۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۴۶۵۵۴۵
رییس‌کل دادگستری خراسان شمالی مطرح کرد؛

ضرورت مشارکت اوقاف برای پیشگیری از وقوع جرم در جامعه

رییس‌کل دادگستری خراسان شمالی با بیان اینکه وقف مصداق اکمل و اتم صدقه جاریه است، گفت: وقف می‌تواند برای پیشگیری از وقوع جرم در جامعه اسلامی به مدد دستگاه قضایی بیاید.
حجت الاسلام قدرتی - همایش یاوران وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نورالله قدرتی، رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی، امروز در همایش یاوران وقف که در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آموزه‌های اسلامی ایمان به خداوند و نفع رساندن به مردم دو خصلتی هستند که بالاتر و باارزش‌تر از آنها نیست.

وی با بیان اینکه ایمان به خداوند و نفع رساندن به مردم از نظر ارزش در دو کفه ترازو قرار دارند، افزود: در این میان یکی از مصادیق نفع رساندن به مردم ثبت وقف است.

حجت‌الاسلام قدرتی با اشاره به اینکه وقف کار ماندگار، ارزشی و عرشی است، ادامه داد: وقف نه تنها در اسلام بلکه در طول تاریخ در سایر ادیان و مکاتب به اشکال مختلف وجود داشته و دارد.

وی با بیان اینکه وقف نام و یاد واقف را ماندگار کرده و اموال فانی را برای همیشه باقی می‌کند، افزود: ارتباط انسان با عمل وی بعد از مرگ قطع می‌شود؛ اما وقف به‌ عنوان صدقه جاریه سبب می‌شود تا پس از مرگ هم خیر و ثواب به‌ حساب واقف نوشته شود.

حجت‌الاسلام قدرتی با اشاره به اینکه بر اساس نظر علما وقف مصداق اکمل و اتم صدقه جاریه است، خاطرنشان کرد: ضروری است موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه هدایت و جهت‌دهی شوند.

وی با بیان اینکه کمبود خوابگاه‌های دانشجویی یکی از معضلات بخش آموزش در کشور و به‌ ویژه در استان خراسان شمالی است، تصریح کرد: واقفان می‌توانند با ورود به این موضوع افزون بر رفع مشکل، از بسیاری از آسیبهای خانه‌های دانشجویی جلوگیری کنند.

حجت‌الاسلام قدرتی با اشاره به اینکه وقف خانه‌های مسکونی برای دانشجویان نیازمند یکی از اولویت‌های ثبت وقف است، افزود: یکی از رسالتهای اصلی دستگاه قضایی پیشگیری از وقوع جرم است که در این راستا وقف می‌تواند به مدد دستگاه قضایی بیاید.

وی با بیان اینکه وقف می‌تواند سبب رفع کمبودهای مادی و معنوی در جامعه شود، اضافه کرد: توسعه علم و دانش، رفع کاستیهای حوزه‌های علمیه و مراکز آموزش عالی، دستگیری از فقرا و نیازمندان و توسعه بهداشت و درمان در جامعه اسلامی ازجمله زمینه‌هایی است که ثبت وقف در مورد آنها می‌تواند رافع معضلات و کاستیهای موجود در کشور باشد.

حجت‌الاسلام قدرتی ادامه داد: اگر موقوفات جدید را به سمت بهداشت و درمان هدایت کنیم تا چند سال آینده نیازی به هزینه کردن بیت‌المال برای سلامت جامعه نخواهد بود و این منابع به سمت توسعه و رونق اشتغال در کشور سوق خواهند یافت.

وی بر ضرورت تشکیل شورای وقف در استان با عضویت نمایندگان دستگاه‌های مختلف تأکید کرد و گفت: در این شورا اولویتهای ثبت وقف در هر منطقه شناسایی و احصا شده و سپس برای هدایت موقوفات به سمت این نیازها برنامه‌ریزی و اقدام شود.

رییس‌کل دادگستری خراسان شمالی با بیان اینکه وقف یکی از پایه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب است، خاطرنشان کرد: در این راستا باید یاوران وقف در استان از حالت فردی خارج شده و با مشارکت همدیگر اقدام به راه‌اندازی کارخانه بزرگ تولیدی و صنعتی کنند تا از این طریق افزون بر درآمدزایی، زمینه اشتغال شمار قابل‌توجهی از جوانان استان را فراهم کنند./9314/202/ب2

ارسال نظرات