۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۴۶۵۹۱۵
آیت الله اعرافی در اجلاسیه جامعه مدرسین:

حوزه انقلابی در زمین دشمن بازی نمی کند/ سکولاریسم اندیشه انقلاب را تهدید می کند

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که حوزه انقلابی زمان را می شناسد، گفت: حوزه انقلابی بصیرت دارد و در میدان دشمن بازی نکرده و فریب توطئه های آن را نمی خورد.
آیت الله اعرافی سخنرانی ‌آیت الله اعرافی در اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه صبح امروز در دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد که در مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، با تقدیر از جامعه مدرسین برای برگزاری این همایش گفت: ما پذیرا نقطه نظرات علما هستیم و امیدواریم که بتوانیم صیانت کننده از مجد و عظمت حوزه های علمیه و ویژگی انقلابی و تحول گرای حوزه باشیم.

وی افزود: کمیسیون های چهارگانه روز گذشته حاوی مطالب خوب و پیشنهادهای ارزنده ای بود، شورای عالی و مدیریت و ارکان حوزه خود را در برابر آرمان های بزرگ اسلام و سلف صالح و انقلاب شکوهمند اسلامی موظف می دانند، مگر می شود پنهان کرد که روزگانی ضعیف و حقیر بودیم و دشمنان راه ها را بسته بودند ای حوزه و ولایت فقیه بود که اوضاع را تغییر داد.

آیت الله اعرافی با بیان این که باید با خدا، رهبری  و مراجع پیمان ببندیم که میراث داران درست باشیم، اظهار داشت: حوزه انقلابی حوزه ای است که در همه عرصه حضوری عالمانه و آگاهانه دارد، انقلابی بودن در ذات حوزه وجود دارد و برای انجام رسالت بدون روحیه انقلابی و درایت و حکمت انقلابی نمی توان اسلام و دین را پیش برد.

وی ادامه داد: شورای عالی و مدیریت پایبند به ارزش های متعالی انقلاب اسلامی هستند و تمام تلاش خود را برای نعمیق ارکان انقلابی به کار خواهند گرفت، طرح های گوناگونی در شورای عالی و مدیریت در خال پیگیری است که این هدف را دارد.

عضوشورای عالی حوزه های علمیه  با بیان این که در منظومه فکری رهبر انقلاب، حضرت امام و بزرگان مقوله تمدنی بودن وجود دارد، ابراز داشت: این یعنی شریعت و معارف اسلام همه سئون زندگی بشر را تحت تأثیر قرار می دهد، تمام ابعاد به گونه ای با اسلام رابطه برقرار می کند.

وی عنوان کرد: این بدان معنا نیست که علوم اسلامی جای علوم دیگر را بگیرد بلکه علوم اسلامی مثل روح در سات های زندگی وجود دارد، انقلاب اسلامی که از حوزه قم برخاست با توجه به این نگاه بود، نگاه تمدنی به اسلام نخستین شاخصته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: متأسفانه در دنیای جدید مواجه با هجمه ای به دین شدیم که به سکولاریسم مطلق تبدیل شد سکولاریسم یعنی دین را حداقلی تبیین کرده و آن را از ساحت های اجتماعی و سیاسی دور کنیم.

وی اضافه کرد: ندای رسای انقلاب اسلامی که از قم بزرگ و حوزه عظیم برخاست این بود که دین اجتماعی و سیاسی به معنای درست آن است و نمی توان آن را حداقلی توصیف کرد، دین فردی نیست، خطر سکولاریسم خطری بزرگ است که در اشکال مختلف می تواند اندیشه انقلاب را تهدید کند، ذات حوزه ها اجتماعی، حاضر در صحنه و سیاسی بوده است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که رویکرد بین المللی در انقلاب شاخصه سوم است، گفت: جهانی بودن انقلاب اسلامی با زور نیست بلکه در ذات آن قرار دارد، انقلاب اسلامی نگاه جهانی دارد، این مخاطب بودن همه جهان در برابر اندیشه های انقلاب در ذات حوزه و معارف است؛ حوزه ها ایستگاه های بزرگی را طی کردند اما همواره ذات حوزه بین المللی بوده است.

وی افزود: امروز افتخار می کنیم که حوزه بزرگ ما پذیرای عاشقان معارف اسلامی از همه عالم است، شاخصه چهارم توجه به عرصه های جدید علوم انسانی و اجتماعی است، دنیای امروز با ابزار علوم و دانش ها اداره می شود، انقلابی بودن به معنای استمرار ورود در قلمرو های علوم انسانی و اجتماعی است.

آیت الله اعرافی با بیان این که حوزه انقلابی حوزه ای است که تحقیقات سنتی آن در اوج باقی می ماند اما چنان غما پیدا کند که به قلمروهای جدید بپردازد، اظهار داشت: ضمن این که به مراجع جامع نیاز داریم حتما باید به فقه های ناظر به مسائل جدید بپردازیم، موضوع شناسی باید به شکل عمیق و اجتهادی گسترش پیدا کند.

وی ادامه داد: شاخص دیگر حوزه انقلابی این است که که به همه علوم و معارف اسلامی توجه دارد و در گوشه ای متوقف نمی شود، این علوم باید عمق روزافزون پیدا کند، حوزه درطول این سال ها به برکت مجاهدت ها گام های بزرگ برداشته اما در برابر نیازها کم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که حوزه انقلابی زمان را می شناسد، ابراز داشت: حوزه انقلابی بصیرت دارد و در میدان دشمن بازی نکرده و فریب توطئه های آن را نمی خورد، تأمین نیازهای مردم، اتصال با بدنه جامعه و جوانان، اجتماعی و دلسوز مردم بودن، شاخصه هایی است که در ذات حوزه بوده است.

وی عنوان کرد: ندای انقلابی بیرون از حوزه نیست، بدون این که ادعایی داشته باشیم متواضعانه در محضر علما خواهیم بود، مراجع و جامعه مدرسین بزرگانی هستند که انقلابی بودن حوزه را اداره می کنند و ما باید گام هایی سنجیده و دقیق برداریم؛ چشم اندازه حوزه در پایان دوره قبل به تصویب شورای عالی رسیده و برنامه ها و نظام های گوناگونی وجود دارد که استمرار پیدا می کند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: کار حوزه در همه بلاد باید مورد اهمیت باشد، حوزه های ما باید از علما و بزرگان شهرها استفاده کنند، علما در استان ها باید حوزه را محور کار قرار دهند، باید آماده برداشتن قدم هایی جدی تر و بلند تر باشیم ولایت و مرجعیت پشتوانه اصلی ما است/1323/پ202/ج

ارسال نظرات