای با مبانی انقلابی داشته باشیم.

رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران تأکید کرد: باید فقه عمق پیدا کند و فلسفه گسترش بیشتری پیدا کند و از طرفی باید فقه و فلسسفه وارد عرصه سیاست و اجتماع شود و درغیر این صورت طبیعتا حضور دین در عرصه جامعه معنایی ندارد و دیگر نمی توانیم از حوزه انقلابی سخنی به میان برویم.

وی فقه النظام و فقه الاجتماع را از شاخصه های اصلی حوزه انقلابی دانست و با تأکید بر لزوم تأسیس فلسفه های مضاف در حوزه، ظهور و بروز حقوق اجتماعی را نیز در حوزه ضروری برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خطر سکولاریسم در حوزه علمیه خاطرنشان کرد: گاهی مقصود از سکولاریسم در حوزه این است که حوزویان معتقد به جدایی احکام دینی از عرصه اجتماع باشند که به شکر خدا این مسأله را در حوزه نداریم ولی گاهی تفکر سکولار در حوزه این است که نسبت به دغدغه های اجتماعی نظام بی تفاوت باشیم که این خطر همواره حوزه را تهدید می کند که باید برای آن فکری شود.

وی تصریح کرد: حضور حوزه در اجتماع، انقلابی ماندن آن را تضمین می کند، بنابراین حوزه در عین حالی که از دولت و بخش های دولتی استقلال دارد، نباید نسبت به مسائل کشور نیز بی تفاوت باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین به عرصه های اجتماعی در قرآن اشاره کرد و گفت: در کتاب آسمانی ما به عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی پرداخته شده است همچنانکه بخش عمده ای از آیات قرآن مسائل اقتصادی، سیاسی، نظامی و از جمله جهاد است که همگی در عرصه اجتماع است.

وی در پایان تأکید کرد: مسأله جهاد فقط مسائل نظامی نیست، بلکه در قرآن برجهاد فرهنگی وسیاسی تأکید می کند، بنابراین حوزه ای که متولی تفسیر قرآن و تفقه در دین است و تحقق آموزه های دینی را می خواهد باید این مفاهیم اجتماعی قرآن را خوب تبیین کرده و به کار گیرد./1330/پ202/ج

ارسال نظرات