۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۵۹۰۸
در اجلاسیه جامعه مدرسین تبیین شد؛

بایسته های حوزه انقلابی از نگاه آیت الله سبحانی

حضرت آ‌یت الله سبحانی با تبیین الزامات و بایسته های حوزه انقلابی، تقویت فقاهت در حوزه، تبلیغ تشیع در خارج و آگاهی به زمان را از بایسته های ‌آن برشمرد.
حضرت آیت الله سبحانی اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید صبح امروز در دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد که در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، با تقدیر از برگزاری این همایش به روایتی به از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: فتنه در کتاب و سنت معانی گوناگونی دارد، گاهی فتنه به معنای امتحان است.

وی افزود: گاهی در روایات فتنه گفته می شود و منظور از آن انقلاب های کور و بی هدف است، کسانی هستند که بدون هدف جمع می شوند و کارشان فساد است، کسانی هستند که از داخل و خارج تحریک می شوند تا فسادی را راه بیندازند و هدف را نمی دانند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که در روایت امام صادق(ع) فتنه به معنای انقلاب صحیح و از بین بردن فسادها است، اظهار داشت: انقلابی که پیامبر اکرم به وجود آورد منطبق بر همین حدیث است که مردم را از بت پرستی و فساد نجات داد، این حدیث از احادیثی است که می تواند بر انقلاب اسلامی منطبق شود.

وی ادامه داد: انقلابی که استاد بزرگوار ما حضرت امام پرچم آن را به دوش گرفت و با کمک علما و فضلا کار را به ثمر رساند که ستمگران از بین رفتند و فحشا جمع شد، حالا می بینیم که این انقلابی که این نتایج را داشت مهدش حوزه علمیه قم و دیگر حوزه ها بود، امام از قدرت حوزه کمک گرفت و انقلاب را به وجود آورد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که انقلاب امام آثار فرهنگی خاصی هم داشت، ابراز داشت: مسائل فرهنگی در کشور باید مورد توجه باشد، در این همایش صدها عالم جمع شدند که در نظام سابق اصلا امکانپذیر نبود که این اجتماع و همایش های دیگر از برکات انقلاب به شمار می رود.

وی عنوان کرد: در سال 1329 کتابی به نام نگهبانان سحر و افسون منتشر شد که از سفارت آمریکا آمده بود و خدا و روحانیت و همه چیز را به باد انتقاد گرفته بود، علما انتظار داشتند که حوزه جواب کتاب را بدهد که آن زمان مسؤولیت بر عهده علامه بود و جمعی از شاگردان را دعوت کرد تا کتابی در پاسخ بنویسند اما مرکزی که بتواند این جلسات را برگزار کند در قم وجود نداشت.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: آن زمان کجا و امروز کجا که این همه اندیشه ها و افکاری که وجود دارد، همه اینها از آثار انقلاب است که مهد آن حوزه است از این رو باید انقلابی بودن حوزه را خفظ کنیم، حالت انقلابی که در ابتدا بود الان هم باید وجود داشته و ادامه دار باشد.

وی اضافه کرد: راهکارها را حضرت آقا با بیان روشن فرمودند اما بایسته این است که حوزه علمیه باید علمی بوده و به تمام معنا فقیه تربیت کنند، متأسفانه بلاد ما کمبود فقیه و مدرس دارند، قدرت علمی حوزه در اصول و فروع باید محفوظ باشد، فقاهت را باید تقویت کرد، کیان شیعه به مرجعیت و فقاهت است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که بایسته دیگر تبلیغ تشیع در خارج است، گفت: حوزه در صورتی انقلابی است که تشیع را با بیان روشن در خارج تبلیغ کند، همانگونه که به زبان فارسی سخن می گوییم بخشی از ما باید به زبان عربی حقایق را بیان کنند، این کاستی وجود دارد که باید رفع شود.

وی افزود: الان هندی ها به زبان عربی به راحتی سخن می گویند تا تبلیغ کنند، بایسته سوم برای انقلابی بودن حوزه آگاه بودن از زمان است، باید بدانیم اوضاع چگونه است، الان روزنامه ها، تلویزیون ها و رسانه ها به زبان فارسی علیه تشیع سخن می گویند و از این که توانستند زبان عربی را در خوزستان تأسیس کنند تا تبلیغ شیعه شود تشکر می کنم.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که در قم مرکزی به عنوان رصد وجود دارد، اظهار داشت: این مرکز هر ماه مطالب علیه تشیع را برای ما جمع آوری می کنند، در قم باید دفتر خاصی برای رفع شبهات وجود داشته باشد، باید با مدار باز حقایق را بیان کنیم، باید بتوانیم در کنار صوت دشمن صوت های محققانه و علمی داشته باشیم./1323/پ202/ج

ارسال نظرات