۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۴۶۵۸۵۰
رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ:

رهبران دینی نقشی حیاتی در حفظ کرامت انسان ها دارند

رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ تأکید کرد: دین می تواند نقش مثبتی در ایجاد محدودیت برای افراطی گری ها داشته باشد و راه گفت وگو را باز کند و رهبران دینی نقشی حیاتی در حفظ کرامت انسان ها دارند و در حفظ ارزش های کلیدی می توانند نقش بسیار مهمی ایفا کنند.
پیتر مائورو رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پیتر مائورو رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ عصر امروز در دومین همایش اسلام و حقوق بین المللی بشر دوستانه که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به وضعیت امروز جهان و جنایات گروه های تروریستی گفت:  هدف قرار دادن زیرساخت ها، بیمارستان و محاصره مردم بی دفاع و کودکان امری درد آور است.

وی افزود: اصول و قواعد حقوق بشر دوستانه در بسیاری از موارد رعایت نشده و گاهی هم علنا نقض می شود، کرامت انسان ها باید مورد احترام بشری قرار گیرد چون باید از ارزش های انسانی دفاع کرد، در همین راستا حقوق بشر دوستانه در کنوانسیون های گوناگون سامان پیدا کرده است.

رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ با بیان این که حقوق بشر دوستانه صرفا منع کارهای خاص نیست بلکه قوانین بشر دوستی را ترویج می دهد، اظهار داشت: حفاظت از کرامت انسان ها به ویژه در جنگ ها اساس حقوق بشر دوستانه است.

وی صیانت از مناسک مذهبی را اصل دیگری از حقوق بشر دوستانه عنوان کرد و ادامه داد: دین می تواند نقش مثبتی در ایجاد محدودیت برای افراطی گری ها داشته باشد و راه گفت وگو را باز کند و رهبران دینی نقشی حیاتی در حفظ کرامت انسان ها دارند و در حفظ ارزش های کلیدی می توانند نقش بسیار مهمی ایفا کنند.

مائورو با اشاره به دیدارهای خود با برخی از رهبران دینی جهان ابراز داشت: اخیرا در دیدار که با پاپ داشتم او همبستگی خود را با مردم سوریه اعلام کرد، آیت الله سیستانی هم انسانی بسیار متواضع و بشر دوست هستند که برای حفظ کرامت انسان تلاش می کنند.

وی عنوان کرد: در دیدار با آیت الله مکارم و علوی گرگانی آگاه شدم که حقوق بشر دوستانه ریشه عمیقی در اسلام دارد، فقه اسلامی روش های موشکافانه و دقیقی و هچنین بسیار غنی در این زمینه ها دارد، ما افتخار داریم که با علمای اسلام در پی تولید دکترین مشترک هستیم.

رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ خاطرنشان کرد: رهنمودهای آیت الله سیستانی به مبارزان میدان نبرد و پیام ایشان برای خویشتن داری در عراق بسیار مهم و مثبت بود، علمای مسلمان در حقوق بشر دوستانه بسیار عمیق و صریح عمل می کنند.

وی اضافه کرد: ما درباره چگونگی افزایش رعایت حقوق بشر دوستانه بسیار کار کردیم، در زمانی که تصویر نادرستی از اسلام ازائه می شد ما در قم همکاری ها را انجام دادیم که اثر بسیاری داشت، باید بررسی کنیم که چگونه می توانیم فعالیت علمی اثرگذار داشته باشیم.

مائورو با بیان این که برای رسیدن به راه حل های مناسب اختلافات سیاسی و عقیدتی را باید کنار گذاشت، گفت: باید بدون این نگاه ها از نظرات یکدیگر بهره مند شویم و فعالیت ها را برنامه رزی کرده و به پیش ببریم، نیزامند همکاری های بیشتر رهبران دینی و فعالان حقوق بشر دوستانه هستیم و علمای اسلامی در این مسیر می توانند نقشی ویژه ایفا کنند./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات